در سی و نهمین کنفرانس سالانه قدرت اتمی کره که در تاریخ ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ برگزار شد، بر چالشهای بزرگ و پایانناپذیر استفاده از سوختهای فسیلی در تجارت جهانی و تأثیرات زیستمحیطی آن تاکید شد. صنعت حملونقل دریایی بهعنوان یکی از مهمترین بخشهای تجارت جهانی شناخته شده و حدود ۸۰ درصد کالاهای جهانی را جابجا میکند. این بخش سالانه حدود ۲۵۰ میلیون تن سوخت فسیلی مصرف میکند که منجر به تولید تقریباً ۳ میلیارد MWh انرژی و نزدیک به ۱ میلیارد تن انتشار دیاکسید کربن میشود.
به گزارش اندیشکده پیشرفت دریایی، شرکت کور پاور (CORE Power) با پشتیبانی شرکتهای برجسته در صنعت دریانوردی جهانی، در تلاش است تا بازار جدیدی برای انرژی هستهای در بخش حملونقل دریایی راهاندازی کند. میکال بو، مدیرعامل شرکت، تاکید کرده است که نیروگاههای شناور هستهای از دهه ۱۹۵۰ توسط نیروهای دریایی مورد استفاده قرار گرفتهاند و ثابت کردهاند که راکتورها میتوانند در تمام شرایط دریایی بهطور ایمن فعالیت کنند. کشتیهای مجهز به نیروی هستهای قادرند بدون نیاز به سوختگیری و بدون هیچ گونه انتشار آلایندگی، میلیونها مایل را طی کنند.

همچنین مدیرعامل این شرکت اشاره کرده است که با همکاری شرکایی در ایالات متحده و صنایع سنگین هیوندای در کره، این شرکت در حال توسعه یک راهحل هستهای نوین است که با بهرهگیری از تکنولوژیهای کارخانههای کشتیسازی میتواند به حل معضلات زیستمحیطی تجارت جهانی کمک شایانی کند.
این سیستم میتواند مستقیماً روی کشتیها یا در نیروگاههای شناور هستهای برای تولید سوختهای پاکتر استفاده شود. این تکنولوژی جدید نه تنها زمان و هزینههای لازم برای اجرای سیستمهای هستهای مدرن دریایی را به شکل چشمگیری کاهش میدهد، بلکه با فراهم آوردن امکان بهرهبرداری از راکتورهای نسل بعدی، ایمنی و قابلیتهای عملیاتی کشتیهای هستهای و نیروگاههای شناور در بنادر و نزدیک ساحل را نیز افزایش میدهد. شرکت کور پاور همچنین در تدوین چارچوبهای قانونی و تنظیم گری نیروگاههای هستهای شناور و کشتیهای هستهای مشارکت دارد تا از بهره برداری ایمن و موثر این فناوری جدید اطمینان حاصل نماید.