گزارش مقامات چینی از صنعت کشتی سازی در ۹ ماه اول سال ۲۰۲۴ نشان میدهد یاردهای کشتی سازی چین بر سفارشات جدید ساخت کشتی تسلط یافته و رهبری جهانی خود را گسترش داده اند. ارائه این گزارش بدون شک احساسات رو به رشد جهانی بلاخص اعتراض گروه های تجاری در ایالات متحده و کانادا را علیه سلطه کشتی سازی چین افزایش خواهد داد.
به گزارش انجمن صنعت کشتی سازی ملی چین ( China’s Association of the National Shipbuilding Industry (CANSI))، یاردهای کشتی سازی این کشور نزدیک به ۷۵ درصد از کل سفارش های ثبت شده در سال ۲۰۲۴ با مجموع ۸۷/۱۱ میلیون DWT را دریافت کرده اند. در این گزارش آمده است که با ادامه رشد کشتی سازی در چین، این حجم از سفارش ها نسبت به سال ۲۰۲۳ حدود ۵۲ درصد افزایش یافته است. طبق محاسبات این انجمن، شرکت های کشتی سازی چین در حال حاضر، ۶۱/۴ درصد از کل سفارشات جهانی ساخت کشتی با مجموع ۱۹۳/۳ میلیون DWT را در اختیار دارند.
این گزارش نشان می دهد که چین در حال حاضر در جذب سفارش ۱۴ نوع از ۱۸ نوع اصلی کشتی ها در پروژه های کشتی سازی پیشرو بوده و بسیاری از یاردهای این کشور از اهداف سالانه خود فراتر رفته اند. افزایش ظرفیت ناوگان توسط شرکت های بزرگ کشتیرانی جهان، به یاردهای چین کمک کرد تا تولید خود را بیش از ۱۸ درصد در ۹ ماه اول سال ۲۰۲۴ افزایش دهند. شرکت های کشتی سازی چین تاکنون ۳۶/۳۴ میلیون DWT از سفارشات را در سال ۲۰۲۴ تکمیل کرده اند.
گزارش رسانه های چین رمز این موفقیت را در تثبیت زنجیره تامین تجهیزات در کشور، توانایی تحویل به موقع کشتیها و تلاش کشتی سازیها جهت کاهش هزینه های ساخت اعلام میکنند هر چند منتقدان، ارائه کمک های یارانهای سنگین کنترل شده در صنایع توسط دولت چین که با هدف مشارکت کشتیسازی های تجاری در حمایت از رشد سریع نیروی دریایی چین اختصاص داده شده را عامل این پیشرفت می دانند.
بخش بزرگی از ساخت کشتی در چین توسط شرکتهای متعدد تحت کنترل شرکت کشتیسازی دولتی چین (China State Shipbuilding Company (CSSC)) انجام میشود که کاملاً تحت کنترل دولت بوده و هم اکنون در حال توسعه جهت تحکیم سلطه خود بر کشتی سازی چین است بنحوی که اخیراً سازماندهی جدیدی را برای جذب شرکت های بیشتر تابعه خود در صنعت کشتی سازی چین اعلام کرده است.
کره جنوبی مدت هاست که تنها رقیب مهم چین بوده اما داده های اخیر نشان می دهد که این کشور در حال عقب ماندن از چین است. گزارش ماه سپتامبر موسسه تحقیقاتی کلارکسون نشان می دهد که یاردهای کره جنوبی تنها ۱۲ درصد از سفارش های ثبت شده در ماه را جذب نموده اند. حجم سفارشات یاردهای کره جنوبی به طور کلی ۲۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است بطوریکه از ۹۰ کشتی سفارش داده شده، ۶۵ فروند با چین و تنها ۱۴ فروند با کره جنوبی قرارداد بسته شد. چین سفارش۲/۴۸ میلیون CGT را در مقابل فقط ۳۴۰،۰۰۰ CGT یارد های کره ای دریافت کرده است.
طبق گزارش موسسه کلارکسون، چین ۵۵ درصد از سفارشات انباشته جهانی کشتی سازی را در اختیار دارد در حالی که کره تنها ۲۶ درصد از این سفارشات را جذب نموده است. ژاپن با فاصله، سوم است.
دفتر بازرگانی ایالات متحده (U.S. Trade Office) در حال بررسی شکایتی است که توسط مجموعهای از اتحادیهها از جمله کارگران فولاد به استناد اعمال ناعادلانه تجاری و یارانههای دولتی برای این صنعت توسط چین ارائه شده است. آنها خواستار اعمال تعرفه ای از سوی ایالات متحده بر کشتی های ساخت چین هستند که این درخواست توسط گروه های تجاری در کانادا نیز ارائه شده است. انجمن صنایع دریایی و کشتی سازی کانادا (Canadian Marine Industries and Shipbuilding Association (CMISA) ) در پایان ماه اوت از دولت کانادا خواسته بود تا تعرفه ۱۰۰ درصدی را بر کشتی های ساخت چین اعمال کند.
مقامات چینی شکایت ایالات متحده را حمایت گرایی خوانده اند. آنها گفتند که مشکلات صنعت کشتی سازی ایالات متحده، مشکلات مدت دار و بومی است که خارج از توانایی رقابت با چین است.
تهیه شده در: واحد مطالعات و توسعه بازار ایزوایکو