
ناوگان دریایی، ابزاری حیاتی برای تجارت بینالمللی و توسعه اقتصادی هر کشور است. اما ناوگان دریایی ایران با میانگین سنی ۱۸ تا ۲۲ سال، یکی از قدیمیترین ناوگانهای منطقه محسوب میشود و با مشکلاتی مانند هزینههای بالای تعمیر و نگهداری و بهرهوری پایین مواجه است.
تحریمها، عدم دسترسی به فناوریهای جدید و کمبود سرمایهگذاری از دلایل اصلی فرسودگی این ناوگان هستند. کشتیهای قدیمی علاوه بر کاهش توان رقابتی در بازارهای جهانی، به دلیل مصرف بالای سوخت و آلودگی زیست محیطی، چالشهای بیشتری ایجاد میکنند.
کارشناسان، سیاستهای ناکارآمد و تحریمها را از عوامل اصلی این وضعیت میدانند. فرسودگی ناوگان دریایی ایران نه تنها مانع توسعه اقتصادی است، بلکه وابستگی به کشورهای خارجی را نیز افزایش میدهد.
پیامدهای اقتصادی و تجاری
فرسودگی ناوگان دریایی تأثیرات منفی بر اقتصاد کشور دارد، از جمله:
- کاهش درآمدهای ارزی
- افزایش وابستگی به شرکتهای خارجی
- افت صادرات و واردات
- کاهش جذب سرمایهگذاری خارجی
راهکارهای پیشنهادی
برای نوسازی ناوگان دریایی، به جای راهکارهای کلیشهای، باید به وضعیت ویژه ایران توجه کرد و راهکارهای عملی ارائه داد:
-
اولویتبندی نوسازی:
نفتکشها به دلیل اهمیت آنها در صادرات نفت در اولویت قرار بگیرند. قراردادهای بلندمدت برای خرید کشتیهای جدید و همکاری با شرکتهای خارجی برای ساخت نفتکشهای سبز منعقد شود. برای کشتیهای کانتینری، به جای خرید کشتی جدید، بهرهوری کشتیهای موجود با ارتقاء تجهیزات و استفاده از فناوریهای هوشمند افزایش یابد.
-
ایجاد مرکز ملی تحقیق و توسعه:
این مرکز به عنوان هاب نوآوری برای استفاده از فناوریهای جدید مانند سیستمهای هوشمند برای پیشبینی نیازهای تعمیر و نگهداری کشتیها عمل کند.
-
تقویت همکاری با شرکتهای بیمه و تأمین مالی:
سازوکارهای ویژه برای جذب سرمایهگذاری و تسهیلات مالی ایجاد شود. شرکتهای بیمه با ارائه پوششهای بیمهای خاص، ریسکهای نوسازی را کاهش دهند.
-
تشویق به ایجاد ناوگان هیدروژن و الکتریکی:
برنامهریزی برای راهاندازی کشتیهای با سوخت هیدروژن و الکتریکی به کاهش آلودگی و هزینههای سوخت کمک کند.
-
ایجاد شبکهای از بندرهای سبز:
زیرساختهای بندری برای حمایت از کشتیهای با سوختهای سبز و تکنولوژیهای نوین توسعه یابد.
-
استفاده از قراردادهای مشارکت عمومی و خصوصی (PPP):
از این مدلها برای جذب سرمایهگذاری خارجی و داخلی جهت نوسازی ناوگان استفاده شود.
-
ایجاد سیستمهای هوشمند برای پیشبینی مشکلات فنی:
این سیستمها با استفاده از دادههای بزرگ و تحلیلهای پیشرفته میتوانند زمان مناسب برای تعمیرات و بهینهسازی عملکرد کشتیها را مشخص کنند.
نتیجهگیری
در نهایت، نوسازی ناوگان دریایی منجر به افزایش توان رقابتی، جذب سرمایهگذاری و توسعه پایدار در تجارت جهانی میشود. این فرآیند نیازمند همکاری دولت و بخش خصوصی و اجرای سیاستهای استراتژیک است.
بازنشر فانوس دریا به نقل از اقتصاد آبی