اوج کیپ‌سایزها و رکود پاناماکس‌ها در بورس بالتیک

سیدابوالفضل جعفری‌نژاد مترجم بازار کشتی‌های فله‌بر کیپ سایز در هفته ۳۹ بازار دریایی بورس بالتیک با رشد قابل توجهی روبه‌رو شد و شاخص BCI به بیش از ۳۰ هزار دلار…

اوج کیپ‌سایزها و رکود پاناماکس‌ها در بورس بالتیک

بازار کشتی‌های فله‌بر کیپ سایز در هفته ۳۹ بازار دریایی بورس بالتیک با رشد قابل توجهی روبه‌رو شد و شاخص BCI به بیش از ۳۰ هزار دلار رسید. این جهش عمدتاً به دلیل افزایش تقاضا در منطقه آتلانتیک شمالی بوده است؛ اما در بازار پاناماکس‌ها محدودیت در فعالیت و کاهش تقاضا، منجر به سرازیری آهسته نرخ‌ها شد.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، این هفته، با افزایش امیدوارکننده در هر دو منطقه اقیانوس آرام و آتلانتیک شمالی آغاز و باعث رسیدن شاخص BCI به ۲۷,۱۶۲ دلار شد. اگرچه در منطقه اقیانوس آرام به دلیل خروج یک شرکت معدنی از بازار، برخی ابهامات وجود داشت، اما تقاضا برای تاریخ‌های آتی باعث حمایت از بازار در نیمه هفته شد.

هفته خوب برای بازار کیپ سایز

این هفته، بازار کیپ سایز شاهد جهش چشمگیری در روند مثبت بود. شاخص BCI 5TC (میانگین پنج مسیر اصلی کیپ سایز) با افزایش ۳,۴۳۶ دلار به ۳۰,۵۹۸ دلار رسید که عمدتاً ناشی از فعالیت قوی در منطقه آتلانتیک شمالی بود.

هفته با افزایش امیدوارکننده در هر دو منطقه اقیانوس آرام و آتلانتیک شمالی آغاز شد و باعث رسیدن شاخص BCI به ۲۷,۱۶۲ دلار شد. اگرچه در منطقه اقیانوس آرام به دلیل خروج یک معدنکار از بازار، برخی ابهامات وجود داشت، اما تقاضا برای تاریخ‌های آتی باعث حمایت از بازار در نیمه هفته شد.

بازارهای برزیل جنوبی و آفریقای غربی در مقایسه با چین نسبتاً آرام بودند، اما پیشنهادها در مسیر C3 همچنان در سطح بالای ۲۸ دلار باقی ماند. مسیرهای آتلانتیک شمالی نقش کلیدی در پیشرفت بازار داشتند و شاهد افزایش مداوم در مسیرهای فرامسیرهای آتلانتیک و فرونت هاول بودیم. در نهایت، با وجود ثبات نسبی در حوزه اقیانوس آرام، قدرت منطقه آتلانتیک باعث شد تا بازار در پایان هفته با روند مثبت به پایان برسد.

تا پایان هفته، شاخص C8 با افزایش چشمگیر ۶,۵۳۵ دلاری به ۲۹,۰۷۱ دلار رسید. این افزایش چشمگیر نرخ در مسیر C8 به دلیل چند قرارداد مهم و بزرگ منعقد شده توسط یک چارترکننده بزرگ بود. سپس در روز جمعه، این شاخص ۲,۷۱۵ دلار دیگر افزایش یافت و در نهایت هفته سی و نهم را در سطح ۳۱,۷۸۶ دلار به پایان رساند. بنابراین در طول هفته، شاهد رشد قابل توجه نرخ‌های بازار در مسیر C8 بودیم. این افزایش نرخ‌ها، عمدتاً ناشی از انعقاد چند قرارداد بزرگ توسط یک چارترکننده اصلی در بازار بود.

در کل، در حالی که منطقه اقیانوس آرام تا حدی ثبات داشت، اما قدرت و فعالیت بالای بازار در منطقه آتلانتیک شمالی، منجر به پیشرفت و بهبود کلی بازار کیپ سایز در طول این هفته و پایان آن با روند مثبت شد. به عبارت دیگر، علی رغم آرامش نسبی در بازار اقیانوس آرام، قدرت و جهش بازار در منطقه آتلانتیک شمالی نقش به‌سزایی در بهبود و پیشرفت کلی بازار کیپ سایز در این هفته ایفا کرد.

بازار پاناماکس هفته آرامی را پشت سر گذاشت

بازار پاناماکس در طول این هفته با شرایط رکودی مواجه بود؛ به طوری که محدودیت در فعالیت‌ها و کاهش تقاضا، منجر به سرازیری آهسته نرخ‌ها در این بازار شد. فعالیت شناورهای پاناماکس در منطقه آتلانتیک جنوبی در منطقه محدود بود و به میزان کافی نبود، اگرچه شمال منطقه آتلانتیک تا حدی بهتر عمل کرد، اما این بهبود نسبی کافی نبود تا از کاهش آهسته نرخ‌ها جلوگیری کند.

همچنین با نزدیک شدن به تعطیلات هفته طلایی در بازار آسیا، به طور غیرمنتظره، فعالیت در این منطقه نیز کاهش یافت. علی رغم تزریق تقاضای جدید از بخش شمال اقیانوس آرام، این موضوع نتوانست تأثیر چندانی داشته باشد و نرخ‌ها همچنان کاهشی بودند.

در منطقه آتلانتیک، شایعاتی درباره توافق بر روی نرخ ۵۴,۰۰۰ دلار برای محمولات غلات از خلیج مکزیک به چین در ماه اکتبر وجود داشت، اما جزئیات دقیق آن مشخص نبود. در آسیا، گزارش‌هایی از تحقق نرخ ۱۵,۰۰۰ دلار برای چند بار برای سفرهای شمال اقیانوس آرام با تحویل در ژاپن / کره وجود داشت.

در منطقه آتلانتیک، شایعاتی درباره توافق بر روی نرخ ۵۴,۰۰۰ دلار برای محموله‌های غلات از خلیج مکزیک به چین در ماه اکتبر وجود داشت، اما جزئیات دقیق آن مشخص نبود. در آسیا، گزارش‌هایی از تحقق نرخ ۱۵,۰۰۰ دلار برای چند بار برای سفرهای شمال اقیانوس آرام با تحویل در ژاپن / کره وجود داشت.

در بخش اجاره بلندمدت نیز، گزارش‌های تأیید نشده از توافق بر روی نرخ ۱۷,۰۰۰ دلار برای یک سال برای یک کشتی ۸۲,۰۰۰ تنی با اسکرابر با تحویل در ژاپن، در حالی که نرخ ۱۷,۰۰۰ دلار برای یک کشتی ۷۶,۰۰۰ تنی با تحویل در چین بر اساس ۴ تا ۶ ماه نیز محقق شد.

بازار اولترامکس و سوپرامکس از آتلانتیک تا آسیا

از منظر بازار آتلانتیک، این هفته شاهد یک هفته تقریباً کسل کننده بودیم. تقاضای تازه در مناطق کلیدی ضعیف بود و به همین دلیل نرخ‌ها اغلب کاهش یافتند. در منطقه آتلانتیک جنوبی، تقاضای تازه محدود بود. یک کشتی ۶۰,۰۰۰ تنی از سانتوس به چیتاگونگ با نرخ ۱۵,۵۰۰ دلار به اضافه ۵۵۰,۰۰۰ دلار پاداش بالاست بار بسته شد. از خلیج مکزیک هم یک کشتی ۵۷,۰۰۰ تنی مسیری به مدیترانه شرقی را با نرخ ۱۸,۵۰۰ دلار انجام داد.

در مقابل، در بازار آسیا، هفته با رویه مثبتی آغاز شد؛ به طوری که یک کشتی ۶۳,۰۰۰ تنی در چین با نرخ ۱۸,۷۵۰ دلار سفری در مسیری به بنگلادش انجام داد. در جنوب نیز، یک کشتی ۵۶,۰۰۰ تنی سفری را در مسیری از طریق اندونزی به مقصد بنگلادش با نرخ ۱۹,۰۰۰ دلار انجام داد.  علی رغم کاهش تقاضا در بخش‌های دیگر، تقاضا از اقیانوس هند همچنان پایدار بود. به دلیل تقاضای پایدار از اقیانوس هند، نرخ‌ها در این منطقه نسبتاً ثابت باقی ماندند. به طوری که، یک کشتی ۶۳,۰۰۰ تنی با تحویل در آفریقای جنوبی سفری در مسیری به دور شرق را با نرخ ۱۵,۰۰۰ دلار به اضافه ۵۰۰,۰۰۰ دلار پاداش بالاست انجام داد.

با این حال، با نزدیک شدن به تعطیلات در چین، تقاضا در پایان هفته کاهش یافت. در نیمه اول هفته، یک کشتی ۶۳,۰۰۰ تنی با تحویل در شمال چین، قرارداد اجاره کوتاه مدتی را با نرخ ۱۸,۲۵۰ دلار بست.

عملکرد ترکیبی بازار هندی سایز

بازار هندی سایز در این هفته عملکرد ترکیبی داشته است. مناطق قاره‌ای و مدیترانه، همچنان روند مثبت خود را ادامه دادند. بازار در این مناطق با حمایت بیشتری همراه به نظر می‌رسید. به طوری که نرخ‌ها در این مناطق کمی بالاتر از سطوح قبلی قرار گرفتند.

یک کشتی ۳۷,۰۰۰ تنی با تحویل در واردنا در ۲۷ سپتامبر جهت حمل غلات از بندر کنستانزا (در جمهوری دومینیکن) به مقصد بانجول (در کشور گامبیا-غرب افریقا) در قالب معامله‌ای با نرخ ۱۱,۰۰۰ دلار گزارش شده است. این نشان می‌دهد که در مناطق قاره‌ای و مدیترانه، بازار با حمایت بیشتری همراه بود و نرخ‌ها کمی افزایش یافتند. در مقابل، بازار آتلانتیک جنوبی با چالش‌های ادامه دار مواجه بود. دلیل این چالش‌ها، کمبود درخواست‌های تازه و فعالیت حداقلی در این منطقه بود که این باعث شد تا بازار آتلانتیک جنوبی با رکود و کاهش فعالیت مواجه شود.

بازار خلیج مکزیک نیز همچنان ضعیف باقی مانده بود و نشانه‌هایی از تضعیف حمایت در این بازار مشاهده می‌شد در منطقه اقیانوس آرام، فعالیت همچنان قوی و حس و حال بازار در این منطقه مثبت باقی مانده بود. در این منطقه، در دسترس بودن کشتی‌ها محدود بود، اما در عین حال، حجم بارهای کارگو در این منطقه مطلوب بود.

افزایش شاخص‌های  LR2 در خلیج‌فارس

بازار کشتی‌های تانکر در بخش حمل فرآورده‌های نفتی پاک (LR2) در خاورمیانه خلیج‌فارس (MEG) این هفته، هرچند به شکل محدودتری، همچنان روند افزایشی را طی کردند. شاخص TC1 (که مسیر خاورمیانه به شرق را نشان می‌دهد) ۶.۶۴ واحد افزایش یافت و به WS147.78 رسید. برای سفرهای به سمت غرب در مسیر TC20، نیز شاخص با افزایش محدود ۷۸,۰۰۰ دلار به حدود ۴,۶۱۰,۰۰۰ دلار رسید.

 در غرب سوئز، در مسیر مدیترانه به شرق (TC15)، وضعیت نسبتاً ثابت ماند و شاهد بهبود اندکی به میزان ۳۷,۵۰۰ دلار به ۳,۰۹۰,۰۰۰ دلار بودیم. در مجموع، این بخش نشان می‌دهد که در سگمنت LR2، بازار در خاورمیانه همچنان روند صعودی را تجربه کرد، هرچند با شدت کمتری. در مقابل، بازار منطقه مدیترانه / شرق نسبتاً ثابت بود اما شاهد بهبود اندکی نیز بودیم.

بازار نفتکش‌های 1LR

نرخ بازار نفتکش‌های 1LR در ابتدای هفته، در این منطقه با روحیه مثبت افزایش یافتند. در مسیر TC5 (55 هزار تن از خلیج‌فارس به ژاپن)، شاخص ۷.۵ واحد افزایش یافت و به WS170 رسید. این سطح به نظر می‌رسد که در حال حاضر ثابت شده باشد.

برای سفرهای به سمت غرب در مسیر TC8، شاخص در پایان هفته به ۳,۹۰۰,۰۰۰ دلار (+۷۱,۵۰۰ دلار) رسید. در مسیر TC16 (بریتانیا به قاره اروپا)، شاخص برای دومین هفته متوالی در سطح WS115 ثابت ماند.

کاهش شاخص کشتی‌های MR

کشتی‌های MR در منطقه خاورمیانه خلیج‌فارس (MEG) این هفته نیز کاهش دیگری را تجربه کردند. شاخص TC17،۲۴.۲۹ واحد پایین‌تر از هفته گذشته در سطح WS185 قرار گرفت. در بریتانیا و قاره اروپا نیز کشتی‌های MR با چالش‌هایی مواجه بودند. شاخص TC2 طی هفته تقریباً ۲۰ درصد کاهش یافت و برای اولین بار از سپتامبر ۲۰۲۱ زیر سطح WS100 قرار گرفت و در WS94.56 ثبت شد. شاخص TC19 نیز ۲۳.۷۵ واحد کاهش یافت و به WS113.83 رسید.

کشتی‌های MR خلیج مکزیک (USG) نیز فشارهای منفی را تجربه کردند. شاخص TC 14 از WS135 به WS120 کاهش یافت و TCE بالتیک برای این مسیر به سختی بالای ۱۰,۰۰۰ دلار در روز نگه داشته شد. شاخص TC 18 نیز به WS171.43 (کاهش WS17.5) رسید. برای سفر به کارائیب در مسیر TC21، شاخص کمی بیش از ۲۰ درصد کاهش یافت و به ۴۷۷,۱۴۳ دلار رسید که کمترین سطح یک سال اخیر است. سبد TCE مثلث آتلانتیک MR نیز ۵,۶۴۵ دلار کاهش یافت و به ۱۶,۲۵۱ دلار رسید. در مجموع، بازار MR این هفته با کاهش نرخ‌ها در همه مناطق مواجه بود.

ثبات نسبی در پایان هفته بازار VLCC

در ابتدای هفته، بازار VLCC به اوج خود رسید، اما تا پایان هفته به طور مداوم در حال کاهش بود. سفر یک کشتی VLCC 270,000 تنی از خلیج‌فارس به چین ۶ واحد کاهش یافت و به WS54.35 رسید که این معادل TCE روزانه ۳۲,۱۵۲ دلار برای سفر رفت و برگشت در بازار بورس بالتیک است.

در بازار آتلانتیک نیز، نرخ اجاره یک کشتی VLCC برای ۲۶۰,۰۰۰ تن از غرب آفریقا به چین ۵ واحد کاهش یافت و به WS57.22 رسید که معادل TCE 35,610 دلار در روز برای سفر رفت و برگشت است.

در مقابل، این نرخ برای یک کشتی VLCC 270,000 تن از خلیج مکزیک به چین نسبتاً ثابت مانده و فقط ۵۵,۰۰۰ دلار کاهش یافت و به ۷,۴۷۷,۵۰۰ دلار رسید که معادل TCE روزانه ۳۴,۳۶۷ دلار برای سفر رفت و برگشت است. اما گزارش‌هایی از یک بارگیری ۸,۰۰۰,۰۰۰ دلاری در پایان هفته نیز وجود دارد.  به طور کلی، بازار VLCC این هفته با کاهش نرخ‌ها در اوایل هفته و ثبات نسبی در پایان هفته مواجه بود.

کاهش نرخ‌ها در بازار سوئزمکس و افرامکس

نرخ‌های سوئزمکس این هفته کاهش یافته است. در غرب آفریقا، نرخ کرایه سفر یک کشتی سوئزمکس  ۱۳۰,۰۰۰ تنی از نیجریه به قاره اروپا ۶ واحد کاهش یافت و به WS73 رسید که معادل TCE روزانه ۲۲,۷۹۱ دلار برای سفر رفت و برگشت است.

مسیر TD27 (130,000 تن از گویان به قاره اروپا) در آخر هفته، ۴ واحد پایین‌تر در سطح WS75 ارزیابی شد که معادل TCE روزانه ۲۳,۶۲۴ دلار برای تخلیه در روتردام است. در منطقه مدیترانه و دریای سیاه، نرخ اجاره یک کشتی سوئزمکس ۱۳۵,۰۰۰ تنی از CPC به مدیترانه ۶ واحد کاهش یافت و به WS84.60 رسید که معادل TCE روزانه ۲۱,۸۴۱ دلار برای سفر رفت و برگشت است. در خاورمیانه، نرخ برای ۱۴۰,۰۰۰ تن از خلیج‌فارس به مدیترانه (از طریق کانال سوئز) در سطح WS95 باقی مانده است.

نرخ کرایه دریایی برای حمل ۸۰,۰۰۰ تن بار بین بریتانیا و اروپا در دریای شمال، علی‌رغم نوسانات بازار، همچنان در سطح پایدار WS115 ، معادل TCE روزانه ۲۱,۰۹۹ دلار برای مسیر هوند پوینت به ویلهلمس هاون باقی مانده است. برای حمل ۸۰,۰۰۰ تن بار در مسیر دریایی سیهان به لاورا در منطقه مدیترانه ۷، نرخ کرایه به WS108.89 معادل TCE روزانه ۱۹,۳۴۰ دلارکاهش یافت.

ضعف بازار حمل‌ونقل دریایی در آتلانتیک ادامه دارد و نرخ کرایه‌ها همچنان در حال کاهش است. شاخص نرخ کرایه برای ناوگان ۷۰,۰۰۰ تنی در مسیرهای تجاری TD26 (مکزیک به خلیج مکزیک) و TD9 (کووناس به خلیج مکزیک) در اقیانوس اطلس، با کاهش ۵ تا ۶ واحدی به WS84.69 (معادل TCE روزانه ۵,۷۲۷ دلار و ۶,۶۸۶ دلار برای سفر رفت و برگشت (رسیده که نشان‌دهنده روند کاهشی بازار است.

نرخ کرایه حمل ۷۰,۰۰۰ تن بار در مسیر آتلانتیک، از خلیج مکزیک به اروپا (TD25)، با ثبات کامل در سطح WS101/102 باقی مانده است. این به معنای درآمد روزانه ۱۶,۱۷۳ دلار برای مسیر رفت و برگشت بین هیوستون و روتردام است.

امیدواری بعد از کنفرانس GasTech در هیوستون

پس از مذاکرات مثبت در کنفرانس GasTech در هیوستون، بازار LNG امیدوار بود که دوباره احیا شده و آماده انعقاد قراردادهای جدید باشد. این امیدواری وجود داشت که بازار بتواند «تارهای عنکبوت دوره تابستان را از خود بتکاند» و به شرایط مناسب بازگردد.

با این حال، در عمل بازار نقدی LNG به شدت ضعیف و ناامیدکننده بود. نیازهای پایان هفته هیچ تأثیری برای تحریک بازار نداشتند. به عنوان شاهد این ضعف، شاخص BLNG1 (شاخص نرخ حمل LNG از استرالیا به ژاپن) با «کاهشی قابل توجه» منتشر شد. در نتیجه این ضعف بازار، کارگزاران نه تنها انتظارات خود را در مورد نرخ‌ها کاهش دادند، بلکه ایده‌های خود را در مورد کرایه‌های پایه (BB) نیز پایین آوردند. در مجموع، برخلاف امیدواری‌های ایجاد شده پس از کنفرانس GasTech، بازار LNG در عمل بسیار ضعیف عمل کرد و این منجر به تغییر انتظارات و ایده‌های فعالان بازار شد.

شاخص BLNG1 استرالیا به ژاپن برای کشتی‌های ۱۶۰,۰۰۰ متر مکعب TFDE 8,900 دلار کاهش یافت و به ۴۸,۳۰۰ دلار رسید که یکی از کمترین نرخ‌های مشاهده شده در مدت زمان طولانی است. اگرچه کشتی‌های ۱۷۴,۰۰۰ متر مکعب با موتور دو زمانه نسبتاً بهتر عمل کرده و فقط ۷,۳۰۰ دلار افت قیمت داشتند و به ۶۵,۱۰۰ دلار رسیدند، اما در دسترس بودن کشتی‌های سرد در آب، تأثیر منفی بر نرخ‌ها داشته است.

در شاخص‌های BLNG2 هیوستون به قاره اروپا و BLNG3 هیوستون به ژاپن نیز وضعیت چندان امیدوارکننده‌ای مشاهده نشد. شاخص ۱۶۰,۰۰۰ متر مکعبی TFDE 3,900 دلار و شاخص ۱۷۴,۰۰۰ متر مکعبی شناورهای با موتور دو زمانه ۳,۱۰۰ دلار کاهش یافتند و به ترتیب ۴۲,۶۰۰ دلار و ۵۶,۴۰۰ دلار رسیدند.

BLNG3 نیز افت مشابهی را تجربه کرد، به طوری که شاخص ۱۶۰,۰۰۰ متر مکعبی ۴,۹۰۰ دلار و شاخص ۱۷۴,۰۰۰ متر مکعبی ۳,۲۳۸ دلار کاهش یافتند و به ترتیب ۵۸,۰۰۰ دلار و ۷۶,۱۹۹ دلار رسیدند. در بخش اجاره دراز مدت نیز انتظار می‌رفت با نزدیک شدن به فصل زمستان، تقاضا افزایش یابد، اما در واقع اجاره ۶ ماهه ۲,۴۰۰ دلار کاهش یافت و به ۷۵,۰۰۰ دلار رسید، در حالی که اجاره ۱ ساله و ۳ ساله به ترتیب به ۴۷۱,۱۵۰ دلار و ۸۰,۶۵۰ دلار رسیدند که افزایش جزئی داشتند.

بهبود نسبی در بازار LPG

بازار LPG در این هفته، با وجود برخی روزهای نامطمئن، تا حدی از خسارات اخیر خود را جبران کرده است. اگرچه بازار بهبود یافته، اما همچنان “بسیار تحت فشار” است و نشانه‌های عدم اطمینان در فهرست موقعیت‌ها و محصولات وجود دارد.در هر دو منطقه شرق و غرب، نرخ‌ها با افزایش چند دلاری همراه بودند. این افزایش نرخ‌ها ناشی از قراردادهای منعقد شده بود.

شاخص BLPG1 مسیر راس تنوره به چیبا پس از یک هفته سخت، در نهایت ۲.۳۳۴ دلار افزایش یافت و به ۳۵.۶۶۷ دلار رسید. این افزایش نرخ، معادل TCE روزانه ۱۵,۷۷۱ دلار است که ۱,۸۲۹ دلار بیشتر از قبل است. علی رغم عقب ماندن بازار شرق (احتمالاً آسیا) نسبت به بازار آمریکا، انتظارات بازار این است که با بهبود بازار غرب، بازار شرق نیز به دنبال آن بهبود خواهد یافت. در مجموع، بازار LPG در این هفته با وجود برخی نگرانی‌ها، بهبود نسبی را تجربه کرده و انتظارات برای ادامه این روند مثبت است.

با وجود بسته شدن نرخ در ۸۷.۵ دلار و کسب TCE 26,206 دلار، مسیر آتلانتیک همچنان نسبت به خلیج‌فارس قیمت بالاتری دارد. در همین حال، شاخص BLPG2 مسیر هیوستون به چیبا با افزایش ۵.۲۵ دلاری به ۴۶.۷۵ دلار رسید و TCE آن به ۴۰,۸۳۲ دلار افزایش یافت.

بازنشر فانوس دریا به نقل از ترابران

بازدید: 28

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *