فروپاشی تجارت چین و آمریکا با اتمام ماراتن انتخابات آمریکا و اعمال تعرفه‌های جدید

 در پی پایان مار‌اتن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا  اقتصاددانان و تحلیلگران بین‌المللی هشدار می‌دهند  طرح‌های تعرفه‌ای ترامپ که پیش از برگزیده شدن وعده داده بود، به عنوان بزرگترین پیامد منفی سیاست…

 در پی پایان مار‌اتن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا  اقتصاددانان و تحلیلگران بین‌المللی هشدار می‌دهند  طرح‌های تعرفه‌ای ترامپ که پیش از برگزیده شدن وعده داده بود، به عنوان بزرگترین پیامد منفی سیاست اقتصادی او، نرخ عوارض واردات آمریکا  را به سطح دوران دهه ۱۹۳۰ برمی‌گرداند، تورم را تشدید کرده و باعث فروپاشی  تجارت آمریکا و چین می‌شود. این اقدامات زنجیره‌های تأمین و لجستیک کالا در سراسر جهان را به شدت تحت تأثیر قرار خواهد داد. تحلیلگران دریایی معتقدند در دوره اول ریاست جمهوری ترامپ یعنی سال  ۲۰۱۸ میلادی که جنگ تجاری چین و آمریکا شدت گرفت، افزایش تعرفه‌ها نرخ حمل‌و‌نقل اقیانوسی را بیش از ۷۰ در‌صد بالا بُرد که ممکن است همین شرایط در  سال جدید میلادی در صورت اعمال تعرفه‌های جدید برسر حمل‌ونقل دریایی آوارشود.

فروپاشی تجارت چین و آمریکا با اتمام ماراتن انتخابات آمریکا و اعمال تعرفه‌های جدید

 

اختصاصی مانا- تعرفه‌ها ابزاری است که می‌توان از آن استفاده کرد تا اطمینان حاصل شود که می‌توان آزادانه تجارت کرد همچنین شغل‌هایی را به صورت استراتژیک داخلی در دسته‌های مناسب ایجاد کرد. این دیدگاهی است که رئیس جمهور جدید آمریکا با چنین شعار‌هایی وارد عرصه کارزار انتخاباتی شد.
ترامپ بر تمام واردات آمریکا تعرفه ۱۰ تا ۲۰ درصدی و ۶۰ تا ۱۰۰ درصد مالیات بر محصولات ساخت چین را پیشنهاد کرده است که در صورت تصویب، با بالا بردن قیمت مصرف کننده و افزایش تعرفه‌ها، کل اقتصاد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. ترامپ همچنین اعلام کرده که بر تمامی کالا‌های وارداتی از مکزیک تعرفه ۲۵ درصدی اعمال خواهد کرد.
نماینده سابق تجاری آمریکا  در اولین دوره ریاست جمهوری ترامپ، در  روز‌های  اخیر گفته بود اگر ترامپ مجدداً انتخاب شود پس از روی کار آمدن، اجرای طرح‌های تعرفه‌ای گسترده خود را به سرعت آغاز می‌کند. وی گفت که ترامپ قول داده است که در مورد تعرفه‌ها حتماً اقدام  می‌کند.
 در این ارتباط برخی از شرکت‌های آمریکایی در حال فعال کردن طرح‌هایی برای محافظت از کسب‌وکار خود در برابر وعده رئیس‌جمهور منتخب برای وضع تعرفه‌های جدید و بالقوه سنگین بر بخش وسیعی از کالا‌ها از کشور‌هایی از جمله چین و مکزیک هستند.
متیو روبل، که در کمیته مشورتی مذاکرات سیاست تجاری کاخ سفید برای هر دو رئیس جمهور اوباما و ترامپ خدمت می‌کرد در زمینه تعرفه‌های جدید گفت وی اعمال تعرفه جهانی را به عنوان یک نتیجه نمی‌بیند بلکه در مذاکرات همه چیز روی میز خواهد بود.
وی تأکید کرد تعرفه‌های پیشنهادی مکزیک باعث می‌شود برخی از شرکت‌ها سرمایه‌گذاری خود را در مکزیک بیشتر به تأخیر بیاندازند. بسیاری از شرکت‌های اروپایی و آسیایی به‌عنوان راهی برای تقویت استراتژی تجاری، در مکزیک سرمایه‌گذاری زیادی کرده‌اند. در روز‌های گذشته  شرکت‌هایی از جمله تسلا از عقب‌نشینی‌های اخیر در برنامه‌های تولید در مکزیک خبر داده‌اند.
اعمال تعرفه بر کالا‌های وارداتی یک تهدید جهانی
پل براشیر، مدیر شرکت لجستیکی ITS  با اشاره به شرایط سال ۲۰۱۸ میلادی که ترامپ برای اولین بار در دوره اول ریاست جمهوری خود تعرفه‌های گسترده‌ای را اعمال کرد یا‌د‌آور شد ما  دوباره به سال ۲۰۱۸ میلادی برمی‌گردیم این امر برای کشتیرانانی که واردات چینی دارند، بسیار دشوار است. تهدید جهانی تعرفه به درخواست‌ها برای  جابه‌جایی کالا  در سراسر جهان دامن می‌زند.
وی پیش‌بینی می‌کند انتخاب ترامپ منجر به افزایش تقاضای کانتینر و رزرو کشتی شود که پس از آن باعث افزایش نرخ کرایه حمل‌و‌نقل، حمل‌و نقل و نرخ انبار خواهد شد.
یک کارشناس دریایی چینی در مورد تعرفه‌های جدید خاطر‌نشان ساخت‌: به این دلیل که کارخانه‌های چینی برای دو تا چهار هفته تعطیل می‌شوند تا به کارگران این فرصت را بدهند که برای جشن‌های سال نو با خانواده‌هایشان آماده شوند وقتی کار با اعمال تعرفه‌های جدید از‌سر گرفته می‌شود، سفارش‌های کسب‌وکار‌های به مشکل بر‌می‌خورند.  
عواقب اعمال تعرفه بر کالا‌های چینی در سال ۲۰۱۸
ترامپ در دوره ریاست جمهوری ۲۰۱۷-۲۰۲۱ میلادی خود، موجی از تعرفه‌ها را بر محصولاتی مانند فولاد، ماشین لباسشویی، پنل‌های خورشیدی و کالا‌های مصرفی چین اعمال کرد؛ و این بار، پیشنهاد جدید ترامپ بر کالا‌ها تأثیر بیشتری می‌گذارد و در صورت تکرار استراتژی واردات، بنادر دریایی آمریکا  ممکن است  به باتلاق کشتی‌ها تبدیل شوند.
در دوره ریاست جمهوری قبلی او، تعرفه‌ها بر کالا‌های چینی به سادگی قیمت وارداتی را افزایش داد و کسری تجاری با چین در واقع افزایش یافت، به این معنی که تجارت از آسیا به آمریکا، حداقل از نظر حجم، تأثیر منفی نداشته است. علاوه بر این، آسیا نیز بازاری برای کالا‌ها و خدمات آمریکا  برای ارائه به ترامپ و آمریکا دارد.
 با داشتن دو کشور از پرجمعیت‌ترین کشور‌های جهان در آسیا، ترامپ نمی‌تواند این فرصت بازار را نادیده بگیرد.
لارس جنسن، مدیر‌عامل شرکت Vespucci Maritime در این زمینه گفت: در کوتاه‌مدت تقاضای واردات برای کالا‌های کانتینری افزایش خواهد یافت، زیرا شرکت‌های آمریکایی پیش از اعمال تعرفه‌های جدید، سهام خود را به خصوص در رابطه با کالا‌هایی که به زمان حساس نیستند، ذخیره می‌کنند. این امر در ماه‌های آینده فشار افزایشی بر نرخ حمل‌ونقل ایجاد خواهد کرد.
آلن بائر، رئیس OL USA، که حمل‌و‌نقل کالا  برای مشتریان را انجام می‌دهد معتقد است انتظار می‌رود ترامپ حداقل بخشی از برنامه خود را دنبال کند. باید دید تبعات آن چه خواهد بود.
تحلیلگران  صنعت کشتیرانی واکنش خط کشتیرانی مرسک و همتایانش را بیش از حد توصیف کرده‌اند. به گفته آنان این شرکت‌های بزرگ  کشتیرانی بر این باورند که تعرفه‌ها باعث افزایش هزینه‌های تجارت و در نتیجه کاهش تقاضا و حجم می‌شود. هرچند این اتفاق در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی رخ نداده است.
 بن اسلوپکی، تحلیلگر Morningstar  در این زمینه  تاکید کرد: به جای عذاب قریب الوقوع، عدم قطعیت وضعیت است که نگران کننده شده است.
افزایش ۷۰ درصدی نرخ حمل‌ونقل در سال ۲۰۱۸
پیتر ساند، تحلیلگر ارشد Xeneta  در این زمینه  گفت: تعرفه‌ها در طول جنگ تجاری آمریکا وچین  بر روی واردات چینی در سال ۲۰۱۸ میلادی باعث افزایش بیش از ۷۰ درصدی نرخ حمل‌و‌نقل کانتینری اقیانوسی شده بود. حمل‌کننده‌ها با تعرفه جدید سال ۲۰۲۵ میلادی از تکرار  همین موضوع می‌ترسند. کشتیرانی یک صنعت جهانی است که از تجارت بین‌الملل تغذیه می‌کند، بنابراین این حرکت ریاست جمهوری ترامپ گامی اشتباه است. واکنش تند کشتیرانی آمریکا این خواهد بود که قبل از اینکه ترامپ بتواند تعرفه‌های جدید خود را اعمال کند، کالا‌ها را از پیش وارد می‌کنند.
عمر نوکتا، تحلیلگر Jefferies در این زمینه  مطرح کرد حجم تجارت جهانی دو برابر نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در سال جاری افزایش یافته است. اگر تعرفه‌ها بر الگو‌های تجاری تأثیر بگذارد بدون شک درآمد شرکت‌های اقیانوسی منفی خواهد بود.    
براساس دیدگاه تحلیلگران و اقتصاد‌دانان دومین دوره ریاست جمهوری  دونالد ترامپ، خبر بدی برای بریتانیا و اروپا است، اما  ممکن است خبر خوبی برای صنعت کشتیرانی آسیا باشد.
به همین دلیل است که دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا، خبر بدی برای آسیا نیست، بلکه خبر بسیار بدی برای بریتانیا و اروپا است. ترامپ در اصل یک تاجر است و همیشه همینطور خواهد ماند.  
اولین قانون هر معامله تجاری این است که هر دو طرف باید چیزی برای مشارکت داشته باشند. ترامپ منافع آمریکا را در اولویت قرار خواهد داد، اما این لزوماً به معنای کاهش تجارت نیست.
ترامپ در بحث تجارت به دنبال آسیا، به ویژه چین، خواهد بود تا زمینه بازی برابر برای آمریکا ایجاد کند. در عین حال، انتظار دارد آسیا بیشتر با آمریکا دادو‌ستد کند، زیرا صرفه جویی باعث می‌شود واردات آسیایی قابل دوام باشد.. اروپا دارای جمعیت رو به کاهش، چالش‌های مهاجرت داخلی، و سیاست‌ها و تفکرات بسیار سفت و سخت در مورد موضوعاتی مانند تغییرات آب و هوایی است که با تفکر ترامپ در تضاد است.
وعده ترامپ در مورد جنگ تجاری جدید موجی از شوک به زنجیرۀ تامین وارد می‌کند، به همین جهت واردکنندگان برای افزایش سفارشات تلاش می‌کنند.
خرده‌فروشان و شرکت‌های تولیدی به طور فزاینده‌ای با شرکای تدارکاتی، چه در روز‌های منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری و چه در شب انتخابات، در مورد  سفارش محموله‌ها‌یی با عنوان «بارگیری از جلو» پیش از هرگونه تغییر در سیاست تعرفه‌ای که باید توسط رئیس‌جمهور منتخب که در کمپین انتخاباتی دنبال می‌شد، برای افزایش واردات کالا رایزنی کردند تا قبل از وارد شدن ترامپ به کاخ سفید  اقدامات لازم را به عمل آورند تا مشول تعرفه‌ها و مالیات جدید نشوند. به هرحال باید دید  گسترش تهاجمی تعرفه‌های جدید آمریکا  بر تجارت فرامرزی چه تأثیر‌های منفی براقتصاد و تجارت دریایی خواهد گذاشت.
منابع: gcaptain
seatrade-maritime
container-news
tradewindsnews
مترجم‌: بهاره قهرمانی
 
 

بازنشر فانوس دریا به نقل از مانا

بازدید: 13

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *