
پروژههای عمرانی:
۲۸۰ پروژه عمرانی با ارزش ۱۲۲ هزار میلیارد تومان و ۶۴ پروژه با مشارکت بخش خصوصی با اعتبار ۷۲ هزار میلیارد تومان در دست اجرا است. هفته آینده نیز ۳۴ تفاهمنامه به ارزش ۹۰ هزار میلیارد تومان با حضور وزیر راه و شهرسازی و نمایندگان استانهای ساحلی امضا میشود.
توسعه دریا محور:
سیاستهای توسعه دریا محور در دولت سیزدهم با جدیت پیگیری میشود و طرح جامع توسعه مکران با محوریت توسعه سواحل در حال تهیه است. برای این منظور، یک شورای ملی نیز تشکیل شده است.
عملکرد ۱۰ ماهه:
در ۱۰ ماه گذشته، ۲ میلیون و ۲۲۵ هزار TEU عملیات کانتینری (با رشد ۱۱ درصدی)، ۱۷۲ میلیون تن عملیات تخلیه و بارگیری (با رشد ۳ درصدی در کالاهای غیرنفتی) و ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تن عملیات ترانزیت (با رشد ۳۷ درصدی) انجام شده است.
توسعه ناوگان:
۴۸ فروند شناور در دست ساخت، ۱۲۵ دستگاه و شناور و تجهیزات بندری در دست تعمیر و ۷۱ دستگاه به بهرهبرداری رسیده است. ساخت ۳۶ دستگاه دیگر نیز آغاز شده و بیش از ۳۰ دستگاه دیگر نیز به زودی به بهرهبرداری میرسد. ظرفیت ناوگان ایران در دریای خزر به اندازه روسیه است و در جنوب نیز جزو ۵ ناوگان بزرگ دنیا هستیم.
جزیره بوموسی:
دولت برنامههای زیادی برای توسعه جزیره بوموسی دارد. سازمان بنادر بخش دریایی را بر عهده دارد و سایر بخشها توسط سازمانهای دیگر انجام میشود. در حال حاضر هفتهای دوبار شناور به این جزیره تردد دارد و به دنبال افزایش این تعداد با ۸ فروند شناور سریع و پیشرفته هستیم.
کریدورها:
کشورهای همسایه در حال تلاش برای توسعه کریدورهای خود هستند. ایران نیز پس از انقلاب، ظرفیتهای ریلی، جادهای و دریایی خود را توسعه داده است و اگرچه هنوز به شرایط ایدهآل نرسیدهایم، اما در وضعیت خوبی قرار داریم.
رشد ترانزیت:
ترانزیت خروجی ۳۷ درصد افزایش یافته است.
بازنشر فانوس دریا به نقل از اقتصاد آبی