
بازار حمل و نقل دریایی در هفته دوم ژانویه ۲۰۲۵ شاهد نوسانات چشمگیری در بخشهای مختلف بود. این گزارش که با همکاری “Baltic Exchange” تهیه شده است، به بررسی دقیق روندهای کلیدی و تغییرات نرخها در بخشهای مختلف از جمله کشتیهای فلهبر، تانکرها و سایر دستههای حملونقل میپردازد.
در حالی که برخی از بازارها با کاهش نرخها و فشار ناشی از عرضه بیش از حد مواجه بودند، بخشهایی دیگر توانستند از تقاضای بالا و شرایط خاص آب و هوایی بهرهمند شوند و رشد قابل توجهی را تجربه کنند. این هفته، تصویری چند وجهی از چالشها و فرصتهای بازار جهانی حمل و نقل دریایی را به نمایش گذاشت؛ از نوسانات در بازار کشتیهای فلهبر Capesize و فشار عرضه در Panamax گرفته تا بهبود جزئی در بخشهای LR2 و MR.
این گزارش با بررسی دقیق تغییرات نرخهای روزانه، دلایل اصلی این تغییرات در مناطق مختلف و تأثیر شرایط بازار بر مسیرهای کلیدی، سعی در ارائه تحلیلی جامع از شرایط فعلی دارد. در ادامه، به وضعیت بخشهای مختلف بازار در هفته گذشته میپردازیم:
کشتیهای فلهبر
Capesize:
بازار کشتیهای Capesize در این هفته نوسانات زیادی را تجربه کرد. این بخش با ضعفی قابل توجه آغاز شد، اما از روز پنجشنبه شتاب گرفت و با روندی مثبت به پایان رسید.
- میانگین شاخص ۵TC از ۱۰,۶۹۶ دلار در روز آغازین هفته، به ۹,۱۲۳ دلار در میانه هفته کاهش یافت و در نهایت در پایان هفته به ۱۲,۰۱۰ دلار در روز بازگشت.
- در منطقه اقیانوس آرام، به دلیل وجود عرضه مازاد کشتیها، فشار بر بازار همچنان ادامه داشت.
- فعالیت محدود معدنچیان و قراردادهای منعقد شده با نرخهای پایینتر از ۶ دلار، باعث کاهش شاخص C5 از ۶.۸۴ دلار در روز دوشنبه به ۶.۲۴۵ دلار در روز جمعه شد.
- در مقابل، بازارهای جنوب برزیل و غرب آفریقا با افزایش تقاضا برای کشتیهای موجود برای تاریخهای پایانی ژانویه، تقویت شدند.
- شاخص C3 در طول هفته از ۱۷.۶۴ دلار به ۱۸.۱۵۵ دلار افزایش یافت.
- در منطقه آتلانتیک شمالی، اواخر هفته شاهد تغییر احساسات در بازار بودیم که به دلیل شرایط جوی شدید (احتمالاً طوفان یا کولاک) و کمبود کشتیها به وجود آمد.
- این امر باعث افزایش نرخهای خطوط ترانسآتلانتیک (C8) و فرانتهال (C9) شد که به ترتیب به ۱۶,۸۵۷ دلار در روز و ۳۱,۸۱۳ دلار در روز رسیدند.
Panamax:
بازار کشتیهای Panamax همچنان روند نزولی خود را حفظ کرد و شاهد اصلاحات بیشتری در هر دو حوزه آتلانتیک و آسیا بودیم.
- در آتلانتیک، با وجود تقاضای مناسب برای حمل مواد معدنی (مانند سنگ آهن) و غلات در شمال، میزان کشتیهای موجود همچنان بر معاملات تأثیر منفی گذاشت.
- در نیمه هفته، شایعاتی مبنی بر ثبات نرخها در شرق آمریکای جنوبی مطرح شد، اما چارترکنندگان توانستند کشتیهای بیشتری را برای تاریخهای مورد نظر خود با نرخهایی نزدیک به ۸,۰۰۰ دلار به جای ۹,۰۰۰ دلار اولیه اجاره کنند.
- در آسیا، نرخها همچنان کاهش یافتند و بهویژه در مناطق جنوبی وضعیت بدتر بود.
- نرخ حمل از استرالیا و اندونزی به شدت افت کرد و برای کشتیهای قدیمیتر و کوچکتر گاهی به حدود ۱,۰۰۰ دلار رسید که نشاندهنده رقابتی شدید در این بخش است.
Ultramax/Supramax:
آغاز سال ۲۰۲۵ برای بسیاری از فعالان این بخش ناامیدکننده بود، زیرا در هر دو منطقه آتلانتیک و آسیا، فعالیت جدیدی مشاهده نشد و تعداد زیادی کشتی بدون بار باقی ماندند.
- در آتلانتیک، یک کشتی ۶۳,۰۰۰ تنی از خلیج آمریکا به شرق مدیترانه با نرخ ۱۸,۵۰۰ دلار اجاره شد.
- همچنین، یک کشتی ۵۸,۰۰۰ تنی برای مسیر فرانتهال به ژاپن با نرخ ۱۷,۲۵۰ دلار قرارداد بست.
- در جنوب آتلانتیک، فرصتهای محدودتری وجود داشت و یک کشتی ۶۳,۰۰۰ تنی با تحویل شرق آمریکای جنوبی برای حمل بار به بنگلادش با نرخ ۱۳,۴۰۰ دلار به علاوه ۳۴۰,۰۰۰ دلار هزینه بالاست (هزینه بارگیری و تخلیه) اجاره شد.
- در منطقه آسیا، به دلیل مازاد کشتیها، نرخها کاهش یافتند و یک کشتی ۵۷,۰۰۰ تنی برای حمل بار از اندونزی با تحویل چین جنوبی با نرخ حدود ۵,۰۰۰ دلار قرارداد بست.
Handysize:
همانطور که پیشبینی میشد، اولین هفته کامل سال جدید با فعالیت محدود در هر دو حوزه آتلانتیک و آسیا همراه بود و بازار همچنان حالت رکود خود را حفظ کرد.
- در آتلانتیک، یک کشتی ۲۸,۰۰۰ تنی با تحویل مونتهویدئو (اروگوئه) برای حمل بار به ساحل غربی آمریکای مرکزی با نرخ ۱۵,۷۰۰ دلار قرارداد بست.
- همچنین, یک کشتی ۳۶,۰۰۰ تنی با تحویل در Praia Mole (برزیل) به ساحل شمالی آمریکای جنوبی با نرخ ۱۳,۵۰۰ دلار اجاره شد.
- در آسیا نیز، به دلیل محدودیت بارهای موجود، مالکان کشتیهای آماده مجبور به کاهش انتظارات خود شدند و نرخها به زیر سطح قبلی سقوط کردند.
گزارش نفتکشها
VLCC:
- بازار نفتکشهای VLCC (Very Large Crude Carrier) همچنان در سطح پایه حرکت میکند و پس از تعطیلات سال نو، نرخها افزایش یافتهاند.
- نرخ حمل از خلیج فارس به چین (TD3C) در طول هفته ۳.۵ امتیاز (Worldscale) افزایش یافت و به WS47.05 رسید که درآمد روزانه ۲۴,۹۹۷ دلار را نشان میدهد.
- در بازار آتلانتیک نیز شرایط مشابهی حاکم بود و نرخ مسیر ۲۶۰,۰۰۰ تنی از غرب آفریقا به چین (TD15) با افزایش ۳.۵ امتیاز به WS50.72 رسید که درآمد روزانه ۲۹,۵۷۷ دلار را به همراه داشت.
Suezmax:
- نرخهای مسیرهای بالتیک برای کشتیهای Suezmax کاهش یافت.
- مسیر ۱۳۰,۰۰۰ تنی نیجریه به اروپا (TD20) با افت نزدیک به ۴ امتیاز (Worldscale) به WS63.06 رسید.
Aframax:
- در دریای شمال، نرخ حمل برای مسیر ۸۰,۰۰۰ تنی بین بنادر بریتانیا و اروپا (TD7) با ۱۰ امتیاز (Worldscale) کاهش به WS110 رسید.
کشتیهای Clean:
- LR2: کشتیهای LR2 در خلیج فارس این هفته با افزایش تقاضا، نرخهای بالاتری را تجربه کردند. مسیر TC1 از خلیج فارس به ژاپن ۱۴.۳۳ امتیاز (Worldscale) افزایش یافت و به WS132.22 رسید. در اروپا نیز، نرخ مسیر ARA (آمستردام-روتردام-آنتورپ) به سواحل غربی آفریقا (TC16) کاهش جزئی داشت و به WS123.89 رسید.
- Handymax: در دریای مدیترانه، نرخ مسیر TC6 از WS163.06 به WS131.67 کاهش یافت. اما در اروپا، نرخها کمی افزایش یافتند و مسیر TC23 به WS150.17 رسید.
نتیجهگیری
این گزارش، نمایی دقیق از عملکرد بازار حمل و نقل دریایی در هفته دوم ژانویه ۲۰۲۵ ارائه میدهد. همانطور که مشاهده شد، بخشهای مختلف این بازار تحت تأثیر عوامل متعددی مانند تقاضا، عرضه، شرایط جوی و مسیرهای حمل و نقل قرار دارند.
پیشبینی میشود که روندهای جاری ممکن است تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله تغییرات فصلی (مانند افزایش تقاضا برای نفتکشها در زمستان)، سیاستهای تجاری (مانند تحریمها یا توافقات جدید) و شرایط اقتصادی جهانی قرار بگیرند. بنابراین، فعالین این بازار باید با رصد دقیق این عوامل و اتخاذ استراتژیهای مناسب، برای موفقیت در این بازار رقابتی آماده باشند.
بازنشر فانوس دریا به نقل از اقتصاد آبی