
ضرورت توجه ویژه به توسعه کیفی و کمی دریانوردان در راستای تحقق توسعه دریامحور، دبیر انجمن صنفی دریانوردان تجاری ایران از آمادگی کامل این انجمن به منظور همکاری حداکثری با سازمان بنادر و دریانوردی طی پروژههای مشترک خبر داد و تاکید کرد: در راستای تحقق توسعه دریامحور باید به توسعه کمی و کیفی دریانوردان توجه ویژه داشت.
به گزارش بندر و دریا به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، سامان رضایی با تاکید بر اهمیت آموزش در نظام کیفی صنفی و ایمنی دریانوردان، اظهار داشت: ممیزی ۵ ساله سازمان بین المللی دریانوردی (آیمو) از تیر ماه سال ۱۴۰۳ از مراکز و سیستمهای آموزش دریانوردی ایران آغاز شد و خوشبختانه از همان دوره اول ممیزی ها با توجه به سیستم آموزش دریانوردی در ایران، برنامه ریزی به روز و نظارت موثر، سازمان بنادر و دریانوردی با اقتدار در لیست سفید آیمو قرار دارد و پیش بینی می شود در این ممیزی نیز نتایج مثبتی به دست آید.
وی ادامه داد: البته کسب این نتایج مثبت و قرار گرفتن در لیست سفید آیمو، عاملی برای نادیده گرفتن مشکلات و معضلات در این حوزه طی سالیان گذشته و در حال حاضر نیست؛ مشکلاتی همچون کارورزی دریانوردان که در مقطعی به عنوان یک بحران از آن یاد می شد و با هدایت و راهبری سازمان بنادر و دریانوردی و همکاری خوب برخی از شرکت های کشتیرانی، این بحران کنترل و بخشی از مشکلات طی سال های گذشته، مرتفع شد و هم اکنون با توجه به با برنامه ریزی صحیح و اقدامات درخور اداره کل امور دریانوردان و سازمان های تخصصی و بین المللی سازمان بنادر و دریانوردی و همچنین اشرافی که به ماهیت و جنس مشکلات دارند، حل این مسائل پیش بینی شده و در دستورکار قرار دارد.
ضرورت همکاری موثر تمامی ارگان ها با سازمان بنادر و دریانوردی
دبیر انجمن صنفی دریانوردان تجاری ایران با بیان اینکه علی رغم مشکلات موجود و محدودیت های تحمیلی بر صنایع دریایی و کشتیرانی ایران با تعامل سازنده ارگان های دریایی و محوریت سازمان بنادر و دریانوردی، توانسته ایم از بحران های بزرگی همچون کرونا سربلند بیرون آییم، گفت: این تجربه تعاملی و جمعی موفق می تواند برای سایر مشکلات پیشرو نیز به کار گرفته شود و در چنین شرایطی بر تمامی ارگان ها و مجموعه ها مرتبط و موثر واجب است که همکاری لازم را با سازمان بنادر و دریانوردی، داشته باشند.
رضایی ادامه داد: بر همین اساس، انجمن صنفی دریانوردان به عنوان یکی از ارگان های دریایی که ارتباط مستقیم با دریانوردان و آموزش آن ها دارد، همانند گذشته و با حساسیت و توان بیشتر، آماده تعامل و همکاری در پروژه های مشترک با سازمان بنادر و دریانوردی است و برای نمونه یکی از این پروژه ها، ترویج و توسعه آموزش و آشنایی دریانوردان با حقوق کار در دریا و مقاوله نامه کار دریایی MLC به صورت فراگیر برای تمام دریانوردان است.
جایگاه کلیدی منابع انسانی در تحقق توسعه دریامحور
وی با تاکید بر اهمیت مقوله منابع انسانی و جایگاه کلیدی و کیفی آن در تحقق برنامه توسعه دریامحور، اظهار داشت: به دور از هر گونه شعارزدگی، باید در برنامه توسعه دریامحور، نظام کیفی و کمی منابع انسانی به صورت جامع و واقعبینانه دیده شود و با برنامه ریزی صحیح در این راستا، گام برداشته شود.
عضو ارشد کارگروه فنی فدارسیون بین المللی حمل ونقل(ITF) درپایان، خاطرنشان کرد: با درایت مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی و همکاری و تعامل مطلوب در حوزه های صنفی و تخصصی دریایی و دریانوردان، گام برخواهیم داشت و با حمایت از مطالبات صنفی دریانوردان در مسیر افزایش ظرفیت ایجاد شده حرکت می کنیم تا کشور بتواند از تجارب ارزشمند و قابلیت جمعی دریانوردان در کمیته های تخصصی سازمان بین المللی دریانوردی IMO نیز، بهره مند شود.
بازنشر فانوس دریا به نقل از بندر و دریا