تنها چند روز پس از تحویل پنج اسکله بزرگ بندر فاو در عراق، کارشناسان ترانزیت از نگرانی های خود از قرار گرفتن ایران در بن بست حمل و نقلی و لجستیکی با اجرای این پروژه خبر دادند.
به گزارش تین نیوز، در حالی که در شبکه های اجتماعی بخش هایی از سخنرانی محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در مراسم تحویل پنج اسکله بندر بزرگ فاو در استان بصره و بهره برداری شرکت کره ای از این اسکله ها منتشر شده، کارشناسان ایرانی می گویند باید برای وضعیت ترانزیت ایران گریست.
به گفته کارشناسان، پروژه بندر فاو نه تنها رقیبی قدر برای برای کریدور شمال جنوب ایران است بلکه این پروژه حمل و نقل و لجستیک ایران را در بن بست قرار می دهد.
کارشناسان معتقدند این موضوع که ایران چهار راه ترانزیت و پل شرق و غرب است و جایگاه ترانزیتی ایران حذف شدنی نیست، تصور نادرستی است که صرفا به غفلت و خواب چند دهه ای کشورمان برای واگذار کردن و از دست دادن همه حوزه های اقتصادی که در آنها مزیت داشته، منجر شده و میدان را برای رقبا خالی کرده است.
به گفته کارشناسان، با توجه به وضعیت فعلی راه اندازی کریدورهای مختلف در اطراف ایران و حذف کشور مان از اغلب این کریدورها، بیش از این به انتظار نیروهای غیبی نباید نشست چرا که پرت افتادگی از دالان های حمل و نقل جهانی و ناترازی گاز و آب و بنزین را خدا نباید حل کند بلکه خود مسئولان کشور باید نسبت به حل آن اقدام نمایند.
به گزارش تین نیوز، بر اساس خبرهای منتشر شده در رسانه ها و کانال ایران تایم، محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق در مراسم تحویل پنج اسکله بندر بزرگ فاو گفته است: پروژه اهمیت استراتژیک بسیاری برای تجارت جهانی دارد و بارزترین حوضه آبی در جهان به شمار می رود که فعالیت های انرژی، تجارت، ارتباط و تبادل در همه نوع، در آن تمرکز دارد. این پروژه عراق را از یک کشور نیازمند به بنادر دیگران به کشوری کاملا مشرف به خلیج(فارس) تبدیل می کند.
السودانی تاکید کرد عراق همچنان یک پایه اساسی در اقتصاد جهان و یک بخش و گذرگاهی تاریخی از مهم ترین راه های تجارت جهانی است. جاده توسعه که از بندر بزرگ فاو آغاز می شود، اقتصادهای اکثر کشورهای منطقه را به یکدیگر مرتبط می سازد و گذرگاهی برای تحقق تکامل اقتصادی خواهد بود.
بازنشر فانوس دریا به نقل از تیننیوز