کووید-۱۹ عامل اصلی افزایش نواقص کشتی های تجاری در سال ۲۰۲۳

کووید-۱۹ عامل اصلی افزایش نواقص کشتی های تجاری در سال ۲۰۲۳، دبیر خانه یادداشت تفاهم منطقه ای اقیانوس هند (IOMOU) با اعلام افزایش نواقص فنی و ایمنی کشتی ها در…

کووید-19 عامل اصلی افزایش نواقص کشتی های تجاری در سال 2023

کووید-۱۹ عامل اصلی افزایش نواقص کشتی های تجاری در سال ۲۰۲۳، دبیر خانه یادداشت تفاهم منطقه ای اقیانوس هند (IOMOU) با اعلام افزایش نواقص فنی و ایمنی کشتی ها در سال ۲۰۲۳، یکی از دلایل اصلی آن را ناشی از تعمیر و نگهداری ضعیف کشتی ها در دوران شیوع بیماری کووید-۱۹ و پس از آن می داند.

به گزارش بندر و دریا به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، دبیرخانه IOMOU اضافه کرد: نتیجه بازرسی از کشتی ها متردد در اقیانوس هند در سال ۲۰۲۳ ، حاکی از افزایش نقص فنی و ایمنی شناورها است.

بر اساس این گزارش، در پی بازرسی ۵ هزار و ۷۸۵ فروند کشتی خارجی کنوانسیونی توسط افسران کنترل و بازرسی کشتی ها PSC در سال ۲۰۲۳ در بنادر کشورهای عضو یادداشت تفاهم مذکور( از جمله ج.ا. ایران ) ۳ هزار و ۲۱ فروند دارای نقص بوده است.

همچنین در ۲۴۷ فروند از کشتی های بازرسی شده ، ماهیت نقص از نظر الزامات بین المللی، در سطح بسیار خطرناک بوده که منجر به توقیف فنی و ایمنی کشتی (DETAINTION) شده است.

بر اساس این گزارش، میانگین تعداد نواقص به ازای هر بازرسی ، از میزان ۱.۹۵ مورد در سال ۲۰۲۲ به ۲.۳۰ مورد در سال ۲۰۲۳ افزایش داشته و درصد کشتی های مشمول توقیف فنی و ایمنی نیز از ۳.۹۳ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۴.۲۷ درصد رسیده است.

این در حالی است که کارشناسان و متخصصان یکی از دلایل مهم برای افزایش نواقص کشتی ها را ناشی از تعمیر و نگهداری ضعیف کشتی ها در دوران شیوع بیماری کووید-۱۹ و پس از آن می دانند.

به نظر می رسد همه گیری بیماری کووید-۱۹ در سال های اخیر که منجر به محدودیت ظرفیت ارائه خدمات از سوی بسیاری از صنایع به ویژه کارخانجات کشتی سازی شد و همچنین مقررات بسیاری از کشورها برای ممنوعیت تردد به بنادر و تاسیسات مرتبط با تعمیر کشتی ها ، تاثیر مستقیمی بر نزول کیفی وضعیت فنی و ایمنی شناورهای تجاری داشته است.

 

بازنشر فانوس دریا به نقل از بندر و دریا

بازدید: 35

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *