
علیاکبر صفایی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، پیش از این از برگزاری جلسات با روسیه برای راهاندازی خط
گردشگری دریایی در خزر خبر داده و ابراز امیدواری کرده بود که ایران بتواند هرچه سریعتر پذیرای کشتیهای کروز
باشد.
پیشنهاد روسیه برای راهاندازی خط گردشگری دریایی
در همین راستا، علیاکبر مرزبان، معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، در حاشیه هشتمین نمایشگاه حمل و نقل،
لجستیک و صنایع وابسته، با اشاره به پیشنهاد روسیه برای راهاندازی خط گردشگری دریایی بین کشورهای ساحلی خزر،
گفت: بر اساس این پیشنهاد، کشتی مسافری کروز از مبدأ بندر آستاراخان روسیه حرکت کرده و پس از عبور از بنادر
قزاقستان، ترکمنستان و باکو در جمهوری آذربایجان به بندر انزلی وارد میشود.
استقبال ایران از پیشنهاد روسیه
مرزبان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از این پیشنهاد استقبال کرده است، افزود: در حال انجام اقدامات لازم برای
این طرح هستیم و امیدواریم خط گردشگری بینالمللی خزر به زودی راهاندازی شود.
زمان راهاندازی خط گردشگری
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با پیشبینی اینکه تا سه ماه آینده این مسیر راهاندازی و کشتی کروز وارد
ایران میشود، گفت: بندر انزلی برای پذیرش کشتی کروز روسی آمادگی کامل دارد و از طرف ایران هیچگونه محدودیت
عملیات دریایی برای پذیرش این کشتیها وجود ندارد.
تأثیر تحریمها بر صنعت کشتیرانی ایران
مرزبان در پاسخ به سؤالی درباره تحریم شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از سوی اتحادیه اروپا و انگلستان گفت: این
تحریمها تأثیر زیادی بر صنعت کشتیرانی کشور نخواهد داشت، زیرا بیش از ۹۷ درصد تجارت دریایی ایران با کشورهای
غیراروپایی است.
توسعه حمل و نقل دریایی در حوزه مسافری و کالا
در همین راستا، حسین یونسی، مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان، نیز پیش از این بر توسعه حمل و نقل دریایی در حوزه
مسافری و صادرات و ترانزیت کالا تأکید کرده و گفته بود: توسعه حمل و نقل ترکیبی (دریایی، ریلی و جادهای) از
اهمیت زیادی برخوردار است.
بازنشر فانوس دریا به نقل از اقتصاد آبی