با نزدیک شدن به فصل سرما در نیمکره شمالی، بازار LNG با چالشهای جدی روبهرو است. علیرغم انتظارات معمول برای افزایش تقاضای حمل LNG و نرخها در فصل زمستان، شواهد موجود حاکی از رکود نسبی در بازار است. در هفته گذشته، بازار حمل و نقل گاز طبیعی مایع LNG تغییرات چندانی را تجربه نکرد، اما در مجموع شاهد کاهش قیمتها در مسیرهای مختلف بودیم.
به گزارش پایگاه خبری ترابران، با نزدیک شدن به فصل سرما در نیمکره شمالی، بازار LNG با چالشهای جدی روبهرو است. علیرغم انتظارات معمول برای افزایش تقاضای حمل LNG و نرخها در فصل زمستان، شواهد موجود حاکی از رکود نسبی در بازار است.
فعالان صنعت علیرغم پیشبینی احتمال تداوم دوره کم رونق در فعالیتهای نقدی (اسپات) LNG، با نگاهی امیدوارانه به نمایشگاه گاز تک (Gas Tech) چشم دوختهاند تا از آخرین تحولات و نوآوریها در بازار LNG مطلع شوند. این رویداد میتواند نقش مهمی در شکلدهی استراتژیهای آتی شرکتهای فعال در این حوزه ایفا کند.
تحلیلگران معتقدند که وضعیت فعلی بازار ممکن است فرصتهایی را برای بازنگری در استراتژیهای تجاری و بهینهسازی عملیات در اختیار شرکتهای حمل و نقل دریایی قرار دهد.
در هفته گذشته، بازار حمل و نقل گاز طبیعی مایع (LNG) تغییرات چندانی را تجربه نکرد، اما در مجموع شاهد کاهش قیمتها در مسیرهای مختلف بودیم.
در منطقه اقیانوس آرام، هزینه حمل LNG از استرالیا به ژاپن(BLNG1) کاهش یافت. برای کشتیهای ۱۷۴ هزار متر مکعبی، این هزینه به ۷۳,۰۰۰ دلار در روز رسید که ۴,۰۰۰ دلار کمتر از هفته قبل است. برای کشتیهای ۱۶۰ هزار متر مکعبی نیز قیمت به ۵۸,۸۰۰ دلار در روز کاهش پیدا کرد.
در اقیانوس اطلس، مسیر هیوستون به اروپا(BLNG2)کاهش کمتری داشت. قیمتها برای کشتیهای ۱۷۴ و ۱۶۰ هزار متر مکعبی به ترتیب ۵۸,۸۰۰ و ۴۵,۹۰۰ دلار در روز دلار بسته شده است.
مسیر هیوستون به ژاپن(BLNG3) کمترین تغییر را در بین این سه مسیر داشت، اما باز هم با کاهش قیمت روبهرو شد. نرخها برای کشتیهای ۱۷۴ و ۱۶۰ هزار متر مکعبی به ترتیب ۷۸,۵۰۰ و ۶۲,۵۰۰ دلار در روز تعیین شد.
در مورد قراردادهای بلندمدت، مذاکرات برای دورههای ۱۰ ساله و بیشتر همچنان ادامه دارد. اما قیمتهای کوتاهمدتتر کاهش یافتهاند. برای مثال، نرخ بالتیک برای دوره قرارداد ۶ ماهه به ۹۱,۳۰۰ دلار، قرارداد یک ساله به ۷۵,۷۰۰ دلار و قرارداد سه ساله به ۸۱,۶۰۰ دلار در روز رسیده است.
این روند نزولی قیمتها نشان میدهد که بازار LNG در حال حاضر با چالشهایی روبهرو است، اما فعالیت در قراردادهای بلندمدت نشاندهنده امیدواری به آینده این صنعت است.
مدیران شرکتهای کشتیرانی باید استراتژیهای خود را با توجه به این شرایط بازنگری کنند. تمرکز بر بهینهسازی عملیات، کاهش هزینهها و ایجاد تنوع در پورتفوی قراردادها میتواند راهکارهای مناسبی برای مقابله با چالشهای فعلی بازار باشد.
رکود گسترده در بازار حمل و نقل LPG
بازار کمرونق حمل و نقل گاز مایع که (LPG) که همچنان در رکود به سر میبرد، در این هفته نیز ادامه داشت تا جاییکه با نشانههای نگرانکنندهای توجه فعالان صنعت را به خود جلب کرده است.
از مهمترین عوامل این شرایط میتوان به: کاهش قابل توجه در تعداد قراردادهای ثابت گزارش شده، روند نزولی نرخها به دلیل جو منفی حاکم بر بازار و کمبود تقاضای فعال، افزایش مازاد ظرفیت حمل در مقابل کاهش تعداد محمولههای فعال و کاهش چشمگیر نرخها در مسیر کلیدی رأس تنوره-چیبا (BLPG1)اشاره کرد.
همچنین کاهش ۴.۶۶۷ دلاری در نرخ مسیر BLPG1 (از ۶۴ به ۵۹.۳۳۳ دلار) نشاندهنده فشار قابل توجه بر سودآوری شرکتهای حمل و نقل است. این کاهش منجر به افت درآمد روزانه معادل TCE به ۸,۷۵۴ دلار شده که میتواند چالشهای جدی برای اپراتورها ایجاد کند.
کارشناسان بازار برای برون رفت از این رکود، توصیههای استراتژیکی چون: بازنگری در استراتژیهای قیمتگذاری و مدیریت ناوگان، تمرکز بر بهینهسازی مصرف سوخت و کاهش هزینههای عملیاتی، بررسی امکان ورود به بازارهای جدید یا مسیرهای جایگزین و تقویت روابط با مشتریان کلیدی برای حفظ قراردادهای بلندمدت مطرح کردهاند.
بازار حمل و نقل گاز مایع (LPG) در منطقه اقیانوس اطلس نیز همچون سایر مناطق، با چالشهای جدی روبهرو است. این هفته شاهد کاهش قابل توجه نرخها و درآمدها در مسیرهای کلیدی بودیم.
همچنین کاهش ۲.۷۵ دلاری در نرخ مسیر BLPG2 به ۶۴.۱۲۵ دلار و افت شدید ۴.۸۳۳ دلاری در مسیر BLPG3 نشاندهنده فشار فزاینده بر سودآوری شرکتهای حمل و نقل است. کاهش درآمد TCE به ۶۵,۸۶۰ دلار برای BLPG2 و مسیر هیوستون-چیبا بیشترین کاهش را در این هفته داشت و از اوج ۱۱۸.۸۳۳ دلار به ۱۱۴ دلار رسید و درآمد ۴۵,۳۶۱ دلار برای BLPG3 میتواند تأثیر قابل توجهی بر عملکرد مالی شرکتها داشته باشد.
بهبود بازار کیپسایز در اقیانوس اطلس
تغییرات نوسانی در نرخها، نشاندهنده حساسیت بازار کیپسایز به تحولات منطقهای است؛ بنابراین فعالان این صنعت باید به دقت این روندها را رصد کنند تا بتوانند تصمیمات مناسبی برای مدیریت ریسکها و بهرهبرداری از فرصتها اتخاذ کنند.
بازار کشتیهای فلهبر کیپسایز، شاهد شروعی قوی در ابتدای هفته ۳۶ بازار دریایی بورس بالتیک بود. بهویژه در منطقه اقیانوس آرام، فعال شدن دو شرکت بزرگ معدنی از سه شرکت اصلی باعث افزایش پیوسته نرخ مسیر C5 شد. با این حال، بهتدریج در ادامه هفته، فعالیت در منطقه اقیانوس آرام کاهش یافت و شاخص C5 در میانه هفته به ۱۱.۱۳۵ دلار کاهش پیدا کرد، در حالی که در ابتدای هفته ۱۱.۷۸۵ دلار بود.
این روند نزولی تا حدی با بهبود جزئی در روز پنجشنبه متوقف شد. در این روز، تقاضای بار افزایش و نرخها بهبود یافت، اما نگرانیهایی درباره نزدیک شدن طوفان یاگی به جنوب چین همچنان وجود داشت. در طول هفته این تغییرات نوسانی در نرخها، نشاندهنده حساسیت بازار کیپسایز به تحولات منطقهای است. فعالان این صنعت باید به دقت این روندها را رصد کنند تا بتوانند تصمیمات مناسبی برای مدیریت ریسکها و بهرهبرداری از فرصتها اتخاذ نمایند.
فعالیت در مسیر C3 (یکی از مسیرهای اصلی در بازار کیپسایز) در ابتدای هفته محدود بود.
اختلاف پایدار بین عرضه و تقاضا وجود داشت که این اختلاف باعث کندی معاملات شد. با گذشت زمان در طول هفته، این اختلاف بین عرضه و تقاضا کاهش یافت؛ اما با وجود این بهبود، همچنان رشد قابل توجهی در نرخهای کرایه کشتیها مشاهده نشد.
مسیرهای جلویی از شمال اطلس تا حدی، تأثیر مثبتی بر بازار داشتند. این تأثیر مثبت سبب حفظ احساس مثبت در بازار، بهویژه در مسیر اطلس شمالی شد. با این وجود، در مجموع، حجم قراردادهای منعقده در این بازار پایین بود.
در نهایت، بازار توانست انعطافپذیری خود را حفظ کند. شاخص BCI 5TC (شاخص مهم بازار کیپسایز) هم در پایان هفته به سطح ۲۷,۸۳۲ دلار رسید. این در حالی است که در ابتدای هفته، این شاخص در سطح ۲۶,۹۳۵ دلار بود.
در نتیجه، علیرغم محدودیتها و نوسانات در طول هفته، بازار در نهایت توانست انعطافپذیری خود را حفظ کرده و با بهبود شاخص BCI 5TC، هفته را در وضعیت قویتری به پایان برساند.
این نشان میدهد که بازار کیپسایز در کل هفته، توانایی تطبیق با شرایط متغیر را داشته و در نهایت به بهبود وضعیت رسیده است.
کاهش نرخها و معاملات در بازار پاناماکس
هفته گذشته شاهد تداوم روند کاهشی در بازار کشتیهای پاناماکس بودیم. بهویژه در منطقه اقیانوس اطلس، صاحبان کشتیها با فشار رقابتی روبهرو شدند که منجر به کاهش نرخها شد.
مسیر P1A در طول هفته در محدوده ۸,۰۰۰ دلار نوسان داشت. این در حالی است که قراردادهای بارگیری بر اساس APS (Average Freight Rate Assessment) به مراتب نرخهای پایینتری را ثبت کردند.
این شرایط نشان میدهد که بازار پاناماکس همچنان تحت فشار قرار دارد. رقابت بر سر ظرفیت موجود و ورود کشتیهای اضافی به بازار باعث شده تا صاحبان کشتیها قادر به حفظ نرخها نباشند. این موضوع میتواند نگرانیهایی را برای فعالان این صنعت به همراه داشته باشد.
تقاضای خوب در بازار پاناماکس آسیا
در هفته گذشته، بازار کشتیهای پاناماکس در منطقه آسیا شاهد وضعیت بهتری بود. در کل، تقاضا در این منطقه خوب ارزیابی شده است. نرخها به نظر میرسید که در میانه هفته به یک کف قیمتی رسیدهاند. همچنین مقاومت صاحبان کشتیها در برابر کاهش نرخها محکمتر شده است.
برای سفرهای شمال اقیانوس آرام (NoPac)، نرخهایی در حدود ۱۴,۰۰۰ دلار برای کشتیهای پایینتر از استاندارد مشاهده شد. یعنی در میانه هفته، نرخها تا حدی پایدار شده و صاحبان کشتیها نیز از کاهش بیشتر نرخها جلوگیری کردهاند. این وضعیت بهویژه در مسیر شمال اقیانوس آرام با نرخهای ۱۴,۰۰۰ دلاری برای کشتیهای غیراستاندارد قابل مشاهده بوده است.
این بهبود نسبی در نرخها و مقاومت صاحبان کشتیها نشان میدهد که بازار پاناماکس در منطقه آسیا در میانه هفته توانسته تا حدی از روند نزولی خارج شود. همچنین، بخش عمدهای از تقاضا در اندونزی با ظرفیتهای کوچکتر و قدیمیتر جذب شد و نرخها به سطوح پنج رقمی ارتقا یافت. اگرچه فعالیت دورهای در این بازار محدود بود، اما گزارشهایی از اجاره کشتیهای ۸۱,۰۰۰ DWT با نرخ ۱۴,۹۰۰ دلار برای ۵ تا ۷ ماه منتشر شده است. در مجموع، این شرایط نشاندهنده بهبود نسبی در تقاضا و مقاومت بیشتر صاحبان کشتیها در بازار پاناماکس منطقه آسیا است.
رکود و رونق در بازار کشتیهای اولترامکس و سوپرامکس
بازار کشتیهای اولترامکس و سوپرامکس در هفته گذشته با شرایط متفاوتی مواجه بود. در حالی که اقیانوس اطلس همچنان تحت تأثیر رکود تابستانی قرار داشت، منطقه آسیا نشانههای مثبتتری را نشان داد.
در شمال و جنوب اطلس، کمبود تقاضای جدید باعث فشار نزولی بر نرخها در این بازار افسرده شده است. به عنوان مثال، گزارش شده یک کشتی اولترامکس برای سفر از آمریکای جنوبی خاوری به نرخ ۱۶,۰۰۰ دلار به علاوه ۶۰۰,۰۰۰ دلار پاداش بالاست بسته شده است.
در سایر معاملات، یک کشتی ۵۶,۰۰۰ DWT برای سفر از دریای مدیترانه به غرب آفریقا به نرخ ۱۱,۰۰۰ دلار بسته شده است.
در مقابل، در بازار آسیا شرایط کمی مثبتتر بوده است. این تناقض بین وضعیت اطلس و آسیا نشان میدهد که بازار اولترامکس و سوپرامکس همچنان با نوسانات منطقهای مواجه است. فعالان این صنعت باید به دقت روندهای متفاوت هر منطقه را رصد کنند. در حالی که بخش اطلس همچنان با رکود تابستانی دست و پنجه نرم میکرد، وضعیت بازار آسیا برای کشتیهای اولترامکس و سوپرامکس نسبتاً مثبتتر بود.
در آسیا، قرارداد یک کشتی ۵۸,۰۰۰ DWT برای سفر از چین به غرب آفریقا به نرخ ۱۴,۵۰۰ دلار برای ۶۰ روز اول و ۱۶,۰۰۰ دلار پس از آن بسته شد. همچنین یک کشتی ۶۰,۰۰۰ دیدبلیوتی از کوه سیچانگ به مقصد چین از طریق اندونزی به نرخ ۱۴,۷۵۰ دلار معامله شد. حتی در اقیانوس هند نیز شاهد اندکی فعالیت بودیم، از جمله اجاره یک کشتی ۶۰,۶۰۰ DWT از آفریقای جنوبی به پاکستان به نرخ ۱۸,۵۰۰ دلار به علاوه ۱۸۵,۰۰۰ دلار پاداشت بالاست.
تداوم رکود در بازار کشتیهای هندیسایز
بازار کشتیهای هندیسایز در هفته گذشته شاهد فعالیت بسیار محدودی در هر دو منطقه اقیانوس اطلس و آسیا بود.
در اروپا و دریای مدیترانه، فهرست کشتیهای موجود برای تاریخهای سپتامبر همچنان طولانی است، در حالی که تقاضای جدید بسیار کم به نظر میرسد. تنها یک معامله برای حمل غلات با یک کشتی ۳۴,۰۰۰ DWT با تحویل اسکاو برای سفر با بار غلات از طریق بالتیک به لواندا به نرخ ۱۲,۵۰۰ دلار بسته شد. در اقیانوس اطلس جنوبی نیز احساس منفی در طول هفته حاکم بود و تنها تعداد اندکی درخواست جدید بدون انجام معاملات قابل توجه وجود داشت. حتی در خلیج مکزیک نیز روند بازار کمی منفی شد.
قرارداد معامله یک کشتی ۳۸,۰۰۰ DWT باز در سن پدرو د ماکوریس به نرخ حدود ۱۷,۵۰۰ دلار برای حمل زغال سنگ به بارانکیا در لهستان بسته شد. در بازار آسیا نیز اطلاعات جدید محدودی منتشر شد، اگرچه برخی منابع به افزایش ظرفیتهای موجود و انتظار تضعیف بیشتر بازار اشاره کردند. در مجموع، رکود همچنان بر بازار کشتیهای هندیسایز در هر دو منطقه اصلی حاکم است. این وضعیت نگرانکننده میتواند چالشهایی را برای فعالان این صنعت به همراه داشته باشد.
در مقابل، بازار دورهای همچنان محدود باقی مانده است. اجاره یک کشتی ۶۱,۰۰۰ DWT برای ۱۲ تا ۱۴ ماه به نرخ ۱۵,۵۰۰ دلار از این موضوع حکایت دارد.
این شرایط متفاوت بین بازار آسیا و اطلس نشان میدهد که نوسانات منطقهای همچنان بر بازار کشتیهای اولترامکس و سوپرامکس تأثیرگذار است. مشاهده این الگوهای متفاوت میتواند به تصمیمگیری بهتر فعالان این صنعت کمک کند.
در بازار تانکرها چه خبر بود؟
گزارش بازار تانکرها در هفته ۳۶ نشان میدهد که در بخش کشتیهای LR2، وضعیت در دو منطقه متفاوت بوده است. بازار LR2 در خاورمیانه خلیج فارس، پس از نوسانات قبلی، اکنون به یک سطح پایه و ثابت در نرخها دست یافته است که نشاندهنده ثبات نسبی آن در این منطقه است. نرخ مسیر TC1 (75 هزار تن از خاورمیانه به ژاپن) در سطح WS115-116 باقی مانده و نرخ مسیر ۹۰ هزار تنی به بریتانیا و قاره اروپا (TC20) نیز حدود ۴ میلیون دلار بوده است.
در مقابل، در منطقه مدیترانه و شرق، کشتیهای LR2 تا حدودی ضعیفتر عمل کردهاند. به طوری که شاخص TC15 (مدیترانه به شرق) حدود ۴۵,۵۰۰ دلار کاهش یافته و به ۲,۸۴۸,۰۱۰ دلار رسیده است.
این تفاوت در وضعیت بین دو منطقه نشان میدهد که بازار تانکرها همچنان تحت تأثیر تحولات منطقهای قرار دارد. تحلیل این روندهای متفاوت میتواند به فعالان این صنعت برای مدیریت ریسکها و بهرهبرداری از فرصتها کمک کند.
نوسان نرخهای حمل LR1 در خاورمیانه خلیج فارس و اروپا
در بخش کشتیهای LR1 در هفته گذشته، روند نرخها در مناطق مختلف متفاوت بود. در منطقه خاورمیانه خلیج فارس، کشتیهای LR1 (کشتیهای مخزنی با ظرفیت کمتر) که در حال حرکت به سمت شرق بودند، ثبات قیمتی را که کشتیهای LR2 (کشتیهای مخزنی با ظرفیت بیشتر) در این منطقه تجربه میکردند، نداشتند.
شاخص مسیر ۵۵ هزار تنی به ژاپن (TC5) حدود ۳ واحد کاهش یافت و به WS140.63 رسید.
در مقابل، نرخ مسیر ۶۵ هزار تنی خاورمیانه خلیج فارس به بریتانیا و قاره اروپا (TC8) حدود ۱۵۰ هزار دلار افزایش یافت و به ۳,۴۴۲,۴۰۰ دلار (معادل ۵۲.۹۶ دلار بر تن) رسید.
در منطقه بریتانیا-قاره اروپا نیز، نرخ مسیر ۶۰ هزار تنی از آمستردام به غرب آفریقا (TC16) حدود ۸ واحد کاهش یافت و به WS119.05 رسید.
این تفاوت در ثبات نرخها بین دو گروه کشتی LR1 و LR2 در منطقه خاورمیانه خلیج فارس نشان میدهد که بازار این دو دسته از کشتیها در این منطقه در شرایط متفاوتی قرار داشتند.
کاهش نرخهای کرایه حمل در بازار کشتیهای MR در مناطق مختلف
در هفته گذشته، نرخهای کرایه حمل کشتیهای MR در همه مناطق کاهش یافت. در مسیر ۳۵ هزار تنی از خاورمیانه خلیج فارس به شرق آفریقا (TC17)، نرخ ۱۰ واحد به WS195 کاهش یافت که معادل TCE (درآمد روزانه) ۱۶,۵۴۹ دلار برای یک سفر رفت و برگشت است. در بریتانیا-قاره اروپا نیز، نرخ مسیر ۳۷ هزار تنی از آمستردام به ساحل اطلس آمریکا (TC2) حدود ۱۷ واحد به WS120.74 کاهش یافت. این نرخ TCE سفر رفت و برگشت بالتیک معادل ۹,۳۳۵ دلار در روز است.
همچنین مسیر ۳۷ هزار تنی از آمستردام به غرب آفریقا (TC19) نیز ۱۶ واحد به WS140 کاهش یافت.
این کاهش نرخها در همه مناطق نشان میدهد که بازار کشتیهای MR در هفته گذشته با اُفت مواجه بوده است. این موضوع میتواند به چالشهایی برای فعالان این حوزه منجر شود.
در بخش کشتیهای MR در سراسر اقیانوس اطلس نیز، نرخهای کرایه حمل در هفته گذشته شاهد کاهش بودند.
در مسیر ۳۸ هزار تنی از خلیج مکزیک به بریتانیا و قاره اروپا (TC14)، نرخ ۵ واحد به WS148.53 کاهش یافت که معادل TCE (درآمد روزانه) بیش از ۱۵,۶۰۰ دلار برای یک سفر رفت و برگشت است. همچنین در مسیر ۳۸ هزار تنی از خلیج مکزیک به برزیل (TC18)، نرخ از WS204.29 به WS198.57 کاهش یافت که TCE روزانه سفر رفت و برگشت آن حدود ۲۴,۱۰۰ دلار است. در مسیر ۳۸ هزار تنی از خلیج مکزیک به کارائیب (TC21) نیز، نرخ ۹,۰۰۰ دلار کاهش یافت و به ۶۲۵,۰۰۰ دلار رسید که معادل TCE روزانه سفر رفت و برگشت ۱۷,۷۹۷ دلار است.
این کاهش نرخها در همه مسیرهای اصلی اقیانوس اطلس نشان میدهد که بازار کشتیهای MR در این منطقه نیز با فشار و چالش مواجه شده است. این موضوع میتواند نگرانیهایی را برای فعالان صنعت حمل و نقل دریایی ایجاد کند.
بهبود نسبی در بازار VLCC
بازار کشتیهای VLCC (نفتکشهای بسیار بزرگ) در پایان هفته گذشته شاهد بهبود نسبی وضعیت بود.
در این هفته چارترکنندگان ویتنامی یک کشتی با بیش از ۱۵ سال عمر و خارج از سرویس داک را به نرخ WS45 برای سفری که معمولاً سه واحد کمتر از نرخ معمول برای تخلیه بار در چین است، اجاره کردند.
در منطقه خاورمیانه خلیج فارس، نرخ مسیر ۲۷۰,۰۰۰ تنی به چین سه واحد افزایش یافت و به WS47.5 رسید. این نرخ معادل TCE (درآمد روزانه) ۲۴,۴۰۹ دلار برای یک سفر رفت و برگشت است. در بازار اطلس نیز، نرخ مسیر ۲۶۰,۰۰۰ تنی از غرب آفریقا به چین ۲.۵ واحد افزایش یافت و به WS51.78 رسید که معادل TCE 29,487 دلار در روز برای یک سفر رفت و برگشت است. البته در مسیر ۲۷۰,۰۰۰ تنی از خلیج مکزیک به چین، نرخ ۱۰۰,۰۰۰ دلار کاهش یافت و به ۷,۱۷۰,۰۰۰ دلار رسید که معادل TCE 31,565 دلار در روز برای یک سفر رفت و برگشت است.
در مجموع، بازار VLCC در پایان هفته گذشته نشانههایی از بهبود نسبی را نشان داد. این موضوع میتواند امیدواریهایی را برای فعالان این حوزه ایجاد کند.
کاهش نرخهای بازار کشتیهای سوئزمکس در همه مناطق
در هفته گذشته، بازار کشتیهای سوئزمکس در سراسر جهان با چالشهای جدی روبهرو بود و شاهد کاهش نرخهای کرایه حمل بودیم.
در منطقه غرب آفریقا، نرخ مسیر ۱۳۰ هزار تنی از نیجریه به بریتانیا و قاره اروپا ۳ واحد به WS79.31 کاهش یافت که معادل TCE (درآمد روزانه) ۲۶,۵۲۴ دلار برای یک سفر رفت و برگشت است. در مسیر ۱۳۰ هزار تنی از گویان به بریتانیا و قاره اروپا (TD27) نیز نرخ ۲ واحد به WS79.44 کاهش یافت که TCE روزانه آن ۲۶,۲۸۲ دلار با تخلیه در روتردام است. در منطقه دریای مدیترانه و دریای سیاه نیز، نرخ مسیر ۱۳۵ هزار تنی از CPC به مدیترانه از مرز WS80 (معادل TCE روزانه ۱۸,۱۰۰ دلار) عبور کرد و کاهش یافت. تنها در خاورمیانه بود که نرخ ۱۴۰ هزار تنی از خلیج فارس به مدیترانه از طریق کانال سوئز اندکی محکمتر در WS94.44 باقی ماند.
این کاهش گسترده نرخها در بازار کشتیهای سوئزمکس در همه مناطق، نگرانیهایی را برای فعالان این صنعت ایجاد کرده است.
تغییرات در بازارهای افراماکس
نرخهای کشتیهای نفتکش افراماکس در مناطق مختلف تغییراتی داشته است. در دریای شمال، از عرض بریتانیا نرخ حمل محمولههای ۸۰ هزار تنی ۲.۵ واحد کاهش یافته و به حدود ۱۱۷ WS رسیده است. این نرخ، معادل درآمد روزانه سفر رفت و برگشت ۲۲،۶۲۲ دلار بر مبنای مسیر هاند پوینت به ویلهلمزهافن است.
در بازار مدیترانه، وضعیت کمی متفاوت است. نرخ حمل برای محمولههای مشابه ۸۰ هزار تنی کاهش بیشتری داشته و با ۱۱ واحد کاهش به ۱۰۰ WS رسیده است. این نرخ بر مبنای مسیر جیهان به لاورا، معادل یک سفر رفت و برگشت روزانه حدود ۱۴ هزار و ۹۰۰ دلار درآمد به همراه دارد.
در هفتهای که گذشت، در بازار حمل و نقل دریایی اقیانوس اطلس، قیمتها به پایینترین حد خود رسیدند. در مسیرهای مختلف، مانند مسیر ساحل شرقی مکزیک به خلیج آمریکا و مسیر کوونیاس به خلیج آمریکا، نرخها تقریباً ثابت ماندهاند. این نرخها برای کشتیهای با ظرفیت ۷۰ هزار تن از ساحل شرقی مکزیک / خلیج آمریکا (TD26)، درآمد روزانه حدود ۱۲،۳۰۰ دلار را برای سفرهای رفت و برگشت ایجاد کردند.
در مسیر بین خلیج آمریکا و اروپا، نرخها کمی کاهش یافته است. همین وضعیت برای مسیر ۷۰،۰۰۰ تنی کوونیاس / خلیج آمریکا (TD9) نیز دیده شد که در سطح WS100 ثابت ماند که معادل درآمد سفر رفت و برگشت کمی بیش از ۱۲،۳۰۰ دلار در روز است. نرخ برای مسیر ترانس آتلانتیک ۷۰،۰۰۰ تنی خلیج آمریکا / بریتانیا (TD25) سه امتیاز کاهش یافت و به WS127.78 رسید.
با این حال، درآمد روزانه برای این مسیر همچنان بالاتر است و به حدود ۲۵،۴۰۰ دلار در روز میرسد. این مقدار نسبت به هفته گذشته تنها ۳۰۰ دلار کاهش داشته است.
بازنشر فانوس دریا به نقل از ترابران