
قاسم عسکری نسب، مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، در گفتگو با ایسنا اعلام کرد که ایجاد زیرساختهای بندری در بنادر شهید بهشتی و کلانتری چابهار، طبق تاکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهور، جذابیت زیادی برای سرمایهگذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی ایجاد کرده است.
وی به زیرساختهای ایجاد شده در بندر چابهار اشاره کرد، از جمله:
- حوضچه ۳۰۰ هکتاری با آبخور ۱۹ متر
- دیوار حفاظت ساحلی به طول ۶ کیلومتر
- ۳ کیلومتر موج شکن
- ۱۷۰۰ متر اسکله با ظرفیت پهلوگیری کشتیهای اقیانوس پیما
- کریدور ورودی به بندر شهید بهشتی
- سیلوی ۱۰۰ هزار تنی
- ۳۵۰ هزار هکتار پسکرانه
- انبار و تجهیزات تخلیه و بارگیری
- خطوط لوله نفتی
عسکری نسب با تأکید بر مزیت رقابتی بندر چابهار گفت: این بندر، یک بندر اقتصادی و رقابتی در منطقه است. وی چابکسازی فعالیتها، همافزایی و استفاده از تکنولوژیهای جدید را برای افزایش مزیت رقابتی مهم دانست.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به تأثیر زیرساختهای بندری بر اقتصاد کلان کشور اشاره کرد و گفت: این زیرساختها علاوه بر ایجاد اشتغال، تأثیر مثبتی بر رشد تولید ناخالص داخلی و زنجیره تأمین کالا دارند. همچنین با کاهش هزینههای حمل و نقل، قیمت تمام شده کالا نیز کاهش مییابد.
وی با بیان موقعیت استراتژیک بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و نقش آن در توسعه تجارت و حمل و نقل جنوب شرق کشور گفت: این بندر در کریدور شمال – جنوب و مسیر ترانزیتی شرق – غرب قرار دارد و نقش مهمی در ترانزیت و حمل و نقل کالا ایفا میکند.
عسکری نسب به تاریخچه تاسیس بندر چابهار و اهمیت آن در صادرات و واردات کالا اشاره کرد و گفت: خدمات رادیویی و ارتباطات در این بندر بهبود یافته و خدمات امداد و نجات نیز ارائه میشود.
وی در ادامه به پروژه کریدور لجستیک بندر چابهار اشاره کرد و گفت: این پروژه با اعتبار بیش از ۱۸ میلیون دلار و پیشرفت ۹۵ درصدی، به زودی به بهرهبرداری خواهد رسید.
در پایان، عسکری نسب با اشاره به سرمایهگذاری بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری برای فاز نخست بندر شهید بهشتی گفت: این بندر بهترین و کم هزینهترین مسیر ترانزیت به کشورهای آسیای میانه و افغانستان است و با ظرفیت ۸.۵ میلیون تن، پذیرای کشتیهای ۱۰۰ هزار تنی است.
بازنشر فانوس دریا به نقل از اقتصاد آبی