
حسین یونسی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان، در گفتگو با پایگاه اطلاعرسانی سازمان بنادر و دریانوردی، از آغاز عملیات لایروبی در محدوده جنوبی پل غازیان بندرانزلی خبر داد. وی با اشاره به تشدید نرخ رسوبگذاری و کاهش شدید عمق آب در این محدوده، حجم لایروبی را ۱۲۰ هزار متر مکعب در مساحت ۶ هکتار اعلام کرد.
یونسی با تأکید بر اینکه این بخش از آبراه، محل تردد و پهلودهی کشتیهای تجاری نیست و در فهرست اولویتهای لایروبی سازمان بنادر قرار ندارد، اهمیت گردشگری دریایی منطقه و تردد بالای شناورهای تفریحی را علت اصلی اجرای این پروژه عنوان کرد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان، کاهش تراز آب دریای خزر و انباشت رسوبات بالادستی در تالاب انزلی را عامل اصلی ورود حجم قابل توجهی از لای به حوضچه و کانال دسترسی بندر دانست و افزود: “تنها در سال ۱۴۰۲، حدود یک میلیون متر مکعب و در ۷ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ بیش از ۳۲۵ هزار متر مکعب رسوبات توسط رودهای تالابی وارد محدوده بندری شده است.”
وی با بیان اینکه ادامه این روند میتواند فعالیتهای حمل و نقل و گردشگری دریایی را با صدمات جبرانناپذیری مواجه کند، بر لزوم اتخاذ اقدامات راهبردی و مؤثر برای بهبود شرایط تالاب انزلی از جمله آبخیزداری بالادست، جلوگیری از ورود فاضلابها، کنترل رشد گیاهان مهاجم و برقراری توازن هیدرولیکی تأکید کرد.
یونسی همچنین با اشاره به کاهش بیش از ۲.۵ متری سطح آب دریای خزر در یک دهه اخیر و افزایش چند برابری هزینههای لایروبی، مشارکت جدی و همه جانبه ذینفعان در حوزه لایروبی را خواستار شد و هشدار داد که هرگونه سهلانگاری و عدم توجه به همافزایی لازم، امکان بهرهبرداری از حوضچه بندر را در آینده نزدیک برای ارگانهای ذینفع غیرممکن خواهد ساخت.
در پایان، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان به اقدامات انجام شده در حوزه لایروبی در راستای تعاملات شهر و بندر و ایفای مسئولیتهای اجتماعی اشاره کرد و لایروبی حاشیه بلوار تاریخی با حجم ۲۰۰ هزار متر مکعب و هزینه ۲۱ میلیارد تومان و همچنین اجرای پروژه لایروبی آبراههای تالابی با پیشرفت فیزیکی ۹۲ درصدی و هزینه ۱۳۲ میلیارد تومان را از جمله این اقدامات برشمرد.
بازنشر فانوس دریا به نقل از اقتصاد آبی