ترانزیت ۳.۹ میلیون تنی سوخت اقلیم کردستان از ایران

مونا روشندل گزارشگر مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی از ترانزیت ۳.۹ میلیون تنی سوخت از اقلیم کردستان به سمت بنادر امام و بوشهر تا کنون خبر…

ترانزیت 3.9 میلیون تنی سوخت اقلیم کردستان از ایران

مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی از ترانزیت ۳.۹ میلیون تنی سوخت از اقلیم کردستان به سمت بنادر امام و بوشهر تا کنون خبر داد و گفت: «با همراهی مدیران و کارشناسان شرکت راه‌آهن در قالب ۴ کمیته در حال تدوین یک برنامه جامع اقدام مشترک برای دستیابی به هدف پیش‌بینی شده در برنامه هفتم توسعه مبنی بر سهم ۲۵ درصدی ریل از بندر هستیم.»

کاظم صالحی، مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی در گفت‌وگو با خبرنگار ترابران درباره آمار ترانزیت نفتی از اقلیم کردستان گفت: «از ابتدای سال جاری تا کانون ۳.۹ میلیون تن سوخت از اقلیم کردستان عراق از ایران به سمت بنادر امام و بوشهر ترانزیت شده است.»

صالحی با اشاره به افزایش ۱۰۰ درصدی ترانزیت سوخت از اقلیم کردستان عراق به سمت بنادر ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته، اظهار کرد: «این در حالی است که کل ترانزیت خارجی از بنادر ما تا کنون به ۷.۵ میلیون تن رسیده است که نشان می‌دهد بیش از ۵۰ درصد آن سهم ترانزیت سوخت از اقلیم کردستان بوده است.»

او در همین زمینه به ستاد ترانزیت و لجستیک سازمان بنادر و دریانوردی اشاره کرد و گفت: «ذیل ستاد ملی ترانزیت و لجستیک پیش‌بینی شده در قانون برنامه هفتم ما نیز این ستاد را در سازمان بنادر ایجاد کردیم تا بتوانیم مسائل و مشکلات حوزه ترانزیت در بنادر را شناسایی، پیگیری و رفع کنیم. به همین دلیل، جلسات متعددی در این ستاد تشکیل شده است که یکی از آنها جلسه‌ای با حضور مدیران بخش ترانزیت سازمان راهداری و راه آهن و خود وزارت راه بود که به مقوله مشکلات شرکت‌های فورواردر و ترانزیت‌کننده سوخت از اقلیم کردستان پرداختیم و به دنبال رفع آنها هستیم.»

مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه بخشی از این مشکلات در حوزه بنادر و بخشی در حوزه راهداری و گمرک بود، افزود: «چه سازمان راهداری و چه سازمان بنادر در حال برنامه‌ریزی و تهیه بسته حمایتی برای رفع مشکلات آنها هستند.»

او یادآور شد: «مسائلی که در این ستاد مطرح می‌شود هم جنس مسائل عملیاتی و هم جنس سیاستگ‌ذاری و مدیریت کلان را دارد که ماحصل آن به دبیرخانه ستاد ملی ترانزیت در وزارت راه منتقل می‌شود.»

صالحی با بیان اینکه گلوگاه اصلی در مبادی ورودی یعنی در پایانه‌های مرزی است، تاکید کرد: «سازمان راهداری به جدیت دنبال رفع این ماجرا است. علاوه بر آن با توجه به اینکه کار ترانزیتی باید در مبادی ورودی و خروجی همزمان رخ دهد، به همین دلیل ما هم اگر گزینه‌ای را در بنادر بخواهیم دنبال کنیم با سازمان راهداری هماهنگ می‌کنیم که به ازای اقدامات ما در بنادر، آنها هم در مرزهای ورودی مانند تمرچین، پرویزخان و باشماق اقداماتی انجام دهند؛ چراکه ظرفیت‌سازی باید در دو منطقه صورت گیرد.»

تلاش دوجانبه برای افزایش سهم ریل از بندر

او در بخش دیگری از سخنان خود به جلسه مشترک مدیران و کارشناسان سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت راه‌آهن درباره افزایش سهم ریلی در بنادر ریل‌پایه کشور اشاره و خاطرنشان کرد: «در قانون برنامه هفتم توسعه برای افزایش سهم حمل‌ونقل ریلی دو حکم صادر شده است که یکی از آنها به افزایش سهم ریلی بار بنادر به ۲۵ درصد اشاره دارد، به همین منظور سازمان بنادر و دریانوردی با انتصاب مدیرعامل جدید شرکت راه‌آهن جلسات مشترک خود را در این زمینه ابتدا در سطح مدیران عامل دو طرف برگزار کرد که در آن جلسه مقرر شد با برگزاری جلسات مشترک کارشناسی، یک برنامه جامع اقدام مشترک برای دستیابی به این هدف تعریف و تدوین شود.»

مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی افزود: «متعاقب این جلسه، نشستی در سطح معاونان و پس از آن در سطح مدیران و کارشناسان برای افزایش سهم ریل از بار موجود در بنادر برگزار و به تشکیل ۴ کمیته تخصصی مشترک اعم از کمیته مشترک طرح‌های توسعه‌ای و زیرساختی، کمیته تبادل داده و فناوری اطلاعات، کمیته فرآیندهای اجرایی و عملیاتی و در نهایت کمیته ترانزیت و بازاریابی منجر شد که ذیل این کمیته‌ها در سطح اداره کل دو دستگاه قرار شد که برنامه‌های اجرایی در سه سطح کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تعریف شود تا ماحصل این برنامه در قالب برنامه جامع اقدام مشترک برای دستیابی به هدف پیش‌بینی شده در قانون برنامه هفتم توسعه تعریف شود.»

او با اشاره به اینکه نهایت زمان ما برای رسیدن به این برنامه جامع حدود ۲ ماه است، گفت: «پس از امضای مدیران عامل دو طرف، این برنامه به عنوان یک نقشه راه اقدامات دو دستگاه را تعیین خواهد کرد.»

صالحی با اشاره به اینکه تاکنون در جلسات موضوعات زیادی مطرح شده است که سعی کردیم آنها را آسیب‌شناسی کنیم، گفت: «با استفاده از ظرفیت‌های موجود می‌توانیم برای بهبود این وضعیت با اقداماتی مانند اقدامات نرم‌افزاری، کارایی و اثربخشی را در این حوزه ارتقا دهیم، اما بخش دیگر، اقدامات توسعه‌ای است که باید به موازات توسعه شبکه سراسری ریلی تعداد بنادر ریل‌پایه را نیز افزایش دهیم.»

مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی افزود: «ما اکنون ۴ بندر ریلی داریم و بندر چابهار، بندر انزلی، بندر بوشهر و جزیره نگین نیز بر اساس طرح‌های توسعه‌ای ریلی باید به ریل متصل شوند. مثلا ً بر اساس طرح سراسری توسعه شبکه ریلی به استان فارس و شیراز بندر بوشهر و جزیره نگین هم ریل‌پایه خواهند شد.»

او با بیان اینکه با افزایش بنادر ریل‌پایه سهم ریل از بندر نیز افزایش خواهد یافت، یادآور شد: «با آسیب‌شناسی از وضعیت موجود، مشخص شد که مشکلات بسیاری در این زمینه وجود دارد که عموم آنها درباره مشکلات موجود در شبکه ریلی است.»

صالحی افزود: «ریل باید بتواند با کشش و رقابت‌پذیری سهم خود را از بار در بنادر افزایش دهد، علاوه بر آن هر کالایی ریل پسند نیست و خواه یا ناخواه به مسیر جاده می‌رود، اما با اقدامات نرم‌افزاری ساده مانند قطار برنامه‌ای و منظم، تبادل دیتا، رقابت قیمتی در تعرفه‌های ریلی و… می‌توانیم سهم ریل را افزایش دهیم. این در حالی است برعکس استاندارد جهانی که تعرفه ریل باید از جاده پایین‌تر باشد، تعرفه ما بالاتر است.»

او با بیان اینکه سهم ریل از بندر در سال جاری نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشته است اما ترانزیت ریلی اندکی افزایش یافته است، اظهار کرد: «یکی از محورهای کمیته‌های ۴ گانه نیز پیگیری ترانزیت ریلی است که می‌تواند سهم حمل و نقل ریلی در بندر و آمار ریلی را هم افزایش دهد.»

بازنشر فانوس دریا به نقل از ترابران

بازدید: 30

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *