ظرفیت بندر کاسپین تا پایان سال آینده به ده میلیون تن می‌رسد

علی عبدالعلی‌زاده، نماینده رئیس‌جمهور در هماهنگی اجرای سیاست‌های کلی توسعه دریامحور، از مجتمع بندری کاسپین و بخش‌های مختلف این بندر در منطقه آزاد انزلی دیدار کرد. در این دیدار، مصطفی…

ظرفیت بندر کاسپین تا پایان سال آینده به ده میلیون تن می‌رسد

علی عبدالعلی‌زاده، نماینده رئیس‌جمهور در هماهنگی اجرای سیاست‌های کلی توسعه دریامحور، از مجتمع بندری کاسپین و بخش‌های مختلف این بندر در منطقه آزاد انزلی دیدار کرد. در این دیدار، مصطفی طاعتی مقدم، رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، گزارشی از عملکرد و برنامه‌های مجتمع بندری کاسپین ارائه داد.

دکتر عبدالعلی‌زاده با تأکید بر اهمیت فعال‌سازی کریدور شمال-جنوب، به تحلیل زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور پرداخت و اظهار داشت: «این مسیر ترانزیتی که از بنادر جنوبی به سمت بنادر انزلی، کاسپین و امیرآباد امتداد می‌یابد، دارای زیرساخت‌های مناسب و در حال توسعه ریلی، جاده‌ای و بندری است.»

وی هدف از سفر خود را ارزیابی آخرین وضعیت بنادر شمالی کشور برای ارائه گزارش به رئیس‌جمهور عنوان کرد و گفت: «بندر آستارا به دلیل رسوب بالا امکان خدمات‌رسانی بندری ندارد و در حال لایروبی است، اما بندر انزلی با ظرفیت تخلیه و بارگیری ده میلیون تن در سال و بندر کاسپین با ظرفیت نهایی پانزده میلیون تن که هم‌اکنون در فاز نخست، یک میلیون تن آن در حال بهره‌برداری است، فعال هستند.»

عبدالعلی‌زاده با اشاره به میزان تخلیه و بارگیری بندر امیرآباد، ظرفیت بنادر شمالی ایران را بیست میلیون تن اعلام کرد و افزود: «با فعال‌سازی کریدور شمال-جنوب، فرصت مناسبی برای توسعه روابط با کشورهای حاشیه دریای خزر، به‌ویژه روسیه، فراهم می‌شود.»

وی فعال‌سازی این کریدور را اقدامی مبارک دانست و گفت: «برای اولین بار است که کریدور شمال-جنوب در مدار فعالیت قرار می‌گیرد و با ارائه خدمات حمل‌ونقلی در این مسیر، برخی مشکلات و ناهماهنگی‌ها برطرف خواهد شد تا فرصت جدیدی برای حمل‌ونقل ترکیبی در بستر جغرافیایی ایران برای دنیا فراهم شود.»

نماینده رئیس‌جمهور در هماهنگی اجرای سیاست‌های کلی توسعه دریامحور با اشاره به اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به خطوط ریلی تا پایان سال آینده و تقویت ظرفیت حمل‌ونقلی و ترانزیتی کشور، گفت: «در این مدت، فرصت مناسبی برای افزایش ظرفیت بندر کاسپین تا ده میلیون تن وجود دارد که باید در دستور کار قرار گیرد.»

وی هدف‌گذاری ترانزیت چهل میلیون تن کالا به مقصد روسیه از طریق ایران را کاری بزرگ برای کشور دانست و اظهار داشت: «اجرای این برنامه، زمینه افزایش درآمدهای ارزی، اشتغال‌زایی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های جغرافیایی کشور را فراهم می‌کند. در واقع در سال اول اجرای سیاست‌های توسعه دریامحور، گام بلندی برداشته خواهد شد.»

عبدالعلی‌زاده در پایان از تکیه کامل دولت بر توان بخش خصوصی در مسیر اجرای سیاست‌های توسعه دریامحور خبر داد و افزود: «این امر در بنادر آستارا، انزلی و کاسپین در حال اجرا است.»

بازنشر فانوس دریا به نقل از اقتصاد آبی

بازدید: 19

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *