بندر شانگهای قلب تپنده حمل‌و‌نقل دریایی چین و جهان

  به گزارش گروه بین الملل مانا، سایت کانتینر نیوز با انتشار گزارشی اعلام کرد این بررسی‌ها روند‌های مهمی را که در  بخش کشتیرانی چین مؤثر بوده  تعیین کرده و…

بندر شانگهای قلب تپنده حمل‌و‌نقل دریایی چین و جهان

 

به گزارش گروه بین الملل مانا، سایت کانتینر نیوز با انتشار گزارشی اعلام کرد این بررسی‌ها روند‌های مهمی را که در  بخش کشتیرانی چین مؤثر بوده  تعیین کرده و نوشته است این شاخص ترکیبی که ظرفیت و سرمایه گذاری این پنج بندر  را بررسی می‌کند  نشان می‌دهد نقش بندر شانگهای هم در سرمایه گذاری و هم در توان عملیاتی نقشی برجسته و مهم است  که نشان می‌دهد عملکرد این بندر  به طور قابل توجهی از چهار بندر دیگر پیشی گرفته است.

بر‌اساس این گزارش رقابت بین سه بندر  نینگبو، گوانگژو و شنژن فشرده است، بندر گوانگژو از سال ۲۰۲۱ میلادی موفق شد بر کاهش  فعالیت خود غلبه کرده و عملکرد خود را با نینگبو هماهنگ کند. در همین حال، چینگدائو در حالی که پایین‌ترین رتبه را دارد، رشد ثابتی را نشان داده است که نشان دهنده پتانسیل رقابت این بندر در آینده با بنادر دیگر است.

برخلاف روند رشد صعودی شانگهای که  از  سال ۲۰۲۱ میلادی اوج گرفته است  بندر شنژن مسیر نسبتاً پایداری را در توان و سرمایه گذاری حفظ کرده است.. این ثبات نشان دهنده نقش مهم و ثابت شنژن در اکوسیستم بندری چین است، در حالی‌که شانگهای همچنان به تثبیت موقعیت خود به عنوان قلب حمل‌و‌نقل چین ادامه می‌دهد.  

در ادامه این گزارش آمده است شاخص ارتباط بندری که از  شاخص ارتباط کشتیرانی لاینر آنکتاد (LSCI) گرفته شده بینش بیشتری در مورد رقابت پذیری این بنادر در مقیاس جهانی ارائه می‌دهد که بر‌اساس آن  شانگهای به عنوان بندری که بیشترین و قوی‌ترین ارتباطات را با بنادر دیگر دارد در رتبه برتر قرار دارد  که اهمیت استراتژیک این بندر  را در شبکه‌های کشتیرانی جهانی برجسته‌تر می‌کند.

بندر نینگبو که اغلب تحت الشعاع  بندر شانگهای قرار دارد، از سال ۲۰۲۰ میلادی سیر صعودی قابل توجهی داشته است توانسته عملکرد ارتباط خود را به طور قابل توجهی افزایش دهد و فاصله را با رقبای معتبرتری مانند شنژن و گوانگژو کاهش داده است. قابل توجه است که عملکرد بندر شنژن و  جایگاهش در شاخص کارآیی بندر، ثابت است  و این امر بر نقش ثابت آن در بخش تجارت دریایی چین تاکید می‌کند.

بندر چینگدائو که در سال‌های اخیر رکود ارتباط  را تجربه کرده بود، وضعیت آن از سال ۲۰۲۲ میلادی شروع به بهبود کرد. پیشرفت‌های اخیر آن نشان می‌دهد که در صورت ادامه این روند، بندر ممکن است برای رشد قوی‌تری آماده باشد. بندر گوانگژو، مانند شنژن، سطح ارتباط پایداری را حفظ کرده است و به جایگاه رقابتی خود در منطقه جنوبی چین کمک می‌کند.

در پایان این گزارش آمده است شانگهای همچنان از نظر کارایی و ارتباط بندری در بین بنادر  کانتینری چین رتبه برتر را دارد  و موقعیت خود را به عنوان رهبر جهانی حفظ می‌کند.

بنادر نینگبو و گوانگژو در رقابت تنگاتنگی قرار دارند و گوانگژو پس از اُفت قبلی  خود توانسته موفق‌تر عمل کند. ثبات بندر شنژن در تمام شاخص‌ها نشان‌دهنده نقش ثابت آن در حمل‌و‌نقل چین است، در حالی‌که چینگدائو به تدریج با دستاورد‌های قابل‌توجهی در توان عملیاتی و ارتباطی موقعیت رقابتی خود را  بهبود می‌بخشد.

بازنشر فانوس دریا به نقل از مانا

بازدید: 17

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *