چابهار با زیرساخت‌های بندری مدرن، به دنبال توسعه اقتصاد دریایی است

قاسم عسکری نسب، مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، در گفتگو با ایسنا اعلام کرد که ایجاد زیرساخت‌های بندری در بنادر شهید بهشتی و کلانتری چابهار، طبق تاکید مقام…

چابهار با زیرساخت‌های بندری مدرن، به دنبال توسعه اقتصاد دریایی است

قاسم عسکری نسب، مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، در گفتگو با ایسنا اعلام کرد که ایجاد زیرساخت‌های بندری در بنادر شهید بهشتی و کلانتری چابهار، طبق تاکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهور، جذابیت زیادی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی ایجاد کرده است.

وی به زیرساخت‌های ایجاد شده در بندر چابهار اشاره کرد، از جمله:

  • حوضچه ۳۰۰ هکتاری با آبخور ۱۹ متر
  • دیوار حفاظت ساحلی به طول ۶ کیلومتر
  • ۳ کیلومتر موج شکن
  • ۱۷۰۰ متر اسکله با ظرفیت پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس پیما
  • کریدور ورودی به بندر شهید بهشتی
  • سیلوی ۱۰۰ هزار تنی
  • ۳۵۰ هزار هکتار پسکرانه
  • انبار و تجهیزات تخلیه و بارگیری
  • خطوط لوله نفتی

عسکری نسب با تأکید بر مزیت رقابتی بندر چابهار گفت: این بندر، یک بندر اقتصادی و رقابتی در منطقه است. وی چابک‌سازی فعالیت‌ها، هم‌افزایی و استفاده از تکنولوژی‌های جدید را برای افزایش مزیت رقابتی مهم دانست.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به تأثیر زیرساخت‌های بندری بر اقتصاد کلان کشور اشاره کرد و گفت: این زیرساخت‌ها علاوه بر ایجاد اشتغال، تأثیر مثبتی بر رشد تولید ناخالص داخلی و زنجیره تأمین کالا دارند. همچنین با کاهش هزینه‌های حمل و نقل، قیمت تمام شده کالا نیز کاهش می‌یابد.

وی با بیان موقعیت استراتژیک بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و نقش آن در توسعه تجارت و حمل و نقل جنوب شرق کشور گفت: این بندر در کریدور شمال – جنوب و مسیر ترانزیتی شرق – غرب قرار دارد و نقش مهمی در ترانزیت و حمل و نقل کالا ایفا می‌کند.

عسکری نسب به تاریخچه تاسیس بندر چابهار و اهمیت آن در صادرات و واردات کالا اشاره کرد و گفت: خدمات رادیویی و ارتباطات در این بندر بهبود یافته و خدمات امداد و نجات نیز ارائه می‌شود.

وی در ادامه به پروژه کریدور لجستیک بندر چابهار اشاره کرد و گفت: این پروژه با اعتبار بیش از ۱۸ میلیون دلار و پیشرفت ۹۵ درصدی، به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.

در پایان، عسکری نسب با اشاره به سرمایه‌گذاری بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری برای فاز نخست بندر شهید بهشتی گفت: این بندر بهترین و کم هزینه‌ترین مسیر ترانزیت به کشورهای آسیای میانه و افغانستان است و با ظرفیت ۸.۵ میلیون تن، پذیرای کشتی‌های ۱۰۰ هزار تنی است.

بازنشر فانوس دریا به نقل از اقتصاد آبی

بازدید: 19

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *