مقایسه ای از وضعیت ۵ شرکت بورسی دریایی

تین نیوز | بخش عمده تجارت جهانی از طریق شبکه حمل و نقل دریایی صورت می پذیرد؛ به طوری که در عصر حاضر حدود ۸۰ درصد تجارت بین المللی از…

مقایسه ای از وضعیت 5 شرکت بورسی دریایی




تین نیوز |

بخش عمده تجارت جهانی از طریق شبکه حمل و نقل دریایی صورت می پذیرد؛ به طوری که در عصر حاضر حدود ۸۰ درصد تجارت بین المللی از طریق دریا انجام می شود. تقریبا تمام محموله های حمل شده توسط کشتیرانی به عنوان تجارت دریایی در نظر گرفته می شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، کشورهای درحال توسعه به شدت به صنایع کشتیرانی وابسته هستند و طبق گزارش بانک جهانی حدود ۵۵ درصد صادرات و ۶۱ درصد واردات این کشورها به صورت مستقیم به کشتیرانی و تجارت دریایی متکی است. بهره مندی یک کشور از حمل و نقل دریایی و به تبع آن تجارت دریایی در وهله اول مستلزم برخورداری آن کشور از راه های دریایی و مرزهای آبی است. وجود این مسیرهای آبی در جغرافیای یک کشور امتیازی ویژه برای آن کشور به حساب می آید که می تواند آن کشور را در مسیر توسعه و شکوفایی بیشتر و اثربخش تر اقتصادی قرار دهد. بهره مندی ایران از بنادر ساحلی متعدد، یک موقعیت استراتژیک را برای کشور رقم زده است که اهمیت تجارت جهانی و توسعه ناوگان حمل ونقل دریایی را دوچندان می کند.

 

شرکت های خدمات دریایی طیف وسیعی از خدمات را ارائه می دهند که شامل حمل ونقل کالا، مدیریت کانتینرها، خدمات پشتیبانی، امور اداری، مدیریت ریسک، ارائه خدمات مشتری محور، توسعه ارتباطات، حفظ استانداردهای بین المللی، مدیریت منابع انسانی و… می شود. این شرکت ها با ارائه خدمات لجستیک و حمل ونقل کالا، تسهیل تجارت بین المللی را امکان پذیر می کنند. بدون وجود این شرکت ها، جابه جایی کالاها در حجم بالا و به صورت روان و کارآمد غیرممکن خواهد بود. شرکت های خدماتی فعال در بورس فعال شامل توسعه خدمات دریایی و بندری سینا «حسینا»، خدمات دریایی تاید واتر خاورمیانه «حتاید»، خدمات دریایی و کشتیرانی خط دریا بندر «حبندر»، کشتیرانی دریای خزر «حخزر» و کشتیرانی آریا «حاریا» هستند (در این مقاله از شرکت حاریا به دلیل زیان ده بودن صرف نظر شده است).

مزایای کانتینری شدن

تغییر شیوه حمل ونقل کالا با شروع پدیده کانتینری شدن از سال ۱۹۷۵ به عنوان یک کاتالیزور در حمل ونقل دریایی مطرح شده که در پنج دهه اخیر تاثیر عمیقی بر تجارت دریایی در نواحی مختلف جهان گذاشته است. مزایای کانتینری شدن، ازجمله سهولت بارگیری، کاهش زمان ارسال کالا و افزایش ایمنی سبب شده است تا بنگاه هایی که سرمایه گذاری مناسبی در بخش کانتینری کرده اند، سهم قابل توجهی از بازار فزاینده و رقابتی حمل ونقل دریایی را به خود اختصاص دهند.

تشریح فعالیت چهار شرکت کشتیرانی

شرکت «حسینا» در زمینه انجام کلیه عملیات تخلیه، بارگیری، نمایندگی خطوط کشتیرانی، دوبه کاری، انبارداری و حفاظت کالای وارداتی و صادراتی، خدمات گمرکی و ترخیص کالا و ارائه کلیه خدمات بندری، اداره ترمینال های کانتینری، احداث پایانه های بندری اختصاصی و عمومی، مدیریت بنادر و ساخت وساز اسکله های اختصاصی و عمومی و صادرات و واردات کالاهای مجاز مرتبط فعالیت دارد. این شرکت علاوه بر فعالیت های تخلیه و بارگیری کانتینر و کالا در نواحی جنوب شرقی، جنوب غربی و شمال کشور، اپراتور اصلی محصولات نفتی در پایانه نفتی امام خمینی است.

فعالیت اصلی «حسینا» عمدتا شامل درآمد تخلیه و بارگیری کانتینری (THC)، انبارداری کانتینری و کالاهای عمومی، درآمد اجاره مخازن در پایانه نفتی و جابه جایی کانتینرهاست. سهامداران عمده آن هم شامل شرکت پایا ترابر سینا، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و شرکت مدیریت سرمایه گذاری کوثر بهمن هستند. شرکت «حتاید» اجرای هرگونه خدمات کشتیرانی، ازجمله نمایندگی خطوط کشتیرانی، انجام عملیات هیدروگرافی و لایروبی، انجام عملیات راهنمایی کشتی ها و امور یدک کشی، طراحی، مشاوره و اجرای پروژه های عمرانی ساخت سازه های دریایی، انجام امور سوخت و آب رسانی و تدارکاتی به کشتی ها در کلیه بنادر و آب های کشور و نیز حمل سوخت و آب برای جزایر، انجام هرگونه خدمات بندری ازجمله تخلیه و بارگیری، عملیات کانتینری، بارشماری، باربندی و ترخیص کالا در کلیه بنادر و مبادی و مرزهای گمرکی را انجام می دهد. سهامداران عمده این شرکت شامل شرکت فراز انرژی دانا و شرکت سرمایه گذاری افتخار هستند.

شرکت «حخزر» فعالیت در خرید، اداره راهبری، اجاره استیجاری و فروش هر نوع کشتی و شناور برای هر منظور، اعم از حمل ونقل بار و مسافر، سوخت رسانی و نظایر آن را برعهده دارد. سهامداران عمده آن هم شامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت سرمایه گذاری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هستند. شرکت «حبندر» در حوزه خدمات دریایی، به ویژه در بخش لایروبی، جست وجو و نجات دریایی و راهبری شناورها فعالیت دارد. ازجمله این خدمات می توان به موارد عملیات لایروبی و هیدروگرافی، جست وجو و نجات، راهبری شناورها، تامین شناورهای خدماتی، یدک کشی، عملیات سالویج، حمل کالا و مسافر، خدمات کشتیرانی و خدمات بندری اشاره کرد. سهامداران عمده هم شامل شرکت تاید واتر خاورمیانه و شرکت سیمامارین بندرعباس هستند.

منابع اصلی درآمدی

شرکت «حسینا» در سه حوزه جغرافیایی شمال، جنوب شرق و جنوب غرب کشور فعال است و بیشترین درآمد آن از حوزه تخلیه و بارگیری کانتینری به دست می آید. عملکرد این شرکت در سال ۱۴۰۲ در حوزه کانتینری ۶۲ درصد، در حوزه کالای عمومی ۸ درصد و در پایانه و اسکله های نفتی حدود ۳۰ درصد درآمد شرکت را تشکیل داده است. جایگاه شرکت از نظر حجم عملیات به کل بنادر کشور، در حوزه تخلیه و بارگیری کانتینری ۵۰ درصد (مجموع تخلیه و بارگیری کانتینری کل بنادر کشور ۲,۵۹۳,۱۶۵ TEU و سهم شرکت حسینا ۱,۳۰۴,۱۱۴ TEU بوده است)، در تخلیه و بارگیری کالای عمومی ۵ درصد (کل بنادر کشور ۷۲,۷۷۸,۱۳۰تن و سهم شرکت ۳,۸۴۱,۶۸۳تن بوده است) و تخلیه و بارگیری مواد نفتی ۸ درصد از کل بنادر کشور است (تخلیه و بارگیری مواد نفتی کل بنادر معادل ۵۴,۳۸۱,۹۳۲تن و سهم شرکت ۴,۱۲۷,۵۷۱تن بوده است). TEUواحد شمارش تعداد دستگاه کانتینر و هر کانتینر ۲۰فوت معادل یک TEU است.

شرکت «حتاید» در سه ناحیه هرمزگان، خوزستان و بندر امیرآباد مازندران فعال است و بیشترین درآمد آن از ناحیه هرمزگان است. در سال ۱۴۰۲ فعالیت شرکت در بندر شهیدرجایی در حوزه تخلیه و بارگیری معادل ۹۹۵ هزار TEU بوده که حدود ۴۷ درصد از کل تخلیه و بارگیری بندر شهید رجایی است. در بندر امام خمینی هم تخلیه و بارگیری کالاهای فله (گروه غلات)، عمومی، ساختمانی، معدنی و کود و مواد شیمیایی را انجام می دهد که ۲۷ درصد معادل ۱۲٫۹۶۲ هزار تن در این بندر سهم شرکت تاید واتر است. همچنین در بندر امیرآباد این شرکت ۷۲ درصد از تخلیه و بارگیری کالاهای فله (۳٫۴۱۱ هزار تن) را انجام داده است.

«حبندر» در ناحیه شمال، خوزستان و هرمزگان فعالیت دارد. در سال ۱۴۰۲ به ترتیب درآمد شرکت از پروژه های لایروبی ۱,۷۶۹,۹۸۶میلیون ریال، حمل ونقل دریایی ۱,۴۰۱,۴۹۸میلیون ریال و راهبردی و جست وجوی نجات ۱۳۶٫۸۴۳میلیون ریال و بهای تمام شده کل فعالیت شرکت معادل ۲,۲۲۹,۳۲۰میلیون ریال بوده است. در سه ماه اول امسال این شرکت ۹۷۶,۲۶۷میلیون ریال درآمد کسب کرده که نسبت به سه ماه سال ۱۴۰۲ حدود ۱۷ درصد افزایش داشته است.

شرکت «حخزر» در حوزه حمل ونقل دریایی در شمال کشور فعال است و بیشترین درآمد آن در سال ۱۴۰۲ از محل حمل شناورهای ملکی به مبلغ ۱۸,۹۲۳,۶۷۴میلیون ریال بوده است. در سه ماه اول سال درآمد شرکت از محل حمل شناورهای ملکی ۳,۷۰۱,۳۳۶میلیون ریال بوده که نسبت به سه ماه سال ۱۴۰۲ حدود ۲۹ درصد کاهش داشته است.

تعرفه های خدمات بندری و دریایی

سازمان بنادر و دریانوردی هرسال تعرفه های حقوق، عوارض و هزینه های بندری مرتبط با کلیه کشتی ها و شناورهای خارجی و ایرانی را که بر مبنای دلار آمریکاست اعلام می کند. مبنای محاسبه THC دلار آمریکا بوده که تعرفه بنادر جنوب و شمال با هم متفاوت است. به طور مثال، نرخ تخلیه و بارگیری (THC) در سال ۱۴۰۳ برای بنادر شمال هر کانتینر ۲۰فوت ۱۲۴دلار و هر کانتینر ۴۰فوت ۱۸۶دلار است و در بنادر جنوب هر کانتینر ۲۰فوت ۱۷۷دلار و هر کانتینر ۴۰فوت ۲۶۶دلار است. به همین ترتیب تعرفه های باربری، خن کاری، انبارداری و… بنادر شمال و جنوب با هم متفاوت است.

مهم ترین بنادر کشور از لحاظ عملکرد تخلیه و بارگیری کالا، کالاهای اساسی و کالاهای ساختمانی و معدنی بندر شهید رجایی و بندر امام خمینی هستند. بندر شهید رجایی بیشترین حجم تخلیه و بارگیری کانتینری و فرآورده های نفتی و بندر امام خمینی بیشترین حجم کالای اساسی و همچنین فرآورده های نفتی را بر عهده دارد که عمده درآمد شرکت ها از تخلیه و بارگیری کانتینری است. نکته قابل توجه در مورد گروه و شرکت «حتاید» این است که اگر خود شرکت در نظر گرفته شود حاشیه سود بالایی مشاهده می شود. دلیل روند کاهشی در بهای تمام شده، عمدتا بابت انتقال شناورها به شرکت خلیج فارس خط کیش با مالکیت ۱۰۰درصدی جهت اصلاح ساختار مالی است. اما زمانی که گروه در نظر گرفته می شود، نتایج متفاوت خواهد بود. کاهش تغییرات در روند بهای تمام شده «حسینا» و «حتاید» و همچنین نسبت بهای تمام شده به فروش نشان دهنده کاهش بهای تمام شده و درنتیجه افزایش سود سازی است. عمده دلیل این موضوع سرمایه گذاری و بستن قراردادهای طولانی در حوزه فعالیت شرکت هاست.

رقابت دو شرکت حمل دریایی

در صنعت حمل ونقل دریایی، رقابت بین شرکت «حسینا» و «حتاید» است؛ به طوری که هر دو شرکت طرح ها و برنامه های توسعه ای در حال ساخت دارند. «حسینا» طرح احداث انبار سیلوی غلات در بنادر شمالی و همچنین احداث پایانه های کانتینری و مخازن نفتی و انتقال خط لوله فرآوردهای نفتی را دارد. در «حتاید» ازجمله برنامه ها و سرمایه گذاری های پیش رو می توان به ایجاد پایانه غلات در جنوب غربی تهران، ایجاد سیلوی غلات در بندر شهید رجایی و خرید تجهیزات موردنیاز، خرید واگن های ویژه حمل برای تکمیل شبکه ریلی در بنادر امام خمینی و شهید رجایی جهت حمل یکسره کالا به آن اشاره کرد. به این نکته هم باید توجه کرد که در این صنعت بعضی از قراردادها به صورت B.O.T (ساخت، بهره برداری و واگذاری) صورت می گیرد. این امر در پله اول باعث برگشت سرمایه و سپس کاهش بهای تمام شده می شود.

عوامل موثر بر صنعت

بررسی و نتایج به دست آمده از مطالعات نشان می دهد که تحریم بر حجم عملیات دریایی و بندری تاثیر زیادی دارد. با بررسی حجم تجارت طی قبل و بعد از حضور و خروج آمریکا از برجام این موضوع آشکارتر شد. در حال حاضر کشور می تواند با رفع تمامی تحریم ها حجم صادرات و واردات خود را افزایش دهد ممنوعیت صادراتی و وارداتی کشور در زمینه کالاهای مختلف، تغییرات ارزی، تغییرات نرخ تعرفه، نوسانات قیمت نفت، کاهش ارزش تجارت خارجی ایران و همچنین کاهش عملیات کانتینری در بنادر را می توان از دیگر عوامل تاثیرگذار بر این صنعت عنوان کرد.

 

بازنشر فانوس دریا به نقل از تین‌نیوز

بازدید: 30

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *