نگرانی از بالا رفتن میانگین سنی نیروی انسانی در حوزه دریایی

گروه ترابران پنل تخصصی صنایع دریایی و فناوری های نوین به میزبانی سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد و بر حرکت به سمت صنایع دریایی نسل چهارم مبتنی بر فناوری…

نگرانی از بالا رفتن میانگین سنی نیروی انسانی در حوزه دریایی

پنل تخصصی صنایع دریایی و فناوری های نوین به میزبانی سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد و بر حرکت به سمت صنایع دریایی نسل چهارم مبتنی بر فناوری نوظهور و پیشرفته تاکید شد.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، پنل تخصصی صنایع دریایی و فناوری های نوین به میزبانی سازمان بنادر و دریانوردی با حضور مدیران ارشد ارگان‌های مختلف دریایی کشو، برگزار شد .در ابتدای این پنل، علی اکبر مرزبان، عضو هیئت‌عامل و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه شعار بیست و هشتمین همایش هماهنگی ارگان های دریایی کشور، «توسعه دریایی در بستری ایمن با مشارکت عمومی» است، اظهار کرد: «۱۷۶ کشور عضو IMO اگر شاهد تحول بنیادی در حوزه صنعت دریانوردی هستند نباید از رسالت اصلی خود که ایمنی دریانوردی است، غافل شوند و هر تحولی در حوزه دریایی باید با توجه به ایمنی دریایی، مدنظر قرار گیرد.»

او ادامه داد: «توجه به مسائل محیط زیستی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و امیدوار هستیم بتوانیم جنبه های توسعه دریایی در بستری ایمن با مشارکت عمومی را به خوبی بررسی کنیم و نباید به بهانه توسعه دریایی از ایمنی و مسائل زیست محیطی، غافل شویم.»

استراتژی‌های متناسب با تحولات روز دنیا تدوین شود

پس از آن حسن ضیایی؛ مدیرعامل شرکت فنی مهندسی صنعت و دریایی فن‌آوران سیراف با اشاره به اینکه استفاده از همه ظرفیت‌های کشور به‌ویژه بخش خصوصی از سوی سازمان بنادر و دریانوردی، قابل تقدیر است، اظهار کرد: «خوشحالیم که رویکرد جدید استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی به خوبی مدنظر قرار گرفته است و باید بدانیم توسعه دریایی در راستای حمایت از حمل و نقل است.»

او افزود: «بررسی چالش‌های صنعت کشتی‌سازی و تعمیرات در طی جلسات مختلف در دستورکار قرار گرفت و در این راستا باید ظرفیت سنجی صنعت کشتی‌سازی و تعمیرات در کشور باید مدنظر قرار گیرد، نیازهای صنعت SHIPPING به طور نظام‎مند به صنعت اعلام شود و همچنین در چهارچوب حمایت از قانون تولید داخل، استراتژی مناسب برای همگام‌سازی تامین نیازهای این صنعت مدنظر قرار گیرد و استفاده حداکثری از صنعت کشتی‌سازی و تعمیرات در کشور، تهیه شود.»

مدیرعامل شرکت فنی مهندسی صنعت و دریایی فن آوران سیراف با تاکید بر اینکه باید توسعه یکباره رقم نمی‌خورد، عنوان کرد: «صنعت کشتی‌سازی یک صنعت مادر است و نباید به آن همانند سایر صنایع نگاه کرد، باید شاهد تغییر سیاست‌های مدیران و سازمان‌های ارشد کشور در حوزه دریایی باشیم و این اتفاق مستلزم تلاش مضاعف است.»

ضیایی ادامه داد: «باید استراتژی‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت متناسب با تحولات روز کشتی‌سازی‌های دنیا در حوزه شناورها تدوین شود و برنامه ریزی برای ایجاد و تکمیل یاردهای استاندارد و متناسب با ظرفیت سازمان در شمال و جنوب به ویژه در حوزه تعمیرات و اسکراپ (اسقاط و بازیافت) مدنظر قرار گیرد، همچنین باید تدوین استراتژی مدون در تامین منابع و سرمایه گذاری در توسعه یاردهای کشتی سازی، توسعه منابع انسانی متخصص و بانک تخصصی دریایی توسط شورای عالی صنایع دریایی، انجام شود.

او با تصریح اینکه بالا رفتن میانگین سنی نیروی انسانی در حوزه دریایی نگران‌کننده است و باید در این زمینه چاره‌اندیشی شود، تاکید کرد: «توسعه در حوزه صنایع دریایی نیازمند توجه هرچه بیشتر به بخش خصوصی است و به طور حتم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در این راستا، کارگشا خواهد بود.»

ضرورت شناسایی فناوری‌های مرتبط نسل چهارم صنایع دریایی

پس از آن تقی زاده؛ مدیر تحقیق و توسعه سازمان صنایع دریایی به مواردی از جمله اهمیت حرکت به سمت صنایع دریایی نسل چهارم مبتنی بر فناوری نوظهور و پیشرفته، فناوری‌های نوظهور در حوزه مواد کامپوزیت در صنعت دریایی، هوش مصنوعی و کاربردهای آن در صنایع دریایی و همچنین صنایع دریایی نسل چهارم پیشران نسل پنجم، بندر نسل چهارم و کشتیرانی نسل چهارم و در عین حال گذار از نسل چهارم به نسل پنجم صنعت دریایی اشاره کرد.»

او با اشاره به اینکه همه ارگان‌های دریایی کشور باید تلاش خود را در راستای شناسایی فناوری های مرتبط در حرکت به سمت صنایع دریایی نسل چهارم به کار گیرند و با آگاه سازی همه ارکان موثر و فرهنگ‌سازی، آموزش و ترویج مناسب، مسیر دستیابی به اهداف متصور را به‌صورت تدریجی و فازبندی شده ترسیم کنند، گفت: «همچنین پیشنهاد می‌شود یکی از زیرمجموعه‌ها در هر ارگان دریایی به عنوان پایلوت یا همکاری مشترک با دیگر ارگان‌ها جهت پیاده‌سازی فناوری‌های تحول دیجیتال و صنعت دریایی نسل چهارم انتخاب شود.»

ارگان‌های دریایی کشور پای کار بیایند

کریم اکبری؛ رئیس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نداجا و رئیس پنل تخصصی صنایع دریایی و فناوری‌های نوین با تاکید بر اینکه امیدوار هستیم با همدلی، همه ارگان‌های دریایی کشور پای کار بیایند و شاهد توسعه دریایی کشور باشیم، عنوان کرد: «روند رسیدن به فناوری‌های جدید شرایط خاصی را می‌طلبد و باید بدانیم کجا بوده‌ایم و متناسب با وضعیت فعلی، فناوری‌های جدید را کسب و رو به جلو، حرکت کنیم.»

او ادامه داد: «در حوزه دفاعی شرایط بسیار خوبی در حوزه دریایی داریم و در حوزه تجاری نیز باید  از ظرفیت بخش خصوصی به خوبی استفاده کنیم.»

بازنشر فانوس دریا به نقل از ترابران

بازدید: 41

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *