- جهان: تولید و تجارت جهانی آبزیان
- چین/ایالات متحده: افزایش نرخ حمل و نقل
- ژاپن: بازار های جایگزین در پی ادامه ممنوعیت واردات چین
- چین/مالزی: فعالیت شرکت های چینی برای پروژه های شیلاتی در مالزی
ماهی منجمد:
- در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴، واردات جهانی گربه ماهی منجمد ۵.۷ درصد افزایش یافت. فیله منجمد علیرغم کاهش سهم بازار، بر بازار تسلط دارد. چین همچنان بزرگترین واردکننده از نظر مقدار است.
ماهی تون سرد شده و منجمد:
- تقاضای مصرف کنندگان برای ماهی تون تازه در سراسر جهان به دلیل آن که هوا به شدت گرم است ضعیف شده است. روند واردات فیله منجمد همچنان مثبت است. تمام شدن فصل ماهیگیری (FAD) در غرب و اقیانوس آرام مرکزی، عرضه مواد خام را در دوره های جولای تا سپتامبر محدود می کند.
میگو
- با احساس کمبود عرضه در کشورهای تولید کننده، قیمت میگو در تجارت بین المللی بهبود می یابد. تقاضا برای میگوی فرآوری شده در بازارهای اروپایی به میزان قابل توجهی کاهش یافت. تقاضای مصرف کننده در آسیای جنوب شرقی در طول سال به نفع تولیدکنندگان منطقه ثابت می ماند زیرا واردات در سراسر منطقه آسیا و اقیانوسیه افزایش یافته و این به نفع تولیدکنندگان ( پرورش دهندگان میگو) در آسیا است.
کنسرو ماهی
- تقاضای مصرف کنندگان برای کنسرو ماهی تون در مالزی افزایش یافت زیرا بازاریابان محلی طیف گسترده ای از محصولات با ارزش افزوده را به خانوارها ارائه می دهند.
.
آخرین اخبار
وضعیت جهانی :تولید و تجارت جهانی آبزیان
بر اساس آمار فائو، تولید جهانی (به استثنای گیاهان آبزی و سایر حیوانات) در سال ۲۰۲۲ به ۱۸۵.۴ میلیون تن رسیده است که ۱.۹ درصد افزایش نسبت به سال قبل را نشان می دهد. آبزی پروری با ۹۴.۴ میلیون تن، با ۳.۹ درصد افزایش، ۵۱ درصد از کل تولید جهانی آبزیان را تشکیل می دهد. این اولین بار است که آبزی پروری از تولید صید پیشی گرفته است. چین بر تولید آبزی پروری تسلط داشته و پس از آن اندونزی، هند، ویتنام و بنگلادش قرار گرفته اند.
در سال ۲۰۲۳، صادرات جهانی آبزیان و غذاهای دریایی به ترتیب از نظر ارزش و مقدار ۶ و ۴ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است. چین با وجود کاهش ۱۲.۳ درصدی ارزش صادرات، همچنان بزرگترین صادرکننده است.
پنج تامین کننده برتر محصولات شیلاتی بازار جهانی عبارتند از: چین (+۰.۰۳%)، نروژ (-۵.۸%)، روسیه (+۱۲.۷%)، ویتنام (-۷.۸%) و اکوادور (+۵.۳%).
در همین حال، واردات جهانی آبزیان با ۷.۳ درصد کاهش ارزش و ۵.۷ درصد کاهش در وزن به ترتیب به ۱۶۶.۶ میلیارد دلار و ۳۱.۹۷۰ میلیون تن رسید و از هر دو منظر ارزش و مقدار نسبت به سال گذشته کاهش یافت . ایالات متحده آمریکا با وجود کاهش ۱۰.۸ درصدی ارزش واردات آبزیان همچنان بزرگترین واردکننده از نظر ارزش است، در حالی که چین از نظر مقدار در صدر قرار دارد.
پنج واردکننده عمده محصولات شیلاتی عبارتند از چین با افزایش ۱۱.۴٪، ایالات متحده (-۸.۷٪)، ژاپن (-۴.۸٪)، تایلند (-۱۰.۸٪) و اسپانیا (-۶.۳٪).
چین/آمریکا: افزایش نرخ حمل و نقل
پس از اعلام جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده در مورد تعرفه های جدید برای کالاهای چینی که قرار است از اول آگوست ۲۰۲۴ اعمال شود، صادرکنندگان چینی در ارسال محصولات خود قبل از این تاریخ عجله کرده اند. عجله به بندر موجب افزایش تقاضا برای کانتینر شده است که این امر باعث بالا رفتن نرخ و تاخیر در حمل و نقل شده است. به گفته یک تحلیلگر حمل و نقل کانتینری، قیمت کانتینر در ماه می و ژوئن ۸۸ درصد افزایش خواهد یافت.
ژاپن : بازار های جایگزین با ادامه ممنوعیت واردات چین
صادرات آبزیان ژاپن در سال ۲۰۲۳ به دنبال ممنوعیت کامل واردات غذاهای دریایی از این کشور توسط چین در آگوست ۲۰۲۳ به میزان قابل توجهی کاهش یافت. صادرات غذاهای دریایی به چین نسبت به سال قبل ۵۷ درصد کاهش یافته است. به ویژه صدف ژاپنی بیشترین آسیب را دیده است زیرا نیاز به جایگزینی بزرگترین بازار خود و یافتن مکان های جدید برای فراوری صدف برای صادرات را دارد. در پاسخ به این امر، ژاپن به طور تهاجمی صدف و سایر محصولات دریایی خود را در نمایشگاههای جهانی غذاهای دریایی تبلیغ میکند و کمپینی را در آمریکا در CNN راهاندازی کرد، در میان سایر موارد، یک رویداد مزه های خوراکی در برزیل برگزار کرد. به منظور حفظ بازار ایالات متحده، تأسیساتی که گواهی HACCP را دریافت کرده اند و مواردی که در سازمان غذا و داروی ایالات متحده در تایوان، تایلند و ویتنام ثبت شده اند، شناسایی شده اند. علاوه بر این، سازمان تجارت خارجی ژاپن (JETRO) در حال شناسایی مراکز فراوری در کشورهای دیگر است.
چین/مالزی : فعالیت شرکت های چینی برای پروژه های شیلاتی در مالزی
ایالت کداه (Kedah) مالزی قرارداد همکاری با شرکت های چینی برای ساخت منطقه اقتصادی دریایی و شیلات این ایالت را امضا کرده است. بر اساس بیانیه منتشر شده توسط اداره اقیانوس و شیلات استان فوجیان که مسئول بخشی از ماموریت چین برای همکاری بیشتر با کشورهای در حال توسعه برای گسترش آبزی پروری و صید آزاد است، این پروژه شامل توسعه بندر و انبارداری زنجیره سرد و همچنین عملیات آبزی پروری با استفاده از دانش چینی خواهد بود.
قیمت های آبزیان
ماهی تون سرد شده و منجمد
وضعیت جهانی
تجارت ماهی تون ساشیمی و غیر کنسروی
تقاضای تابستانی برای ماهی تون ساشیمی و غیر ساشیمی در بیشتر بازارهای جهان کم است. این روند با هوای گرم غیرعادی در نیمکره شمالی مرتبط است که در آمریکای شمالی، بخش شمالی آمریکای جنوبی، اروپا، دو سوم شمالی آفریقا و بیشتر آسیا ادامه دارد.
در شرق دور آسیا، تقاضای کلی برای ماهی تون کامل تازه و منجمد، در طول ماههای تابستان در مقایسه با سال گذشته ضعیف بوده است، اما برای فیله ماهی تون فوق منجمد ثابت باقی مانده است. این روند در بازارهای غربی تقریباً مشابه است، جایی که هوای گرم غیرمعمول فعالیتهای خارج از خانه از جمله پیکنیکهای خانوادگی و غذاخوری در فضای باز را محدود میکند و در نتیجه بر روند مصرف محصولات دریایی از جمله ماهی تون تأثیر میگذارد.
ژاپن
به طور کلی از مصرف ماهی تون خام در ژاپن در طول ماه های تابستان اجتناب می شود و در نتیجه تجارت در بازار ماهی تون تازه کاهش می یابد.
با پیشبینی مصرف کم در طول تابستان، واردات کلی ماهی تون تازه و منجمد در ژاپن ضعیف شد (-۱.۸٪ به میزان ۸۴.۴۳۲ تن) اما به میزان اندکی طی ژانویه تا می ۲۰۲۴. افزایش ۲۰ درصدی فیله فوق منجمد به میزان ۳۰.۰۹۲ تن کاهش کلی آمار واردات ماهی تون تازه و منجمد را در این دوره جبران کرد.
تایلند
مواد اولیه برای کنسرو کردن و مصارف دیگر
تایلند ۳۱۹.۹۲۹ تن ماهی تون خام منجمد در طول ژانویه تا می ۲۰۲۴ وارد کرد که ۸.۵ درصد بیشتر از مدت مشابه در سال ۲۰۲۳ است. واردات ماهی تون منجمد پخته شده نیز با ۲۰ درصد افزایش به ۲۶.۷۸۰ تن در این دوره افزایش یافت.
WCP ( غرب و مرکز اقیانوس آرام )
تعطیلی ماهیگیری سه ماهه FAD در غرب و اقیانوس آرام مرکزی از جولای برقرار است، که عرضه از این منطقه را تا سپتامبر محدود می کند. قیمت تحویل اسکیپ جک منجمد به تایلند از ژوئن (۱۴۵۰ تن) شروع به افزایش کرده است و ممکن است در طول دوره بسته شدن FAD بیشتر افزایش یابد.
میگوی منجمد
عرضه جهانی
تولید میگوی پرورشی در آسیا در ماه جولای وارد فاز دوم فصل در سال ۲۰۲۴ می شود. با این حال به جز چین، تولید کلی در آسیای جنوبی و جنوب شرقی به دلیل عدم بهبود قیمتهای قبلی در محل مزرعه و صادرات در نیمه اول فصل پرورش، در مقایسه با سال گذشته بهبود چندانی نداشته است.
در چین، انتظار میرود که پرورش میگو از طریق گلخانه یا پرورش در محیط سرپوشیده که نزدیک به یک میلیون تن در سال ۲۰۲۳ برداشت کرد، ادامه یابد. این امر بر تقاضای میگوی وارداتی در این بازار تأثیر می گذارد.
ذخایر فراوان و پایدار میگوی وانامی از اکوادور با قیمت ارزانتر از محصولات آسیایی، پرورش دهندگان هند، ویتنام، اندونزی را مجبور کرد در فصل جاری آبزی پروری به پرورش میگوی ببر سیاه روی آورند. در گجرات، دومین منطقه بزرگ تولید میگوی پرورشی در هند، بیش از ۹۰ درصد پرورش دهندگان در طول فصل آبزی پروری ۲۰۲۴ به تولید میگوی ببر سیاه روی آورده اند که بر عرضه کلی وانامی در کشور تأثیر می گذارد.
تجارت بین المللی
صادرات: به طور کلی، تجارت بینالمللی میگو در سال ۲۰۲۴ در نیمه اول سال تحت تأثیر قیمتهای ضعیف، تولید کمتر در آسیا و تقاضای ضعیف در بازارهای اصلی، متوقف شده است. صادرات از اکوادور، بزرگترین کشور تامین کننده طی پنج ماهه اول سال ۲۰۲۴، ۲۲.۳ درصد کاهش یافت و صادرات میگوی اندونزی (-۱۲%) و آرژانتین (-۱۵.۷%) نیز کاهشی بود اما هند، ویتنام، چین و تایلند افزایش صادرات داشتند.
واردات: داده های تجاری ژانویه تا می ۲۰۲۴ به وضوح کاهش واردات جهانی میگو در سال جاری را در اکثر بازارهای برتر نشان می دهد. چین، بازار شماره یک ، رشد منفی واردات را در پنج ماهه نخست سال تجربه کرد. برای چین، سال ۲۰۲۴ با واردات قوی در ژانویه آغاز شد، اما این کشور وارد دوره رشد منفی دو رقمی شد که از فوریه تا آوریل ادامه داشت.مجموع واردات طی ژانویه تا می ۲۰۲۴ با افزایش تولید داخلی ۵۲.۰۰۰ (-۱۱.۶ درصد) کمتر از سال قبل بود.
طی پنج ماه اول سال ۲۰۲۴ واردات میگو در ایالات متحده آمریکا در همان سطح سال گذشته ثابت ماند. واردات از هند به عنوان بزرگترین تامین کننده نسبت به سال قبل افزایش یافت و۴.۸۰۰ تن بیشتر شد و به ۱۱۰.۰۰۰ تن رسید (+ ۴.۵%) . ۷۴% از این واردات میگوی بدون پوست بود.
در اتحادیه اروپا، واردات میگو با کاهش ۸.۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۳۰۶.۳۹۵ تن در طول ژانویه تا می ۲۰۲۴ رسید. واردات میگوی فرآوری شده با کاهش ۱۷ درصدی به ۵۴.۵۶۲ تن رسید.
تقاضای مصرف کننده برای میگو در منطقه آسیا-اقیانوسیه در پنج ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۴ ثابت بوده است که با افزایش تقاضا در طول سال نو قمری در فوریه و جشنواره بهار در آوریل تقویت می شود. جمع کل واردات طی پنج ماه اول سال در ژاپن، جمهوری کره، مالزی، سنگاپور، هنگ کنگ، استرالیا نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳ بیشتر بود. تقاضای پس از جشنواره در این بازارها به نفع پرورش دهندگان میگوی همین منطقه ثابت است.
در هند، قیمتهای صادراتی به بازار اصلی ایالات متحده از ماه جولای در واکنش به کاهش عرضه وانامی پرورشی شروع به بهبود کرده است. در اواسط ژوئیه، معاملات صادراتی برای میگوی وانامی بدون پوست با قیمت ۴.۴۰، ۳.۷۰، ۳.۴۵ و ۳.۲۵ دلار آمریکا به ازای هر پوند برای سایزهای ۲۰/۱۶ تا ۴۰/۳۱ برای تحویل در لس آنجلس، ایالات متحده منعقد شد.
همانطور که قبلاً گزارش شد، اکثریت پرورش دهندگان میگو در ایالت گجرات هند امسال پرورش میگوی ببری سیاه را به میگوی وانامی ترجیح دادند. در ماه جولای، معاملات صادراتی میگوی ببری سیاه پرورشی با خریداران اروپایی (CFR فرانسه) با قیمت های زیر منعقد شده است:
الف) میگوی ببری سیاه با سر، بسته های ۱ کیلوگرمی نیمه IQF با ۸.۴۵ دلار ، ۷.۴۵ دلار و ۶.۹۰ دلار آمریکا، به ازای هر کیلوگرم برای اندازه های ۲۰/۱۰، ۳۰/۲۰ و ۴۰/۳۰.
ب) اندازه های بزرگ، میگوی ببری سیاه بدون سر، بسته های ۸۰۰ گرمی در هر کیلوگرم با ۲۲.۲۵ دلار ، ۱۶.۹۰ دلار ، ۱۰.۹/۷۵.۷۵ دلار و ۸.۵۰ دلار آمریکا برای اندازه های ۶/۴، ۸/۶، ۱۲/۸، ۱۵/۱۳ و ۲۰/۱۶.
چشم انداز
در آسیا، تولید وانامی پرورشی امسال کمتر بوده و میگوی ببری سیاه افزایش خواهد یافت. با این حال، هر گونه شکاف عرضه برای وانامی می تواند به راحتی توسط اکوادور، به ویژه در بازارهای موجود برطرف شود. افزایش قیمت میگو در تجارت بینالمللی ممکن است پرورش دهندگان آسیایی را تشویق کند تا برای نیمه دوم سال به سمت پرورش بیشتر در استخرها بروند.
در چین، سیاست دولت برای تقویت گردشگری داخلی احتمالاً تقاضای محلی برای میگو را در این کشور ثابت نگه میدارد. توافق تجارت آزاد بین اکوادور و چین باعث می شود تا میگوهای بیشتری از اکوادور در مقایسه با سایر منابع وارد این بازار شوند.
روند مثبت تقاضا برای میگو در آسیای جنوب شرقی به جذب بیشتر میگو در بازارهای منطقه ادامه خواهد داد.
اکوادور میگوهای بیشتری را به بازارهای اروپا وارد بازار ایالات متحده خواهد کرد، به ویژه میگوهای بدون سر و پوست.
ماهی خشک شده، نمکسود، دودی / پودر ماهی و روغن ماهی
وضعیت جهانی
در سال ۲۰۲۳، واردات خیار دریایی خشک (فرآوری شده: پخته و خشک) که معمولاً به نام beche-de-mer یا trepang نامیده می شود، با ۶.۴۴۲ تن واردات ۱۵.۵ درصد کاهش داشت اما ارزش آن با ۲.۷ درصد رشد به ۳۲۵ میلیون دلار آمریکا افزایش یافت. در یک سال گذشته هنگ کنگ با وجود کاهش ۶.۹ درصدی مقدار واردات، با ۵۱.۳ درصد سهم بازار، واردکننده اصلی خیار دریایی است. تامین کنندگان اصلی هنگ کنگ عبارتند از نیکاراگوئه با ۶۷ درصد افزایش، سریلانکا (-۰.۳۰٪)، اندونزی (-۴۷٪)، ماداگاسکار (+۴۰۰٪)، مالزی (-۴۸٪) و فیلیپین (-۳۹٪). هنگ کنگ وارد کننده اصلی و همچنین صادر کننده مجدد خیار دریایی خشک به چین و آسیای جنوب شرقی است.
تجارت آبزیان مالزی
واردات بر اساس گروه محصولات اصلی
تجارت آبزیان مالزی
واردات بر اساس گروه محصولات اصلی
(HS 03.1604.1605) |
||||||||
۲۰۲۳ | ۲۰۲۲ | ۲۰۲۱ | ۲۰۲۰ | |||||
۱۰۰۰ دلار | تن | ۱۰۰۰ دلار | تن | ۱۰۰۰ دلار | تن | ۱۰۰۰ دلار | تن | محصولات |
۱۲۲۱۸۰۰ | ۴۶۵۴۹۹ | ۱۳۲۴۹۵۶ | ۴۹۵۷۹۲ | ۱۱۱۲۴۲۸ | ۴۶۵۷۰۴ | ۹۲۲۹۸۱ | ۳۸۹۴۴۵ | HS 03
محصولات شیلات زنده، تازه، منجمد و خشک |
۹۱۳۵۶ | ۳۹۸۳۵ | ۱۱۲۴۸۴ | ۴۱۹۶۵ | ۱۱۴۰۷۲ | ۴۰۱۰۴ | ۱۲۳۱۷۴ | ۳۲۹۱۴ | HS 1604
ماهی آماده/کنسرو شده |
۵۵۵۸۱ | ۴۱۱۳۹ | ۶۳۳۵۴ | ۳۶۲۸۷ | ۴۲۲۹۵ | ۱۳۳۸۴ | ۳۴۲۵۳ | ۵۹۵۶ | HS 1605
آماده و نیمه آماده/ سخت پوستان و نرم تنان |
۱۳۶۸۷۳۷ | ۵۴۶۴۷۳ | ۱۵۰۰۷۹۴ | ۵۷۴۰۴۴ | ۱۲۶۸۷۹۵ | ۵۱۹۱۹۲ | ۱۰۸۰۴۰۸ | ۴۲۸۳۱۵ | مجموع |
واردات ماهی و محصولات شیلات، بر اساس کشور مبدا
(۱۰۰۰دلار آمریکا) |
||||||
۲۰۲۳ | ۲۰۲۲ | ۲۰۲۱ | ۲۰۲۰ | ۲۰۱۹ | ۲۰۱۸ | کشور |
۲۸۸۳۵۶ | ۳۴۷۴۰۵ | ۳۱۷۹۰۴ | ۲۵۱۷۹۸ | ۲۴۳۱۲۱ | ۲۳۰۱۹۵ | چین |
۱۷۲۹۸۸ | ۱۷۴۶۳۵ | ۱۶۴۴۵۴ | ۱۷۷۷۷۰ | ۱۹۸۲۰۶ | ۱۸۶۷۰۹ | اندونزی |
۱۷۲۹۸۸ | ۲۰۹۰۱۶ | ۱۵۳۹۳۲ | ۱۴۲۹۳۷ | ۱۴۲۰۳۳ | ۱۲۵۱۰۲ | ویتنام |
۱۷۰۹۸۸ | ۱۶۹۵۲۲ | ۱۶۲۹۴۱ | ۱۱۶۸۲۷ | ۱۰۳۴۸۱ | ۱۱۰۶۰۸ | تایلند |
۱۱۸۷۲۴ | ۱۳۱۱۵۶ | ۶۳۹۸۰ | ۵۰۵۶۹ | ۵۰۹۷۷ | ۶۴۸۸۶ | هند |
۱۳۶۸۷۳۷ | ۱۵۰۰۷۹۴ | ۱۳۶۰۴۶۸ | ۱۰۸۰۴۰۸ | ۱۱۵۷۰۹۲ | ۱۰۶۰۹۸۴ | مجموع (شامل سایر کشورها) |
صادرات بر اساس گروه محصولات اصلی
(HS 03.1604.1605) |
||||||||
۲۰۲۳ | ۲۰۲۲ | ۲۰۲۱ | ۲۰۲۰ | |||||
۱۰۰۰ دلار | تن | ۱۰۰۰ دلار | تن | ۱۰۰۰ دلار | تن | ۱۰۰۰ دلار | تن | محصولات |
۶۴۶۵۲۱ | ۱۸۷۹۸۲ | ۶۶۰۵۰۴ | ۲۰۳۰۰۸ | ۶۸۰۲۰۴ | ۲۶۵۹۹۹ | ۶۱۹۷۲۳ | ۲۵۰۰۳۰ | HS 03
محصولات شیلات زنده، تازه، منجمد و خشک |
۱۶۲۱۸۰ | ۴۱۸۹۵ | ۱۶۲۰۴۳ | ۴۰۱۹۵ | ۱۵۶۹۰۴ | ۴۰۸۳۳ | ۱۴۳۴۵۴ | ۳۸۴۴۸ | HS 1604
ماهی آماده/کنسرو شده |
۵۰۵۵۳ | ۷۰۱۷ | ۵۰۰۳۲ | ۷۰۸۷ | ۳۸۱۹۹ | ۶۹۸۵ | ۳۱۰۰۶ | ۶۲۳۷ | HS 1605
آماده و نیمه آماده/ سخت پوستان و نرم تنان |
۸۵۹۲۵۴ | ۲۳۶۸۹۴ | ۸۷۲۵۷۹ | ۲۵۰۲۹۰ | ۸۷۵۳۰۷ | ۳۱۳۸۱۷ | ۷۹۴۱۸۳ | ۲۹۴۷۱۵ | مجموع |
صادرات ماهی و محصولات شیلاتی به بازارهای عمده
(۱۰۰۰ دلار آمریکا) |
||||||
۲۰۲۳ | ۲۰۲۲ | ۲۰۲۱ | ۲۰۲۰ | ۲۰۱۹ | ۲۰۱۸ | کشور مقصد |
۲۴۵۳۵۱ | ۲۴۴۰۷۴ | ۲۵۰۲۷۲ | ۲۷۲۴۲۳ | ۲۵۰۵۸۷ | ۱۳۱۹۹۴ | چین |
۱۶۰۳۸۷ | ۱۷۷۳۷۵ | ۱۶۹۶۸۴ | ۱۳۵۹۳۲ | ۱۴۱۳۴۳ | ۱۳۴۷۴۲ | سنگاپور |
۳۹۸۷۶ | ۳۸۳۷۰ | ۵۷۵۳۶ | ۵۵۱۱۹ | ۴۴۱۸۹ | ۳۸۹۷۶ | تایلند |
۴۱۱۳۰ | ۵۴۵۵۷ | ۴۶۶۹۷ | ۴۳۷۷۳ | ۶۰۷۵۴ | ۶۹۸۱۴ | استرالیا |
۵۵۱۹ | ۵۱۵۰۱ | ۵۸۵۶۵ | ۴۳۱۰۳ | ۶۶۰۸۵ | ۵۲۰۰۱ | جمهوری کره |
۸۵۹۲۵۴ | ۸۷۲۵۷۹ | ۸۷۵۳۰۷ | ۷۹۴۱۸۳ | ۸۹۴۱۸۱ | ۷۵۹۴۵۰ | مجموع (شامل سایر کشورها) |
تعداد بازدید: ۰
لینک کوتاه: کپی کن!
بازنشر فانوس دریا به نقل از اتحادیه تولید و تجارت آبزیان