افزایش سرسام‌آور هزینه صادرات با تحریم شرکت کشتیرانی

افزایش سرسام‌آور هزینه صادرات با تحریم شرکت کشتیرانی

یک فعال حوزه حمل و نقل با تاکید بر افزایش ۲۵۰۰ دلاری هزینه صادرات هر کانتینر با تحریم‌ جدید شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران توسط اتحادیه اروپا و انگلیس، تصریح کرد که دایره حمل و نقلمان روز به روز بسته‌تر می‌شود.

مسعود دانشمند، فعال حوزه حمل و نقل، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری ترابران، یادآور شد که شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی پیش از این با تحریم‌های آمریکا روبه‌رو بود و فقط می‌توانست با بنادر خاصی از چین و با کشورهای نظیر برزیل و حوزه اتحادیه اروپا در ارتباط باشد که با تحریم‌های جدید عملا بنادر اروپایی حذف می‌شود و حوزه فعالیت شرکت کشتیرانی بسیار بسیار بسته و کوچک می‌شود.

او با اشاره به اینکه برای بنادر غیراروپایی بار چندانی نداریم، افزود: «کشتیرانی جمهوری اسلانی ایران به دلیل ایرانی بودن و شماره‌های کشتی در تحریم و مشکل است و به همین دلیل نمی‌تواند بین بنادر خارجی، مثلا بین چین و آفریقا، کار کند.»

این کارشناس درباره تاثیر تحریم‌های جدید بر شرکت کشتیرانی اظهار کرد: «این تحریم‌ها فشار مضاعفی به کشتیرانی وارد می‌کند که از نظر مالی و از نظر نگهداری و فعال نبودن کشتی‌ها اثرات بدی می‌گذارد بنابراین مقامات باید به سرعت یک فکر اساسی کنند.»

افزایش هزینه حمل و صادرات با انحصار

دانشمند درباره تاثیر این تحریم بر هزینه حمل دریایی گفت: «در این شرایط یک انحصار برای کشتیرانی‌های دیگر وجود می‌آید وقیمت حمل از اروپا به ایران را افزایش می‌دهد. در این وضعیت، رقابتی بین کشتیرانی‌های دیگر با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد و یک فضای انحصاری ایجاد می‌شود که کرایه حمل را افزایش می‌دهد.»

این فعال حوزه حمل و نقل درباره تاثیر تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا بر قیمت کالاهای صادراتی ایران، بیان کرد: «این تحریم‌ها قیمت کالاهای صادراتی را هم افزایش می‌دهد. در شرایطی که کشتی نمی‌آید و نمی‌رود، طبیعتا ما باید بیشتر کالاهای صادراتیمان را که از طریق دریا می‌خواهیم صادر کنیم، به دبی بفرستیم و از دبی به مقاصد دیگر روانه کنیم.»

او با بیان اینکه این شرایط هزینه‌ای معادل ۲۵۰۰ دلار برای هر کانتینر اضافه می‌کند که صادرکننده باید این هزینه را بپردازد، تاکید کرد: «طبیعتا صادرکننده نمی‌تواند قیمت مقصدش را افزایش دهد بنابراین حاشیه سودش کم می‌شود تا به صفر و به زیان برسد.»

دایره حمل و نقل روزبه‌روز بسته‌تر می‌شود

او حمل و نقل ایران را محدود به حوزه داخلی و به چند کشور معدود دانست و ادامه داد: «وقتی کشتی‌ها نتوانند به اروپا، ژاپن، کره، بنادر کانادا، آمریکا و استرالیا بروند، طبیعتا به حوزه خلیج‌فارس و هند و پاکستان محدود می‌شویم.»

او با عنوان اینکه همین شرایط برای حمل و نقل جاده‌ای رخ داده است و نهایت تا ترکیه و پاکستان و گرجستان می‌توانیم برویم، تصربح کرد که دایره حمل و نقل ما روزبه‌روز بسته‌تر و بسته‌تر می‌شود و عملا به جایی که می‌رسیم که دیگر کسی در حمل و نقل سرمایه‌گذاری نکند، کامیونی وارد نشود و کسی دیگر تمایلی به ایجاد کشتیرانی نداشته باشد.

دانشمند در نهایت خاطرنشان کرد: «باید با دنیا مسائلمان را حل کنیم. ما نمی‌توانیم با همه دنیا قهر کنیم و برای حل کردن مشکلات هم راهی غیر از گفت‌وگو پیش روی ما نیست.»

بازنشر فانوس دریا به نقل از ترابران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *