به گزارش مرینپرس، این روش که هم سریعتر و هم ایمنتر است می تواند منجر به تغییری اساسی در حمل و نقل کانتینری با کشتی ها شود.
پس از چند حادثه که منجر به پرت شدن گسترده کانتینرها از روی کشتی به داخل اقیانوس شد، چالش ایمنی کانتینرها و کاهش ضرر و زیان ناشی از سقوط آنها در دریا، در سال ۲۰۲۲ مورد توجه صنعت حملونقل دریایی قرار گرفت.
طبق اعلام شورای جهانی کشتیرانی (WSC)، در حال حاضر حدود ۶۳۰۰ کشتی در سراسر جهان در حال حمل محمولات مختلف هستند و سالانه تقریباً ۲۴۱ میلیون کانتینر را جابهجا می کنند.
حوادثی مانند آنچه برای کشتیهای “ONE Apus” و “Maersk Essen” در اواخر سال ۲۰۲۰ رخ داد باعث شد تا میانگین آمار تلفات کانتینرها در سال ۲۰۲۰ -۲۰۲۱ به ۳۱۱۳ دستگاه برسد که بسیار بالاتر از میانگین سالهای قبلی (حدود ۸۰۰ کانتینر در سال) است.
در ۳۰ نوامبر ۲۰۲۰، کشتی ONE APUS تحت راهبری Ocean Network Express با ظرفیت ۱۴ هزار تی ای یو از یانتیان چین به سمت لانگ بیچ در ایالات متحده آمریکا در حال حرکت بود که در حدود ۱۶۰۰ مایل دریایی شمال غربی هاوایی با بادهای تند و شدید مواجه شد که باعث شد حدود ۱۸۱۶ کانتینر از جمله ۶۴ کانتینر حاوی کالاهای خطرناک به دریا سقوط کنند و صدها کانتینر دیگر نیز بر روی عرشه فرو ریختند.
کشتی Maersk Essen با ظرفیت ۱۳۰۹۲ تی ای یو از شیامن چین به سمت لس آنجلس در حال حرکت بود که در ۱۶ ژانویه ۲۰۲۱ به دلیل شرایط آب و هوایی بد دچار حادثه شد و ۷۵۰ کانتینر را به دلیل سقوط در دریا از دست داد.
شرکت هیوندای در رابطه با ابداع خود اشارهای به خطرات حین انجام لاشینگ و مدت زمان تخلیه و بارگیری کانتینرها نیز دارد اگرچه هیچ اطلاعات مشخصی در مورد اینکه سالانه چه تعداد کارگر و خدمه در هنگام لاشینگ کانتینرها روی کشتیها در بنادر سراسر جهان مجروح می شوند، وجود ندارد.
رئیس بخش فنی صنایع سنگین هیوندای می گوید: طرح نوین کشتیهای کانتینری بدون نیاز به لاشینگ میتواند چالشهای بزرگ مرتبط با مهار کانتینرها روی عرشه کشتیها را از بین ببرد.
در طرح جدید هیوندای، Cell Guide ها تا بالاتر از عرشه کشتی امتداد مییابند که امکان تراز عمودی و چیدمان کانتینرها به تعداد ۱۰ دستگاه و یا بیشتر روی هم را فراهم می کند.
سل گایدها نبشیهایی فلزی هستند که به شکل ستون های عمودی در داخل انبار کشتیها تعبیه و به قرار دادن صحیح کانتینرها در محل خود و تثبیت موقعیت آنها کمک می کنند.
به این ترتیب دیگر نیازی به لاشینگ تک به تک کانتینرها وجود ندارد و در عین حال مخاطره آسیب دیدن کارگرها و خدمه هنگام انجام لاشینگ و همچنین احتمال سقوط کانتینرها از کشتی در هنگام دریانوردی کاهش می یابد.
در روش سنتی بارگیری، از وسائل لاشینگ برای تثبیت کانتینرها استفاده می شود و کانتینرها بر روی عرشه با توئیست لاک به کشتی و یکدیگر قفل می گردند.
«دارن لسکوسکی» مدیرعامل ABS شرق آسیا، می گوید: «بارگیری کانتینرها به کشتی بدون لاشینگ یک فنّاوری پیشگامانه است که ایمنی و کارایی عملیاتی کشتیهای کانتینری را افزایش می دهد».
شرکت صنایع سنگین هیوندای درخواست ثبت اختراع داخلی و خارجی را برای طرحهای کشتی کانتینری بدون نیاز به لاشینگ ثبت کرده است.
منبع: تین نیوز