افزایش دو برابری کشتی‌های دارای پرچم جعلی در کمتر از دو سال/ ایران چگونه می‌تواند از این چالش برای ارتقای اعتبار پرچم و تجارت دریایی خود بهره ببرد؟”

بریتانیا با همراهی ۲۱ کشور دیگر در سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO)، رهبری تلاشی را برای مقابله با کشتی‌های دارای پرچم جعلی بر عهده گرفته است. گزارش‌های ارائه‌شده به IMO نشان…

بریتانیا با همراهی ۲۱ کشور دیگر در سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO)، رهبری تلاشی را برای مقابله با کشتی‌های دارای پرچم جعلی بر عهده گرفته است. گزارش‌های ارائه‌شده به IMO نشان می‌دهد تعداد این کشتی‌ها تنها در ۲۲ ماه اخیر بیش از دو برابر شده و به ۲۲۳ مورد رسیده است.

به گزارش مارین نیوز، بریتانیا رهبری تلاشی را در سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) بر عهده گرفته است تا به مقابله با کشتی‌هایی که به‌صورت نادرست پرچم‌گذاری شده‌اند، بپردازد.
در گزارشی که به کمیته حقوقی IMO ارائه شده و از سوی ۲۱ کشور دیگر حمایت شده است، بریتانیا اعلام کرده است که تعداد کشتی‌هایی که به‌طور نادرست پرچم‌گذاری شده‌اند، در طی تنها ۲۲ ماه بیش از دو برابر شده و به ۲۲۳ کشتی رسیده است. کشتی‌های نفتکش و کشتی‌های باری عمومی بیشترین تخلفات را در این زمینه داشته‌اند.
در این گزارش آمده است:
«این موضوع شواهد روشنی ارائه می‌دهد که ثبت جعلی کشتی‌ها و دفاتر ثبت جعلی کشتی‌ها تأثیرات نامطلوبی بر 
ایمنی دریایی، امنیت، پیامدهای زیست‌محیطی و از همه مهم‌تر بر جنبه انسانی، به‌ویژه دریانوردانی که بر روی کشتی‌های ثبت‌شده به‌صورت جعلی فعالیت می‌کنند، دارد.»
تحقیقات نشان داده است که بسیاری از دولت‌های پرچم با کمبود منابع مواجه هستند، و تصمیم برخی از دولت‌ها برای برون‌سپاری مدیریت پرچم نیز به‌عنوان دلیلی برای افزایش چشمگیر تعداد کشتی‌های دارای پرچم جعلی شناخته شده است.
بریتانیا اعلام کرده است که دستورالعمل‌هایی برای کمک به کشورهای پرچم و کشورهای در حال توسعه برای بهبود کیفیت و استانداردهای ثبت کشتی‌ها مورد نیاز است تا به این ترتیب از وقوع تقلب جلوگیری شود.
پیش از جلسه سال گذشته کمیته حقوقی IMO، دبیرخانه این سازمان درباره دو دفتر ثبت کشتی که آن‌ها را جعلی می‌داند هشدار داده بود. دفاتر پرچمی که به‌ظاهر به نمایندگی از گویان و اسواتینی فعالیت می‌کردند، مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.
ایران می‌تواند از این موضوع به روش‌های زیر بهره‌برداری کند:
۱. تقویت اعتبار ثبت پرچم ایران
•با ارتقای زیرساخت‌ها و استانداردهای ثبت کشتی‌ها، ایران می‌تواند جایگاه خود را به‌عنوان یک مرجع معتبر و قابل اعتماد برای ثبت کشتی‌ها در سطح بین‌المللی تقویت کند. این امر به جذب مالکان کشتی که به دنبال ثبت پرچم معتبر هستند، کمک می‌کند.
۲. حمایت از حقوق دریانوردان و ارتقای ایمنی دریایی
•ایران می‌تواند با همکاری سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) و سایر کشورها، قوانین سخت‌گیرانه‌تری برای جلوگیری از ثبت جعلی کشتی‌ها تصویب و اجرا کند. این موضوع به ارتقای ایمنی و حفظ حقوق دریانوردان کمک خواهد کرد.
۳. افزایش نظارت بر فعالیت‌های منطقه‌ای
•از آنجایی که بخش بزرگی از تجارت بین‌المللی از خلیج فارس عبور می‌کند، ایران می‌تواند با تقویت نظارت بر کشتی‌هایی که در آب‌های منطقه‌ای آن تردد می‌کنند، از فعالیت‌های غیرقانونی و تهدیدات امنیتی جلوگیری کند.
۴. همکاری در مبارزه با تقلب دریایی
•ایران می‌تواند با ارائه پیشنهادهایی برای بهبود سیستم ثبت کشتی‌ها در IMO، نقش خود را به‌عنوان یک بازیگر فعال در مبارزه با تقلب و سوءاستفاده از پرچم‌ها برجسته کند.
۵. جذب سرمایه‌گذاری و همکاری بین‌المللی
•با ارائه خدمات پیشرفته در زمینه ثبت کشتی‌ها و ارائه تسهیلات، ایران می‌تواند مالکان کشتی و سرمایه‌گذاران را به ثبت پرچم در ایران ترغیب کند، که به اقتصاد دریایی کشور کمک می‌کند.
۶. حفاظت از محیط‌زیست دریایی
•با حمایت از استانداردهای سخت‌گیرانه در زمینه ثبت کشتی‌ها، ایران می‌تواند به حفاظت از محیط‌زیست دریایی کمک کرده و از آلودگی ناشی از کشتی‌های فاقد مجوز جلوگیری کند.
۷. پیشگیری از سوءاستفاده‌های تجاری و سیاسی
•ایران می‌تواند با نظارت دقیق‌تر بر ثبت کشتی‌ها، از سوءاستفاده‌های تجاری یا تلاش‌های سیاسی برای خدشه‌دار کردن نام ایران در تجارت دریایی جلوگیری کند.
این رویکردها می‌توانند اعتبار دریایی ایران را افزایش داده و نقش آن در تجارت و امنیت بین‌المللی را پررنگ‌تر کنند.

بازنشر مرین‌پرس به نقل از مارین‌نیوز

بازدید: 19

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *