نگرانی صاحبان حمل‌ونقل دریایی از اعمال تعرفه‌های جدید بر کالا‌ها توسط آمریکا

    به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از کانتینر نیوز، اقدامات تجاری که ترامپ برای اعمال تعرفه در دولت اول خود به آنها تکیه کرده بود، شاید این…

نگرانی صاحبان حمل‌ونقل دریایی از اعمال تعرفه‌های جدید بر کالا‌ها توسط آمریکا

 

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از کانتینر نیوز، اقدامات تجاری که ترامپ برای اعمال تعرفه در دولت اول خود به آنها تکیه کرده بود، شاید این بار نیز پس از بازنگری دوباره به مرحله عمل برسد. انتشار این قبیل اخبار و گزارش‌ها باعث نوسان نرخ حمل‌و‌نقل کانتینری شده است. در صورت اعمال تعرفه‌ها، نرخ‌ها بدون شک دچار نوسان شدید خواهند شد.

بر این اساس، اواخر نوامبر معمولاً فصل رکود حمل‌و‌نقل دریایی در اقیانوس آرام است. اما در طول هفته گذشته، نرخ‌های اقیانوس آرام کمی تغییر کرده و به طوری که نرخ‌ها در این منطقه به بیش از ۵۰۰۰ دلار آمریکا برای هر کانتینر ۴۰ فوتی افزایش یافته و نرخ حمل کانتینرهای یخچالی نیز از ۶۰۰۰ دلار فراتر رفته است.

نرخ‌های مسیرهای اقیانوسی آسیا – اروپا در اوایل ماه نوامبر ۳۰ درصد افزایش یافت و از آن زمان، به‌رغم تلاش‌هایی برای افزایش در اواسط ماه، تقریباً در همین سطح باقی مانده است. نرخ‌های آسیا – مدیترانه در چند روز گذشته بیش از ۱۰ درصد افزایش یافته و گزارش‌های بیشتری مبنی بر بازگشت مجدد تقاضا، احتمالاً از آغاز اولیه تا اوج سال نو، وجود دارد. برخی از شرکت‌های حمل‌و‌نقل به حمل‌کنندگان در این خطوط هشدار داده‌اند که قیمت‌ها در سال آینده با اجرایی شدن تعرفه‌ها و مقررات جدید انتشار گازهای گلخانه‌ای اتحادیه اروپا افزایش خواهد یافت.

همان‌طور که کشتی‌ها در مسیر اقیانوس آرام پیش از تغییرات احتمالی تعرفه‌ها در سال آینده بارگیری می‌کنند، صدور بیانیه افزایش تعرفه‌ها احتمالاً بر واردکنندگان از کانادا، مکزیک و چین نیز فشار وارد می‌کند و می‌تواند منجر به افزایش حجم فرامرزی و نرخ‌های جاده‌ای و راه‌آهن پیش از افزایش احتمالی تعرفه‌ها شود.

کانادا و مکزیک اعلام کرده‌اند که صدور اعلامیه جدید، تشدید بیانیه‌های قبلی کمپین ترامپ است که تعرفه‌های ۱۰ تا ۲۰ درصدی را برای همه کالاهای وارداتی از همه کشورها پیشنهاد می‌کرد. مقامات مکزیک به دلیل اعلام افزایش احتمالی تعرفه‌ها، در حال حاضر برای افزایش ظرفیت بندر کانتینری و راه‌آهن برون‌مرزی عجله دارند تا با رشد سریع تجارت با آمریکا و چین، قطعات و کالاهای وارداتی از این کشورها را قبل از شروع دور جدید ریاست جمهوری ترامپ وارد کنند.

در ادامه گزارش آمده است که همان‌طور که جنگ تجاری با چین از سال ۲۰۱۷ میلادی منجر به تنوع بخشی واردکنندگان آمریکایی از چین شده است، این افزایش‌ها می‌تواند رشد اخیر تجارت مکزیک و آمریکا را کاهش دهد. علاوه بر حجم و هزینه‌های حمل‌و‌نقل بالاتر قبل از اعمال تعرفه‌ها و تقاضای کمتر بلافاصله پس از آن، واردکنندگان و در نهایت مصرف‌کنندگان احتمالاً با هزینه‌های بالاتری مواجه خواهند شد، به ویژه برای صادرات برتر مکزیک و کانادا مانند وسایل نقلیه، قطعات خودرو و سوخت، زیرا کانادا بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام به آمریکا است.

گزارش کانتینر نیوز در پایان حاکی است که در محموله‌های هوایی، علیرغم پیش‌بینی اینکه فصل اوج امسال پرهرج و مرج خواهد بود، قیمت کالاهای چینی هنوز افزایش نیافته‌اند و شرکت‌های حمل‌و‌نقل گزارش می‌دهند که مسیرها بسیار شلوغ است که این هم به ترس واردکنندگان از افزایش تعرفه‌ها برمی‌گردد. اضافه شدن ظرفیت در خطوطی که از قبل تنظیم و برنامه‌ریزی شده‌اند، بدون شک به افزایش نرخ و ازدحام بنادر تا پایان سال و اوایل ۲۰۲۵ میلادی منجر می‌شود.

بازنشر فانوس دریا به نقل از مانا

بازدید: 13

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *