ریزش‌ها و خیزش‌ها در بازار دریایی بورس بالتیک

سیدابوالفضل جعفری‌نژاد مترجم در هفته سی و دوم بازار دریایی بورس بالتیک، بازار کشتی‌های کیپ‌سایز شاهد رشد قابل توجهی بود. شاخص BCI 5TC، که نشان‌دهنده وضعیت کلی این بازار است،…

ریزش‌ها و خیزش‌ها در بازار دریایی بورس بالتیک

در هفته سی و دوم بازار دریایی بورس بالتیک، بازار کشتی‌های کیپ‌سایز شاهد رشد قابل توجهی بود. شاخص BCI 5TC، که نشان‌دهنده وضعیت کلی این بازار است، از ۱۹،۴۹۹ دلار شروع شد و با روندی صعودی به ۲۰،۵۰۹ دلار در روز چهارشنبه رسید.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، این افزایش عمدتاً ناشی از تحولات مثبت در منطقه اقیانوس آرام بود، جایی که شرکت‌های بزرگ معدنی فعالیت خود را به‌طور چشمگیری افزایش دادند. این امر منجر به افزایش تعداد قراردادهای حمل و نقل و بهبود فضای کلی بازار شد.

در نتیجه این تحولات، شاخص C5 که مسیر حمل و نقل دریایی استرالیا به چین را پوشش می‌دهد، به رکورد ۹.۸۸۵ دلار رسید. این افزایش نشان‌دهنده بهبود قابل توجه در تقاضا برای حمل و نقل مواد معدنی در این مسیر کلیدی است.

این روند مثبت می‌تواند نشانه‌ای از بهبود کلی در بازار حمل و نقل دریایی باشد و احتمالاً تأثیر مثبتی بر درآمد شرکت‌های کشتیرانی در ماه‌های آینده خواهد داشت.

علی‌رغم کاهش فعالیت در بازار آتلانتیک، جو مثبتی بر این بازار حاکم بود. شاخص C3 (که قیمت مسیر حمل و نقل از جنوب برزیل و غرب آفریقا به چین را نشان می‌دهد) با ثبات در حال بهبود بود و از ۲۳.۶۷ دلار در ابتدای هفته به ۲۴.۶۹۵ دلار در آخر هفته رسید.

در اواخر هفته، بازار شاهد افزایش فعالیت بود، به طوری که یک شرکت مهم توانست چندین کشتی را در بازه‌های زمانی بین آگوست تا اوایل سپتامبر اجاره کند که این نشان‌دهنده تقاضای پایدار در این مسیرهای تجاری است.

در مقابل، شاخص کلی بازار کشتی‌های کیپ‌سایز (BCI 5TC) در سطح نسبتاً ثابت ۲۰,۲۱۳ دلار به پایان هفته رسید. این کاهش نسبی ممکن است به دلیل تعطیلات سنگاپور و کاهش فعالیت در آن منطقه باشد.

چالش‌های متعدد بازار کشتی‌های پاناماکس

بازار کشتی‌های پاناماکس در هفته سی و دوم، با چالش‌های متعددی مواجه شد و روند کلی آن منفی بود.

فعالیت در بخش شمال آتلانتیک به‌تدریج کاهش یافت و تلاش‌های اندک برای بهبود نرخ‌ها در میانه هفته به ثمر نرسید. همچنین تقاضا در منطقه شرق و جنوب آمریکای جنوبی نیز ضعیف بود و نرخ‌ها در این مسیرها کاهش یافت. به طوری که تحویل بار در بازه زمانی اواسط آگوست به مقصد شرق دور با نرخ ۱۸،۵۰۰ دلار به اضافه ۸۵۰،۰۰۰ دلار بسته شد.

در آسیا نیز تنها تعداد محدودی قرارداد در مسیر شمال اقیانوس آرام با نرخ‌های ۱۲ تا ۱۴ هزار دلار بسته شد. برخی مسیرهای استرالیا به هند نیز با تخفیف نسبت به «رانده‌ای استاندارد» معامله شدند؛ یعنی نرخ‌های این مسیرها کمتر از نرخ‌های معمول و رایج بوده است.

به طور معمول، برای هر مسیر حمل و نقل دریایی، نرخ‌های استاندارد و رایجی وجود دارد که به‌عنوان مبنا در نظر گرفته می‌شوند. این نرخ‌ها که به «رانده‌ای استاندارد» معروف هستند، نشان‌دهنده میانگین قیمت‌های معامله شده در یک بازه زمانی مشخص برای آن مسیر هستند.

به طور کلی، نرخ‌های بازار در سطح پایینی قرار گرفتند، زیرا تقاضای اندونزی عمدتاً توسط شناورهای کوچک‌تر و قدیمی‌تر جذب شده بود.

تنها موضوع مثبت در این هفته، اختیار اجاره یک کشتی پاناماکس ۸۲ هزار تنی با تحویل در چین در نرخ ۱۸,۲۵۰ دلار برای یک سال بود که نشان‌دهنده تقاضای محدود برای اجاره طولانی‌مدت در این بخش است.

با ادامه فصل تعطیلات تابستانی، این هفته بسیار ضعیف بود. به طور کلی، بازار آتلانتیک شاهد ضعف بیشتری بود، اگرچه در پایان هفته برخی احساس کردند ممکن است شاهد کمی بهبود از خلیج مکزیک باشیم. منطقه آتلانتیک جنوبی همچنان متعادل باقی ماند.

رکود در بازار کشتی‌های اولترامکس و سوپرامکس

بازار کشتی‌های اولترامکس و سوپرامکس در هفته سی و دوم شاهد رکود قابل توجهی بود. این وضعیت ناشی از ادامه فصل تعطیلات تابستانی بود.

در بخش آتلانتیک شمالی، شرایط رو به ضعف بود، هرچند در پایان هفته برخی نشانه‌های اندک، حاکی از بهبود در خلیج مکزیک بود. در منطقه آتلانتیک جنوبی نیز اوضاع نسبتاً متعادل بود و یک کشتی ۶۳,۵۰۰ تنی توانست سفری از برزیل به شرق دور را با نرخ ۱۷,۰۰۰ دلار به اضافه بونوس بالاست (Balast) 700,000 دلار انجام دهد.

در منطقه قاره اروپا و دریای مدیترانه نیز فعالیت چندانی به جز معامله یک کشتی ۵۶,۰۰۰ تنی برای مسیر مدیترانه غربی به خلیج فارس با نرخ ۲۰,۰۰۰ دلار، مشاهده نشد.

در هفته سی و دوم، بازار کشتی‌های اولترامکس و سوپرامکس با رخداد تعطیلات در سنگاپور همراه بود و این امر به کندی بیشتر فعالیت‌ها در این بازار دامن زد. کارگزاران از کمبود تقاضای جدید در بخش‌های شمالی و جنوبی گزارش دادند.

با این حال، در این شرایط نیز برخی معاملات انجام شد. مثلاً نرخ یک کشتی ۵۲,۰۰۰ تنی برای تحویل بار در سفری از شمال چین به غرب هند-پاکستان در نرخ حدود ۱۱,۰۰۰ دلار بسته شد.

به طور کلی، این هفته یکی از هفته‌های ضعیف و کساد در بازار کشتی‌های اولترامکس و سوپرامکس بود و تحولات مثبتی در آن مشاهده نشد.

کسادی بازار کشتی‌های هندی‌سایز در مناطق اروپا-مدیترانه

همانند سایر بخش‌های بازار کشتیرانی، بازار کشتی‌های هندی‌سایز نیز هفته گذشته با رکود مواجه بود. این رکود در شرایطی رخ داد که بسیاری از فعالان صنعت در حال استراحت بودند.

در منطقه قاره اروپا-مدیترانه، تقاضای جدیدی وجود نداشت و نرخ‌ها نیز کاهش یافته بود.

در منطقه آتلانتیک جنوبی شاهد اندکی فعالیت بیشتر بودیم، اما نرخ‌ها در این منطقه نسبتاً ثابت باقی ماندند.

ثبات نسبی بازار کشتی‌های هندی‌سایز در بازار آسیا

بازار کشتی‌های هندی‌سایز در آسیا در هفته گذشته تغییرات چندانی نداشت و همچنان با ثبات ادامه یافت.

در این بازار، یک کشتی ۳۱,۰۰۰ تنی با تحویل در چین برای حمل فولاد به فیلیپین در نرخ ۱۱,۲۵۰ دلار معامله شد. همچنین یک کشتی ۳۷,۰۰۰ تنی با تحویل در شمال چین برای یک مسیر بازگشتی به قاره اروپا در نرخ بالای ۱۷,۰۰۰ دلار بسته شد.

در زمینه اجاره طولانی‌مدت نیز فعالیت محدود بود؛ به طوری که تنها یک کشتی ۳۸,۰۰۰ تنی با تحویل در تایلند توانست یک دوره کوتاه‌مدت با تخلیه در سراسر جهان را در نرخ بالای ۱۵,۰۰۰ دلار انجام دهد.

در کل، بازار کشتی‌های هندی‌سایز در آسیا در هفته گذشته ثبات نسبی را نشان داد و تغییرات چندانی در آن مشاهده نشد

کاهش قیمت در بازار کشتی‌های تانکری حمل سوخت پاک

بازار کشتی‌های تانکری حمل سوخت پاک در هفته سی و دوم با کاهش قیمت‌ها در بخش حمل و نقل سوخت پاک مواجه بود.

در بخش کشتی‌های LR2 در خاورمیانه، این روند نزولی همچنان ادامه داشت. به طوری که شاخص ۷۵ هزار تنی مسیر خاورمیانه به ژاپن (TC1) 15.28 واحد کاهش یافت و به ۱۳۵.۲۸ واحد رسید. در مسیر ۹۰ هزار تنی خاورمیانه به انگلیس و قاره اروپا (TC20) نیز قیمت به ۴.۲ میلیون دلار سقوط کرد که ۳۵۶,۲۵۰ دلار نسبت به قبل کاهش داشت.

همچنین در غرب سوئز، نرخ‌های کشتی‌های LR2 برای مسیر TC15 (شاخص مدیترانه) به میزان ۶۴۱,۰۰۰ دلار افت کرده و به ۳.۴۹ میلیون دلار رسید.

این کاهش‌های گسترده در نرخ‌های بخش حمل و نقل سوخت پاک نشان‌دهنده تداوم فشار نزولی بر این بخش از بازار است.

روند نزولی قیمت‌ها در بازار کشتی‌های LR1

بازار کشتی‌های LR1 نیز همانند بخش LR2 در هفته گذشته با کاهش قیمت‌ها مواجه بود.

در منطقه خاورمیانه، شاخص ۵۵ هزار تنی مسیر خاورمیانه به ژاپن ۱۷.۱۸(TC5) واحد افت کرد و به ۱۳۸.۱۳ واحد رسید. همچنین شاخص ۶۵ هزار تنی مسیر خاورمیانه به انگلیس و قاره اروپا (TC8) نیز با کاهش ۲۸۵,۳۵۰ دلاری به ۳.۴۵ میلیون دلار رسید.

در بخش انگلیس-قاره اروپا نیز، شاخص ۶۰ هزار تنی مسیر آمستردام به غرب آفریقا (TC16) اگرچه در محدوده میانی WS140 باقی ماند، اما احساس بازار رو به ضعف بود.

عملکرد متفاوت بازار کشتی‌های MR

بازار کشتی‌های MR در هفته گذشته در دو منطقه متفاوت عملکرد داشت.

در خاورمیانه، کشتی‌های MR در سطح کف فعلی WS200 ثابت ماندند و حتی شاخص TC17 نیز با افزایش اندک ۴.۲۹ واحدی به WS205 رسید.

اما در بخش انگلیس-قاره اروپا، این کشتی‌ها با افت شدیدی روبه‌رو بودند. به طوری که شاخص ۳۷ هزار تنی مسیر آمستردام به سواحل آتلانتیک آمریکا(TC2)   ۴۸.۵۳ واحد کاهش یافت و به WS153.13 (معادل ۱۵,۲۵۲ دلار در روز برای سفر دور بالتیک) رسید. همچنین شاخص ۳۷ هزار تنی مسیر آمستردام به غرب آفریقا (TC19) نیز ۴۸.۷۵ واحد افت کرد و به WS172.81 کاهش پیدا کرد.

در هفته گذشته، بازار کشتی‌های MR در خلیج مکزیک آمریکا نسبتاً ثابت و آرام بود.

برخلاف نوسانات شدید ماه‌های اخیر در این بخش، شاخص‌های اصلی این بازار تنها افت کمی داشتند. به عنوان مثال، شاخص TC14 (38 هزار تن مسیر خلیج مکزیک به انگلیس-قاره اروپا) ۱۰ واحد کاهش یافت و به ۱۵۰ واحد رسید. همچنین شاخص ۳۸ هزار تنی مسیر خلیج مکزیک به برزیل (TC18) 7.5 واحد افت کرد و به ۲۲۰ واحد کاهش پیدا کرد. در مورد شاخص ۳۸ هزار تنی مسیر خلیج مکزیک به کارائیب (TC21) نیز شاهد کاهش ۷۳,۰۰۰ دلاری از ۶۹۵,۰۰۰ دلار به ۶۲۲,۰۰۰ دلار بودیم.

این ثبات نسبی در بازار کشتی‌های MR خلیج مکزیک آمریکا در مقایسه با نوسانات اخیر حاکی از آن است که این بخش تا حدودی از فشارهای قبلی رها شده است. البته این تفاوت در عملکرد بازار کشتی‌های MR در دو منطقه نشان می‌دهد که چالش‌های متفاوتی در این بخش وجود دارد.

افت قیمت‌ها در بازار کشتی‌های هندی‌مکس

بازار کشتی‌های هندی‌مکس در هفته گذشته با افت قیمت‌ها مواجه بود.

در منطقه مدیترانه، نرخ‌های کرایه این کشتی‌ها برای دومین هفته پیاپی کاهش یافت. به طوری که شاخص TC6 از ۱۵۶.۳۹ واحد به ۱۲۰.۸۳ واحد سقوط کرد.

در شمال غربی اروپا نیز همین روند نزولی دیده شد. شاخص TC23 مربوط به مسیر ۳۰ هزار تنی عبور از انگلیس به قاره اروپا ۱۵ درصد افت کرد و به ۱۶۳.۶۱ واحد رسید.

این کاهش گسترده در نرخ‌های بازار کشتی‌های هندی‌مکس در منطقه مدیترانه و شمال غرب اروپا نشان می‌دهد که این بخش از صنعت دریایی همچنان با چالش‌های قیمتی مواجه است.

نشانه‌های ثبات در بازار کشتی‌های VLCC و سوئزمکس

بازار کشتی‌های VLCC در هفته گذشته نشانه‌هایی از ثبات نشان داد. نرخ مسیر ۲۷۰,۰۰۰ تنی خلیج فارس به چین یک واحد کاهش یافت و به WS45.43 رسید. این نرخ معادل TCE روزانه ۲۲,۴۲۹ دلار است.

در بازار آتلانتیک نیز شاهد افت جزئی بودیم. نرخ مسیر ۲۶۰,۰۰۰ تنی غرب آفریقا به چین یک واحد کاهش یافت و به WS51.44 رسید که نشان‌دهنده TCE 29,464 دلار در روز است. همچنین نرخ مسیر ۲۷۰,۰۰۰ تنی خلیج مکزیک به چین ۱۷۵,۰۰۰ دلار کاهش یافت و به ۶,۸۷۰,۰۰۰ دلار (TCE 29,597 دلار در روز) رسید.

به طور کلی، به نظر می‌رسد بازار تانکرهای بزرگ نفت خام VLCC در حال رسیدن به کف قیمتی خود باشد و تا حدی ثبات را تجربه می‌کند.

کشتی‌های سوئزمکس در غرب آفریقا این هفته نسبتاً ثابت باقی ماندند، به طوری که نرخ مسیر ۱۳۰,۰۰۰ تنی نیجریه به قاره اروپا روز پنجشنبه در WS76.67 ارزیابی شد (معادل TCE روزانه ۲۴,۶۰۱ دلار

در بخش کشتی‌های سوئزمکس، در منطقه مدیترانه و دریای سیاه شاهد کاهش نرخ‌ها بودیم. به طوری که نرخ مسیر ۱۳۵,۰۰۰ تنی CPC به مدیترانه ۸ واحد افت کرد و به WS88 رسید. این نرخ معادل TCE روزانه ۲۴,۰۴۲ دلار برای یک سفر رفت و برگشت است.

در خاورمیانه، نرخ مسیر ۱۴۰,۰۰۰ تنی خلیج فارس به مدیترانه (از طریق کانال سوئز) نیز در محدوده WS84-85 باقی ماند و تغییر چندانی نکرد.

بازار کشتی‌های افرامکس

بازار کشتی‌های افرامکس در هفته گذشته عملکرد متفاوتی در مناطق مختلف داشت.

در دریای شمال، نرخ مسیر ۸۰,۰۰۰ تنی عبور از انگلیس به قاره اروپا همچنان در سطح WS120 باقی ماند.

اما در بازار مدیترانه، شاهد افت نرخ‌ها بودیم. به طوری که نرخ مسیر ۸۰,۰۰۰ تنی عبور از مدیترانه ۱۳ واحد سقوط کرد و به WS132.44 رسید.

این تفاوت در عملکرد بازار افرامکس در دریای شمال و مدیترانه نشان می‌دهد که چالش‌های قیمتی در این بخش همچنان ادامه دارد و بازار در مناطق مختلف با نوسانات متفاوتی مواجه است.

در بازار کشتی‌های آتلانتیک، روند کاهشی همچنان ادامه داشت، هرچند نه به همان شدت اخیر.

تقویت بازارهای LNG

در بازار LNG در هفته گذشته، شاهد گسترش فاصله بین بازار پاسیفیک و بازار آتلانتیک بودیم.

در منطقه آسیا، همچنان کمبود شناورهایی با موتورهای دو زمانه با ظرفیت ۱۷۴ هزار مترمکعب وجود داشت. این کمبود عرضه باعث شد شاخص BLNG1-174 ، ۱۱,۰۰۰ دلار افزایش یابد و به ۸۷,۸۰۰ دلار برسد.

در همین راستا، شاخص BLNG1-160 نیز ۹,۰۰۰ دلار رشد کرد و به ۷۰,۰۰۰ دلار افزایش پیدا کرد.

این افزایش قابل توجه نرخ‌ها در بازار پاسیفیک در مقایسه با بازار آتلانتیک نشان می‌دهد که چالش‌های عرضه در منطقه آسیا همچنان ادامه دارد و موجب تقویت بازار پاسیفیک در برابر بازار آتلانتیک شده است.

هر دو شاخص BLNG2-160 و BLNG174 برای مسیرهای فرامنطقه‌ای حدود ۱,۰۰۰-۱,۵۰۰ دلار افزایش یافتند و به ترتیب به ۵۸,۸۰۰ دلار و ۷۵,۵۰۰ دلار رسیدند. برای مسیر هیوستون-ژاپن BLNG3، شاخص ظرفیت ۱۷۴ هزار مترمکعب ۳,۵۰۰ دلار افزایش یافت و به ۹۱,۹۰۰ دلار رسید، در حالی که شاخص ظرفیت ۱۶۰ هزار مترمکعب ۱,۱۰۰ دلار رشد کرد و به ۷۴,۴۰۰ دلار رسید.

بازار اجاره نیز همچنان آرام بود و نرخ‌ها به طور حاشیه‌ای بهبود یافتند. ما شش ماهه را ۱۰۱,۷۰۰ دلار، یک ساله را ۸۱,۶۳۳ دلار و سه ساله را ۸۴,۲۰۰ دلار منتشر کردیم.

رشد نرخ‌ها در مسیرهای فرامنطقه‌ای بازار LNG

در بازار LNG در هفته گذشته، شاهد رشد نرخ‌ها در مسیرهای فرامنطقه‌ای بودیم.

شاخص‌های BLNG2-160 و BLNG174 به ترتیب ۱,۰۰۰ و ۱,۵۰۰ دلار افزایش یافتند و به ۵۸,۸۰۰ دلار و ۷۵,۵۰۰ دلار رسیدند.

همچنین در مسیر هیوستون به ژاپن (BLNG3)، شاخص ظرفیت ۱۷۴ هزار مترمکعب ۳,۵۰۰ دلار رشد کرد و به ۹۱,۹۰۰ دلار رسید. شاخص ظرفیت ۱۶۰ هزار مترمکعب نیز ۱,۱۰۰ دلار افزایش داشت و به ۷۴,۴۰۰ دلار رسید.

در بازار اجاره نیز، هرچند بازار نسبتاً آرام بود، اما نرخ‌ها به طور حاشیه‌ای بهبود یافتند. به طوری که بازار بورس دریایی بالتیک نرخ‌های شش ماهه را ۱۰۱,۷۰۰ دلار، یک ساله را ۸۱,۶۳۳ دلار و سه ساله را ۸۴,۲۰۰ دلار منتشر کرد.

این افزایش نرخ‌ها در بازار LNG نشان می‌دهد که علیرغم ثبات نسبی، بازار همچنان با چالش‌های عرضه مواجه است و این موضوع نرخ‌ها را تحت تاثیر قرار داده است.

روند آرام و ثابت بازار LPG

بازار LPG در هفته گذشته همچنان با روند آرام و ثابتی مواجه بود.

در مسیر خاورمیانه، شاخص BLPG1 راس تنوره به چیبا ۵.۷۵ دلار کاهش یافت و به قیمت نهایی ۴۰.۹۱۷ دلار رسید. این افت نرخ پس از چند مورد فیکسچر در سطح ۴۰ دلار گزارش شده است. این نرخ جدید معادل TCE روزانه ۲۰,۷۱۷ دلار است.

به طور کلی، بازار LPG همچنان در ثبات و کاهش آهسته نرخ‌ها قرار دارد و نشانه‌ای از تحرک قابل توجه مشاهده نمی‌شود.

در هفته گذشته، بازار LPG در منطقه آتلانتیک با ثبات باقی ماند.

با وجود گزارش تنها ۳-۴ مورد فیکسچر، نرخ‌ها برای بیشتر مسیرها تغییر چندانی نکرد و به طور نسبی ثابت باقی ماند.

با نزدیک شدن به تاریخ‌های سپتامبر، فعالان بازار منتظر هستند که هفته آینده چه تحولاتی در این بخش رخ دهد.

بازنشر فانوس دریا به نقل از ترابران

بازدید: 36

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *