قدرت‌نمایی صنعت تعمیرات دریایی ایران؛ ایزوایکو در آستانه فتح بازارهای جهانی

مدیر گروه شناورسازی بزرگ مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران گفت: این مجتمع در مسیر توسعه صنعت استراتژیک تعمیر شناورهای بزرگ و سازه‌های دریایی در ایران گام‌های مهمی برداشته…

مدیر گروه شناورسازی بزرگ مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران گفت: این مجتمع در مسیر توسعه صنعت استراتژیک تعمیر شناورهای بزرگ و سازه‌های دریایی در ایران گام‌های مهمی برداشته است.
مهندس علی عزیزی گفت: گروه شناورهای بزرگ ایزوایکو ، با برخورداری از دو حوض تعمیرات و نوسازی به ترتیب با ابعاد (۴۷۵ متر طول، ۸۰ متر عرض، ۱۴.۵ متر عمق و ۳۷۵ متر طول، ۸۰ متر عرض، ۱۴.۵ متر عمق) در کشور منحصر به فرد و در منطقه نیز جزو بزرگترین آنها به شمار می آید.
عزیزی افزود: ایزوایکو با بهره‌گیری از زیرساخت‌های پیشرفته و متخصصان داخلی، توانسته است به ظرفیت‌های بالایی در پذیرش و اجرای پروژه‌های تعمیرات و ساخت دست یابد و این گروه توانایی طراحی، ساخت و تعمیر بزرگترین کشتی های موجود در دنیا نظیر کشتی های ULCC ، VLCC ، LPG. carrier Career و Bulk و… در بالاترین سطح کیفی و کوتاهترین زمان ممکن را دارد.


عزیزی در توضیحات خود اشاره کرد که سال ۱۴۰۲ مطابق با برنامه‌ریزی انجام‌شده، پذیرش ۱۵ شناور و یک سکوی حفاری در دستور کار این مجتمع قرار گرفته است.
او اضافه کرد: در سال ۱۴۰۲ با هدف ارتقای عملکرد مجتمع و برآورد سازی اهداف کلان مجموعه، تمام ظرفیت‌های خود را به کار گرفتیم که ۳۱ هزار و سیصد و چهارده تن تولید را محقق کنیم که ۱۵۹ درصد بیش از برنامه پیش‌بینی‌شده بوده است

پذیرش پروژه‌های بین‌المللی و توسعه روابط با شرکت‌های خارجی
از دستاوردهای مهم ایزوایکو در سال۱۴۰۲، پذیرش و تعمیر یکی از شناورهای نفت‌کش شرکت خارجی بوده است. این شناور برای انتقال نفت خام مورد استفاده قرار می‌گیرد و در شرایط سخت تحریم‌ها، ایزوایکو موفق به ثبت رکورد کوتاهترین زمان تعمیرات یک نفتکش غول پیکر در بازه زمانی ۱۵ روزه شد، که موجب جلب رضایت کامل کارفرمای خارجی شد.
مهندس عزیزی افزود: با توجه به این موفقیت، و رضایت کامل کارفرما هم‌اکنون این شرکت در حال مذاکره مجدد جهت پذیرش سه شناور دیگر خود در حوض خشک ایزوایکو می باشد که این امر می‌تواند زمینه ورود ایزویکو به بازارهای جدید بین‌المللی را فراهم کند .

موفقیت چشمگیر در پذیرش و تعمیرات تجهیزات فراساحلی و شناورهای بزرگ در سال ۱۴۰۳ توسط مجتمع ایزوایکو
مهندس عزیزی، مدیر گروه شناورهای بزرگ، از دستاوردهای بی‌سابقه این مجتمع در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۳ خبر داد و تأکید کرد که در راستای برنامه‌ریزی‌های دقیق، پذیرش و تعمیرات چندین شناور و تجهیزات مهم به انجام رسیده است.
مدیر گروه شناورهای بزرگ با اشاره به این‌که طبق برنامه‌ریزی اولیه تعمیرات شش فروند کشتی در دستور کار بود، گفت: ما با تلاش‌های شبانه‌روزی و پیگیری‌های مستمر موفق شدیم تعمیرات هفت فروند شناور را در شش ماهه نخست سال به انجام برسانیم و علاوه بر آن، تعمیرات دو دستگاه تجهیزات فراساحلی شامل یک ریگ حفاری و یک جک آپ ‌بارج که پیش‌بینی شده بود در نیمه دوم سال انجام شود، با تسریع امور و مذاکرات موفق، زودتر از زمان‌بندی به سرانجام رسید
وی با اشاره به تحقق بالای اهداف تولید افزود: طبق برنامه‌ریزی‌ها، تا پایان شهریور باید هشت هزار و۸۱۸ تن تولید صورت می‌گرفت، اما با تلاش تمامی همکاران، به تولید شانزده هزار و۶۸۲ تن رسیدیم که معادل ۱۸۹ درصد است.
این موفقیت نشان‌دهنده تعهد و توانایی فنی و اجرایی کارکنان ماست.

یکی از دستاوردهای ویژه ایزوایکو در سال ۱۴۰۳، به‌کارگیری کامل ظرفیت جرثقیل ۱۶۰ تنی بوده است که طی ده سال اخیر هرگز از تمام ظرفیت آن استفاده نشده بود.
عزیزی در این زمینه توضیح داد: با انجام تست‌ها و بروزرسانی‌های فنی، موفق شدیم اسپاد ‌کن‌های جک آپ ‌بارج “دنا” به وزن ۱۴۰ تن را توسط این جرثقیل درون حوضچه قرار دهیم. این عملیات منجر به صرفه‌جویی ۲۰۰ هزار دلاری برای مجتمع شد
عزیزی همچنین به موفقیت‌های مجتمع در انجام تعمیرات اساسی اسپاد کن‌ها برای نخستین بار در کشور اشاره کرد و گفت: «این نوع تجهیزات حساس در قسمت پایه‌ها، برای برقراری تعادل هنگام عملیات، نیازمند رعایت استانداردهای بسیار سخت‌گیرانه‌ای هستند.
ما با تکیه بر تخصص فنی نیروهای خود، توانستیم تعمیرات اساسی بیش از چهل تن از قطعات آسیب‌دیده اسپاد ‌کن‌ها را انجام دهیم و آنها را به سازه اصلی متصل کنیم.
این پروژه پیچیده و دقیق برای نخستین بار در مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران انجام شد.
او همچنین از تعمیرات جک‌ آپ  “سحر یک” که همواره در عملیات حفاری قرار داشته و نیازمند بازرسی دقیق جوش و اتصالات بود، خبر داد و افزود:پس از تمیزکاری و آماده‌سازی سازه، اقدام به تعمیرات اساسی پایه های دکل گردیدکه اگر این تعمیرات به موقع برطرف نمی‌شد، احتمال از دست دادن شناور و خروج از چرخه عملیاتی وجود داشت که تمامی تست‌های غیرمخرب به انجام رسید و تأییدیه‌های استاندارد لازم اخذ شد.

منبع

بازدید: 53

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *