چین ورود نفتکش‌های تحریم‌شده به بنادر شاندونگ را ممنوع کرد

گروه بنادر شاندونگ در استان شاندونگ چین، که یکی از مراکز اصلی واردات نفت خام این کشور است، تصمیم به ممنوعیت ورود نفتکش‌های تحت تحریم‌های آمریکا گرفته است. این استان…

چین ورود نفتکش‌های تحریم‌شده به بنادر شاندونگ را ممنوع کرد

گروه بنادر شاندونگ در استان شاندونگ چین، که یکی از مراکز اصلی واردات نفت خام این کشور است، تصمیم به ممنوعیت ورود نفتکش‌های تحت تحریم‌های آمریکا گرفته است. این استان میزبان بسیاری از پالایشگاه‌های مستقل است که نفتکش‌های ایرانی، روسی و ونزوئلایی را وارد می‌کنند.

این ممنوعیت تأثیر قابل توجهی بر واردات نفت چین خواهد داشت، زیرا شاندونگ در سال گذشته روزانه حدود ۱.۷۴ میلیون بشکه نفت خام، معادل ۱۷ درصد کل واردات نفت چین، از کشورهای تحت تحریم وارد کرده است. با اجرای این ممنوعیت، هزینه‌های حمل و نقل برای پالایشگاه‌های مستقل این استان افزایش خواهد یافت.

بر اساس یادداشتی که از سوی گروه بنادر شاندونگ صادر شده، کشتی‌های حاضر در لیست تحریم‌های دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا اجازه پهلوگیری، تخلیه یا دریافت خدمات از بنادر این استان، از جمله بنادر مهمی همچون چینگ‌دائو، ریزائو و یان‌تای، را نخواهند داشت.

این ممنوعیت در حالی اعمال می‌شود که در ماه‌های اخیر، دولت آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه شرکت‌ها و کشتی‌هایی که در انتقال نفت ایران فعالیت دارند، اعمال کرده است. به عنوان مثال، در دسامبر گذشته هشت نفت‌کش عظیم که عمدتاً نفت ایران را به چین حمل می‌کردند، در بنادر شاندونگ تخلیه بار داشتند.

افزایش تحریم‌ها و محدودیت‌ها بر صادرات نفت کشورهای تحت تحریم باعث شده است که قیمت نفت ایران به بالاترین سطح در چند سال اخیر برسد. به گفته تحلیلگران، افزایش هزینه‌های حمل و نقل به دلیل کمبود نفتکش‌ های غیرتحریم‌شده می‌تواند فشار مضاعفی بر پالایشگاه‌های مستقل شاندونگ وارد کند.

بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس پیش‌بینی کرده است که ذخایر شناور نفت خام ایران به بالاترین میزان خود در ۱۲ ماه گذشته رسیده و این وضعیت ممکن است به کاهش صادرات نفت ایران منجر شود.

این ممنوعیت و تشدید تحریم‌ها پیامدهایی فراتر از مرزهای چین دارد. بازار جهانی نفت که از پیش تحت فشار کمبود عرضه و افزایش تقاضا قرار دارد، ممکن است شاهد افزایش قیمت‌ها باشد. به‌ویژه، قیمت نفت روسیه به دلیل تحریم‌های بیشتر آمریکا در ارتباط با جنگ اوکراین به بالاترین سطح دو سال اخیر رسیده است.

در همین حال، ممنوعیت استفاده از نفت کش‌ های متعلق به شرکت COSCO که اخیراً از سوی وزارت دفاع آمریکا به عنوان شرکت‌ی مرتبط با ارتش چین معرفی شده است، ممکن است به افزایش محدودیت‌ها در بخش حمل و نقل دریایی منجر شود.

خبر ممنوعیت بنادر شاندونگ باعث شد سهام شرکت Frontline، یکی از بزرگترین اپراتورهای نفتکش جهان، بیش از ۹ درصد افزایش یابد. تحلیلگران بر این باورند که کمبود ظرفیت حمل و نقل می‌تواند به نفع شرکت‌های فعال در این حوزه باشد.

تصمیم بنادر شاندونگ برای ممنوعیت ورود نفتکش‌ های تحریم‌شده، تأثیر قابل توجهی بر تجارت نفت چین و کشورهای تحت تحریم خواهد داشت. این اقدام می‌تواند بخشی از تلاش‌های چین برای مدیریت روابط تجاری و سیاسی با آمریکا باشد، اما در عین حال چالش‌هایی را برای پالایشگاه‌های مستقل این کشور ایجاد می‌کند. از سوی دیگر، این سیاست‌ها می‌توانند بر عرضه جهانی نفت و قیمت‌ها در بازارهای بین‌المللی تأثیرگذار باشند.

بازنشر فانوس دریا به نقل از اقتصاد آبی

بازدید: 13

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *