کارنامه بورسی شرکت های دریایی

کارنامه بورسی شرکت های حمل ونقل دریایی کشور بررسی شد.  اطلاعات مربوط به وضعیت سودآوری و درآمد شرکت های حمل و نقل دریایی در بورس نشان می دهد، از میان سه‌ضلع…

کارنامه بورسی شرکت های دریایی

کارنامه بورسی شرکت های حمل ونقل دریایی کشور بررسی شد.

 اطلاعات مربوط به وضعیت سودآوری و درآمد شرکت های حمل و نقل دریایی در بورس نشان می دهد، از میان سه‌ضلع حمل‏‏‌ونقلی کشور، لجستیک دریایی طی دوره‏‏‌های اخیر وضعیت بهتری را به‌لحاظ درآمد و سودآوری تجربه کرده است. براساس گزارشی که در همین زمینه در روزنامه دنیای اقتصاد منتشر شده است، اصلی‏‏‌ترین علت رونق در این صنعت به بحث درآمد دلاری بازمی‌گردد که ریسک عدم‌پایداری سودآوری و درآمد این صنعت را به حداقل رسانده است. در بازه سالانه طی سال ۱۴۰۲ جهش بی‏‏‌سابقه‏‏‌ای در درآمد حمل‏‏‌ونقل دریایی رقم خورده است. طی این سال تجمیع درآمد این صنعت ۶هزار و ۷۷۳میلیارد تومان بوده که در قیاس با سال ماقبل رشد ۹۰درصدی را تجربه کرده است. این میزان رشد نسبت به متوسط سالانه ۴۶درصد بالاتر است.

در سال‌جاری نیز وضعیت درآمدی این صنعت مثبت بوده و طی هفت‌ماه نخست امسال افزایش ۵۱درصدی در درآمد ارائه خدمات لجستیک دریایی رقم خورده است. متوسط حاشیه سود صنعت حمل‌ونقل دریایی در سال ۱۴۰۲ به‌‌‌میزان ۵۹درصد بوده که در مقایسه با متوسط سالانه ۲۶درصد بهبود یافته است. در بازه فصلی طی تابستان امسال حاشیه سود لجستیک دریایی ۶۰درصد به ثبت رسیده که در قیاس با متوسط فصلی ۵درصد رشد را تجربه کرده است.

 سبقت بازدهی لجستیک دریایی از شاخص

در یک‌سال گذشته نمادهای حمل‌‌‌ونقل دریایی جزو برترین نمادها به‌لحاظ بازدهی بوده‌‌‌اند و بیش از ۵۰درصد بازدهی بهتر را نسبت به شاخص کل بورس به ثبت رسانده‌‌‌اند.

صنعت لجستیک دریایی طی ۱۲ماه اخیر بازدهی مثبت ۵۸.۳۷درصدی را نصیب سهامداران خود کرده است. این در حالی است که شاخص کل بورس در این مدت رشد ۷.۲۲درصدی را تجربه کرده است. در بازه فصلی طی سه‌ماه اخیر میزان بازدهی شرکت‌های حمل دریایی ۱۱.۷درصد بوده، این در حالی است که طی مدت یادشده شاخص کل بورس ایران بازدهی ۹.۴۱درصدی را تجربه کرده است. این امر نشان می‌دهد که لجستیک دریایی در مقیاس سه‌ماهه نیز عملکرد بهتری را نسبت به شاخص کل به ثبت رسانده است. با این حال در یک‌ماه اخیر شرکت‌های عضو این صنعت نسبت به کلیت بازار بورس عملکرد ضعیف‌‌‌تری را به ثبت رسانده‌اند. شاخص کل بورس در ۳۰روز گذشته رشد ۵.۸۳درصدی را تجربه کرده است. این در حالی است که صنعت لجستیک دریایی تنها ۱.۲۴درصد بازدهی مثبت داشته است.  همین مهم موجب شده است تا نسبت قیمت به سود هر سهم این صنعت در محدوده‌ای ارزنده نسبت به کلیت بازار سرمایه قرار گیرد.

 ارزیابی منابع اصلی درآمد

از میان منابع درآمدزای شرکت‌های حمل‌‌‌ونقل دریایی، یک خدمت بیشترین سهم از سبد درآمدی شرکت را تشکیل می‌دهد. در شرکت «حخزر» درآمد حاصل از حمل شناورهای ملکی با سهم ۹۳درصد بیشترین میزان درآمد شرکت مذکور را تشکیل می‌دهد. در شرکت حمل‌‌‌ونقل سینا حمل مرتبط با جنوب شرق با سهم ۵۳درصد بیشترین میزان درآمد «حسینا» را تشکیل می‌دهد. در شرکت «حتاید» حمل مربوط به ناحیه هرمزگان با سهم ۶۲درصد بیشترین میزان از درآمد شرکت مذکور را شامل می‌شود.  در هفت‌ماه نخست امسال متوسط رشد منبع اصلی درآمدی لجستیک دریایی ۴۳درصد بوده است.

در این مقیاس شرکت «حتاید» موفق شده است درآمد حاصل از حمل هرمزگان خود را طی هفت‌ماه ابتدایی امسال ۸۵درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش دهد و با این اوصاف رکورددار بیشترین میزان جهش درآمدی شود. در بازه نقطه به نقطه طی مهرماه امسال افزایش ۸۳درصدی در منبع اصلی درآمد شرکت‌های حمل‌‌‌ونقل دریایی رقم خورده است.  در این بازه بیشترین رشد درآمد به شرکت «حسینا» تعلق دارد که در مهرماه امسال نسبت به مهر ۱۴۰۲، درآمد حمل دریایی خود را  ۱۸۵درصد افزایش داده است. مقایسه درآمد هفتمین ماه از سال‌جاری لجستیک دریایی با متوسط ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که طی مهرماه امسال به‌طور میانگین ۱۹درصد به درآمد منبع اصلی افزوده شده است. بیشترین رشد به «حسینا» تعلق دارد که درآمد حمل جنوب شرق خود را ۶۹درصد نسبت به متوسط ۱۴۰۳ افزایش داده است.

 گسترش تجارت دریایی؛ منجی دریایی‌‌‌ها

در مقیاس سالانه به‌طور متوسط هر سال ۴۴درصد به درآمد ارائه خدمات حمل‌‌‌ونقل لجستیک دریایی افزوده شده است. طی سال ۱۴۰۲ مجموع درآمد این صنعت ۶هزار و ۷۷۳میلیارد تومان به ثبت رسید که در مقایسه با سال ماقبل جهش بی‌‌‌سابقه ۹۰درصدی را تجربه کرده است که در قیاس با متوسط سالانه ۴۶درصد بالاتر است.

اصلی‌‌‌ترین عامل رونق درآمدی این صنعت را می‌توان بحث گسترش تجارت دریایی طی سال گذشته عنوان کرد. تجارت دریایی در سال ۱۴۰۲ براساس آمار گمرک ایران رکورد چندسال اخیر خود را شکست و همین موضوع موجب شد تا شرکت‌های این صنعت با رشد درآمد و سودآوری همراه شوند. در بازه فصلی طی تابستان امسال مجموع درآمد ارائه خدمات حمل‌‌‌ونقل دریایی ۲هزار و ۶۲۷میلیارد تومان به ثبت رسید که در قیاس با تابستان ۱۴۰۲ به‌‌‌میزان ۴۲درصد بهبود یافته است.

طی هفت‌ماه نخست امسال شرکت‌های لجستیک دریایی ۵هزار و ۶۴۵میلیارد تومان درآمد شناسایی کرده‌‌‌اند که این میزان درآمد در مقایسه با هفت‌ماه نخست ۱۴۰۲ رشد بیش از ۵۰درصدی را تجربه کرده است. طی هفت‌ماه نخست امسال شرکت حمل‌‌‌ونقلی سینا با نماد «حسینا» درآمد ۳هزار و ۷۶۲میلیارد تومانی را شناسایی کرده که در قیاس با مدت مشابه رشد ۱۰۰درصدی درآمد را تجربه کرده است.

 بهبود ۲۶درصدی حاشیه سود

درآمد دلاری نجات‌بخش شرکت‌های حمل‌‌‌ونقل دریایی است. سودآوری لجستیک دریایی طی سنوات اخیر رشد خوبی را تجربه کرده است. حاشیه سودهای ناخالص، عملیاتی و خالص این صنعت در ۱۳سال اخیر به‌‌‌ترتیب ۳۷، ۳۱ و ۳۲درصد به ثبت رسیده است.  در سال ۱۴۰۲ متوسط حاشیه سود صنعت بنادر و کشتیرانی به ۵۹درصد افزایش یافته است. این امر نشان‌دهنده افزایش ۲۶درصدی حاشیه سود این صنعت نسبت به میانگین سالانه است.  در مقیاس فصلی نیز افزایش سودآوری کاملا مشهود است. در تابستان امسال حاشیه سود شرکت‌های حمل‌ونقل دریایی ۶۰درصد به ثبت رسیده که در مقایسه با متوسط فصلی ۵درصد بهبود یافته است. از میان پنج‌شرکت فعال این صنعت «حتاید» چه در بازه سالانه و چه در بازه فصلی سودآورترین شرکت لجستیک دریایی بوده است. میانگین رشد متغیرهای سودآوری شرکت «حتاید» در سال ۱۴۰۲ و تابستان امسال به‌‌‌ترتیب ۱۲۷ و ۹۱درصد به ثبت رسید.

انتهای پیام/

بازنشر فانوس دریا به نقل از گفتمان دریا

بازدید: 19

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *