
توانمندسازی بخش خصوصی جهت ارائه خدمات بهینه نجات دریایی و خارج سازی مغروقه ها در بنادر پر ریسک، مدیر کل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام خبر« تدوین و تصویب دستورالعمل اجرایی انتقال و خارج سازی لاشه شناورها در آب های تحت حاکمیت و صلاحیت کشور» توسط سازمان، اظهار داشت : لاشه شناورها در صورت عدم خارج سازی موجب ایجاد خطرات ایمنی برای تردد شناورها در مسیرهای دریانوردی و آلودگی های زیست محیطی می شود.
به گزارش بندر و دریا به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، نادر پسنده در این باره توضیح داد: دستورالعمل اجرایی انتقال و خارج سازی لاشه شناورها در آب های تحت حاکمیت و صلاحیت کشور ، با استناد به آخرین الزامات ملی و بین المللی تهیه شده است.
به گفته پسنده، دستورالعمل انتقال و خارج سازی لاشه شناورها می تواند تکالیف و منافع دولت ساحلی در جهت مدیریت و نظارت بهتر بر موضوع تعیین تکلیف، خارج سازی و انتقال لاشه کشتی ها (به عنوان یک پتانسیل ریسک ایمنی – زیست محیطی ) در آب های کشور به ویژه آب های سرزمینی و داخلی کشور را پوشش دهد .
مدیر کل ایمنی و حفاظت دریایی با بیان اینکه شیوه نامه موجود در این خصوص مربوط به سال های قبل از تصویب کنوانسیون بین المللی انتقال لاشه ها ( نایروبی، ۲۰۰۷ ) بوده است، خاطرنشان کرد : دستورالعمل جدید، پس از آسیب شناسی برخی سوانح منجر به غرق شناورها در محدوده بنادر کشور و متناسب با مقتضیات زمان حاضر، بازنگری و تهیه شده است
پسنده در ادامه اظهار داشت : اهداف مدنظر در تدوین دستورالعمل مذکور شامل : رفع چالش بنادر در خصوص خطر ایمنی دریانوردی و احتمال ریسک های آلودگی منتج از لاشه شناورهای غرق شده ، نظارت عالیه و همه جانبه بر موضوع انتقال و خارج سازی لاشه ها به ویژه مجوزهای اعطایی به شرکت های فعال موضوع ، ساماندهی، تسهیل و ایجاد وحدت رویه و یکپارچگی در بنادر در زمان رویارویی با سوانح منجر به غرق شناور، کالا، محموله ، ارتقای سطح پاسخ گویی در سوانح نیازمند عملیاتهای نجات دریایی، ایجاد بستر مناسب جهت آموزش تیم های ارزیابی ریسک در عملیاتهای نجات دریایی و توانمندسازی بخش خصوصی جهت ارائه خدمات بهینه نجات دریایی و خارج سازی مغروقه ها در بنادر پرریسک کشور است .
پسنده ضمن لزوم هماهنگی مطلوب عوامل دخیل موضوع در سطح ستاد و بنادر ، بیان داشت : مراحل اجرایی از جمله شناسایی، پایش منطقه غرقی، بازرسی مغروقه، ارزیابی ریسک، اولویت بندی، علامت گذاری و در نهایت عملیاتهای منجر به کاهش ریسک مغروقه
(صدور اعلامیه های دریایی، مدیریت تردد شناورها در محل غرقی ، عملیات مقابله با الودگی دریا ، خارج سازی و انتقال لاشه به محل امن) نیازمند پیگیری ، مدیریت و نظارت یک واحد تخصصی است.
به گفته پسنده، تعیین صلاحیت های خدمه و شناورها و تأیید صلاحیت های شرکتهای نجات دریایی و خارج سازی مغروقه ها جهت اعطای مجوز، به دلیل ماهیت تخصصی بودن، همچنین کلیه مسئولیت های اجرایی- مدیریتی و نظارتی به معاونت امور دریایی سازمان بنادر محول شده است.
بازنشر فانوس دریا به نقل از بندر و دریا