
دکل حفاری دریایی “سحر ۱” که متعلق به شرکت حفاری شمال است، پس از ۱۳ سال فعالیت مستمر در خلیج فارس، در تیر ماه سال جاری برای انجام تعمیرات اساسی به حوض خشک مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) منتقل شد. پس از چهار ماه تلاش شبانهروزی متخصصان داخلی، این دکل به طور کامل بازسازی و اورهال شد و مجدداً برای عملیات حفاری در میادین نفت و گاز کشور آماده شد.
تسلط بر دانش و فناوری تعمیرات دکلهای حفاری
مهندس علی عزیزی، مدیر گروه شناورهای بزرگ ایزوایکو، با اشاره به اینکه این دکل دوازدهمین دکلی است که در ایزوایکو تعمیرات اساسی روی آن انجام میشود، تأکید کرد که برای اولین بار در کشور، تعمیرات یک دکل حفاری دریایی به طور کامل با تکیه بر دانش و توان داخلی انجام شده است.
تعمیرات گسترده و دستاوردهای مهم
در طول این پروژه، تعمیرات گستردهای از جمله تمیزکاری بدنه، تخلیه لجن، رنگآمیزی، اورهال تجهیزات الکتریکی و مکانیکی، و بازسازی سازههای فلزی انجام شد. یکی از مهمترین دستاوردهای این پروژه، انجام عملیات هیدروبلاست و رنگآمیزی پایههای دکل در ارتفاع ۹۰ متری بود که برای اولین بار در کشور و توسط نیروهای داخلی انجام شد.
صرفه جویی ارزی و ایجاد اشتغال
با انجام تعمیرات دکل سحر ۱ در داخل کشور، حدود ۸ میلیون دلار ارز صرفهجویی شد. همچنین، این پروژه برای حدود ۵۰۰ نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم ایجاد اشتغال کرد.
ایزوایکو؛ قطب تعمیرات دکلهای حفاری در کشور
مهندس عزیزی اعلام کرد که ایزوایکو آمادگی دارد تا سالانه تعمیرات ۶ تا ۱۰ دکل حفاری دریایی را انجام دهد. وی از شرکتهای نفتی و دریایی دعوت کرد تا با اعتماد به توان داخلی و ایزوایکو، تعمیرات جک آپهای خود را به این مجتمع بسپارند.
بازنشر فانوس دریا به نقل از اقتصاد آبی