وینسنت کلکرک، مدیرعامل شرکت کشتیرانی مرسک، در گفتوگویی با خبرنگاران اعلام کرد که شرایط ناآرام و عدم امنیت در دریای سرخ باعث شده است تا این شرکت تصمیم به توقف فعالیتهای کشتیرانی خود در این منطقه بگیرد.
به گفته کلکرک، هیچ نشانهای مبنی بر کاهش تنشها در دریای سرخ وجود ندارد و پیشبینی میشود که این وضعیت تا سال ۲۰۲۵ میلادی ادامه داشته باشد. وی بر این باور است که ادامه فعالیت کشتیها و خدمه در چنین شرایطی توجیهپذیر نیست.
مدیرعامل مرسک همچنین به تأثیرات منفی حملات به کشتیها بر تجارت جهانی اشاره کرد. او گفت که این حملات مسیرهای حیاتی کشتیرانی بین شرق و غرب را مختل کرده است. با این حال، خوشبختانه با تغییر مسیر کشتیها، محمولهها هرچند با افزایش هزینه، به دست مصرفکنندگان رسیدهاند.
کلکرک در ادامه افزود که شرکت مرسک پس از تشکیل ائتلاف جمینی، به عنوان یک شاخص مهم برای سنجش وضعیت تجارت دریایی در جهان شناخته میشود. وی اعلام کرد که تمام کشتیهای کانتینری این شرکت از این پس به جای عبور از دریای سرخ، به سمت دماغه امید نیک هدایت خواهند شد.
در پایان، کلکرک از افزایش نرخ حمل کالا از تاریخ ۲۱ اکتبر ۲۰۲۴ میلادی خبر داد. وی دلیل این افزایش را تقاضای بالای بازار و ادامه اختلالات در دریای سرخ عنوان کرد.
همانطور که مشاهده میکنید، شرکت مرسک به دلیل نگرانی از امنیت کشتیها و خدمه خود، تصمیم گرفته است تا فعالیتهای خود را در دریای سرخ متوقف کند. این تصمیم باعث افزایش هزینههای حمل و نقل و تغییر مسیر کشتیها شده است.
بازنشر فانوس دریا به نقل از اقتصاد آبی