هفته‌ای بی‌رونق در بازار دریایی بورس بالتیک

سیدابوالفضل جعفری‌نژاد مترجم در هفته سی و یکم بازار دریایی بورس بالتیک، بازار حمل‌ونقل دریایی کیپ‌سایز با شروع آرامی مواجه شد. شاخص BCI 5TC که نشان‌دهنده فعالیت در هر دو…

هفته‌ای بی‌رونق در بازار دریایی بورس بالتیک

در هفته سی و یکم بازار دریایی بورس بالتیک، بازار حمل‌ونقل دریایی کیپ‌سایز با شروع آرامی مواجه شد. شاخص BCI 5TC که نشان‌دهنده فعالیت در هر دو منطقه اقیانوس آرام و اطلس است، با افت همراه بود که بیانگر فعالیت محدود در این بخش بود.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، با گذشت روزها، منطقه اقیانوس آرام شاهد لیست نسبتاً قابل توجهی از بارهای موجود بود، اگرچه فعالیت همچنان تا حدودی راکد باقی مانده بود. در میانه هفته، علی‌رغم افزایش فعالیت، بازار با چالش‌هایی روبه‌رو شد، به طوری که شاخص BCI 5TC شاهد افت قابل توجهی به میزان ۱,۰۱۷ دلار بود و به ۱۹,۷۱۷ دلار رسید.

در بازار حمل و نقل دریایی کشتی‌های کیپ‌سایز، وجود تناژ فراوان در منطقه اقیانوس آرام مانع از هرگونه افزایش قیمت‌ها شد، در حالی که اجاره‌های ضعیف‌تر در منطقه اطلس نیز فشار بیشتری بر بازار وارد کرد. با این حال، در انتهای هفته، منطقه اقیانوس آرام نشانه‌هایی از ثبات را نشان داد؛ به طوری که همه شرکت‌های بزرگ معدنی فعال بودند و میزان بارهای زغال‌سنگ افزایش یافت. علی‌رغم حجم قابل قبول بار، بازار همچنان برای به دست آوردن قدرت مانور مبارزه می‌کرد. اما در نهایت، تا روز جمعه چند اجاره قوی‌تر گزارش شد که منجر به پایان یافتن هفته با شاخص C5 در سطح ۹.۸۲۰ دلار شد.

در پایان هفته، بازار حمل و نقل دریایی کیپ‌سایز با ترکیبی از شرایط مواجه بود. در حالی که وضعیت در منطقه اطلس همچنان ضعیف باقی مانده بود، منطقه اقیانوس آرام شاهد بهبود اندکی بود. این بهبود نسبی در اقیانوس آرام به افزایش ۳۱۳ دلاری در شاخص BCI منجر شد و این شاخص در پایان هفته به ۱۹,۲۹۹ دلار رسید.

هفته‌ای جذاب در بازار پاناماکس

بازار پاناماکس این هفته شاهد فعالیت بسیار جذاب و قابل توجهی بود. مسیرهای حمل و نقل در شمال اقیانوس اطلس شمالی موضوعات مهمی را برای بحث و تبادل نظر ایجاد کرد، به طوری که دیدگاه‌های متفاوتی درباره ارزش واقعی بازار مطرح شد.در طول هفته سی و یکم، کمبود تناژ در این بخش از بازار همچنان احساس می‌شد. مالکان کشتی‌ها نیز در تلاش بودند تا مدت قراردادهای خود را کاهش داده و موقعیت خود را برای قراردادهای آتی تأمین کنند و معدود بارهای معدنی موجود را نیز به دست آورند.

به طور کلی، هفته ۳۱ بازار پاناماکس بسیار فعال و پرجنب و جوش بود. کمبود کشتی‌های در دسترس و تلاش صاحبان کشتی‌ها برای تأمین موقعیت آینده خود از ویژگی‌های اصلی این هفته بود.

در منطقه آسیا، حجم قابل قبولی از بارهای صادراتی از کشورهایی مانند استرالیا و اندونزی وجود داشت. اما تعداد کشتی‌های موجود در این منطقه، به‌ویژه در شمال، باعث شد که نرخ‌های کرایه کشتی تحت فشار قرار بگیرند.

از استرالیا، نرخ‌های متنوعی گزارش شد، به طوری که نرخ میانی در حدود ۱۴,۰۰۰ دلار بود. همچنین فعالیت‌های اجاره کشتی برای دوره‌های طولانی‌تر نیز مشاهده شد. از جمله گزارش‌ها، موافقت یک کشتی با ظرفیت ۸۲,۰۰۰ تن برای تحویل در چین با نرخ ۱۸,۲۵۰ دلار برای دوره ۵ تا ۷ ماهه بود.

به طور کلی، علی‌رغم وجود حجم قابل قبولی از بارها در منطقه آسیا، فشار ناشی از کمبود کشتی باعث شد که نرخ‌ها تحت تأثیر قرار بگیرند. اما برخی معاملات اجاره طولانی‌مدت نیز در این هفته گزارش شد.

«افسردگی تابستانی» بازار کشتی‌های اولتراماکس/سوپراماکس

بازار کشتی‌های اولتراماکس و سوپراماکس این هفته شاهد رویدادهای چندان فعالی نبود؛ زیرا به نظر می‌رسد که «افسردگی تابستانی» به این بخش نیز سرایت کرده است.

افزایش قیمت‌ها که اخیراً در خلیج مکزیک رخ داده بود، حالا به پایان رسیده است. چرا که تقاضا برای حمل و نقل در این منطقه کاهش یافته و باعث شده است که نرخ‌ها دوباره افت کنند.

در منطقه اطلس جنوبی نیز چندان تقاضای جدیدی وجود نداشت و نرخ‌ها در سطوح پایین قبلی باقی مانده‌اند. همچنین در منطقه اروپا و مدیترانه نیز پیشنهادهای جدید محدودی مشاهده شده است.

در بازار آسیا نیز تقریباً شرایط مشابهی حاکم بود، هرچند برخی معتقد بودند که وضعیت تا حدی بهتر است. همانطور که هفته سی و یکم می‌گذشت، تقاضا برای زغال‌سنگ اندونزی کاهش یافت و تعداد کشتی‌های در دسترس با تناژ فوری افزایش پیدا کرد.

به طور کلی، در بازار آسیا نیز با وجود برخی تفاوت‌های جزئی، شرایط تقریباً شبیه به سایر مناطق بود.

در اقیانوس هند، بازار همچنان با رکود و کسادی مواجه بود. در این میان، یک کشتی با ظرفیت ۶۰,۰۰۰ تن برای سفر از بندر حمریه به مقصد غرب هند از طریق خلیج فارس با نرخی در محدوده ۱۸,۰۰۰ دلار به ثبت رسید.

همچنین مشخص شد که به دلیل کمبود تقاضای کلی در بازار، فعالیت‌های اجاره دراز مدت کشتی‌ها نیز کاهش یافته است. زیرا بسیاری از فعالان این بخش منتظر هستند تا ببینند آیا شرایط اساسی بازار ممکن است تغییر کند یا خیر.

روند اندک افزایشی در بازار کشتی‌های هندی‌سایز

در بخش بازار کشتی‌های هندی‌سایز، با فرا رسیدن فصل تعطیلات تابستانی در نیمکره شمالی و همزمان با برگزاری بازی‌های المپیک در پاریس، چندان رخداد مهمی را در هفته سی و یکم را شاهد نبودیم. در منطقه اطلس، وضعیت تا حدی ثابت بود. برخی معتقد بودند که روند اندک افزایشی همچنان هم از خلیج مکزیک و هم از اطلس جنوبی وجود داشت، هرچند این روند نامنظم بود.

در بازار آسیا، همانطور که هفته سی ویکم پیشرفت می‌رفت، کارگزاران اعلام کردند که مشخص شده است حجم بارهای کمتری در دسترس است و تناژ فوریِ در دسترس، افزایش یافته است. همچنین در اقیانوس هند، فعالیت محدود باعث شده که یک کشتی ۳۲,۰۰۰ تنی برای سفری از تحویل در بندر دمام به مقصد شرق هند از طریق خلیج فارس قراردادی به نرخ ۱۱,۰۰۰ دلار ثبت کند.

وضعیت بازار کشتی‌های LR2و بخش حمل و نقل مواد شیمیایی

در بخش LR2، کشتی‌های حمل مواد شیمیایی در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه این هفته نیز با ثبات پیش رفتند. شاخص حمل ۷۵,۰۰۰ تن از خلیج فارس به ژاپن (TC1) در محدوده WS150 در نوسان بود. همچنین شاخص حمل ۹۰,۰۰۰ تن از خلیج فارس به بریتانیا و قاره اروپا (TC20) نیز تمام هفته در محدوده ۴.۴ تا ۴.۶ میلیون دلار در نوسان بود.

در غرب سوئز نیز، نرخ حمل مخازن LR2 در مسیر مدیترانه (TC15) برای دومین هفته متوالی در سطح ۴.۲ میلیون دلار ثابت ماند.

بازار کشتی‌های LR1

در بخش LR1، در منطقه خلیج‌فارس و خاورمیانه، وضعیت این هفته نسبتاً ثابت باقی ماند. شاخص حمل ۵۵,۰۰۰ تن از خلیج فارس به ژاپن (TC5) همچنان در سطح WS155 در نوسان بود. در همین حال، شاخص حمل ۶۵,۰۰۰ تن از خلیج فارس به بریتانیا و قاره اروپا (TC8) حدود ۱۰۰,۰۰۰ دلار افت کرده و به ۳.۷۳ میلیون دلار رسید. در مسیر بریتانیا به قاره اروپا نیز، شاخص حمل ۶۰,۰۰۰ تن از آمستردام به غرب آفریقا (TC16) در محدوده بالاتر WS140 ثابت باقی ماند.

بازار شناورهای MR

در بخش MR، در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه، کشتی‌ها با حداقل تقاضای موجود پیش رفتند که مانع از کاهش نرخ‌ها شد. در نتیجه، شاخص حمل ۳۵,۰۰۰ تن از خلیج فارس به شرق آفریقا (TC17) تمام هفته در سطح WS200 ثابت ماند.

در بریتانیا و قاره اروپا نیز، کشتی‌های MR به نظر می‌رسید که در میانه هفته قرار بود بهبود پیدا کنند؛ بنابراین شاخص حمل ۳۷,۰۰۰ تن از آمستردام به ساحل اطلس آمریکا (TC2) در میانه هفته به WS211 رسید، اما سپس سریعاً به سطح WS200 بازگشت. همچنین شاخص حمل ۳۷,۰۰۰ تن از آمستردام به غرب آفریقا (TC19) نیز در همان زمان به WS230 صعود کرد و سپس تا پایان هفته به WS220 برگشت.

در بازار کشتی‌های MR موجود در خلیج مکزیک، وضعیت در هفته سی و یکم  نسبتاً ثابت بود. در طول این هفته، نرخ حمل ۳۸,۰۰۰ تن از خلیج مکزیک به مقصد بریتانیا و قاره اروپا (TC14)در محدوده WS155 تا WS165 باقی ماند.

همچنین نرخ حمل ۳۸,۰۰۰ تن از خلیج مکزیک به برزیل(TC18) ، در مقایسه با هفته گذشته ۱۵ واحد از WS242 افت کرد و به WS227 رسید و نرخ حمل ۳۸,۰۰۰ تن از خلیج مکزیک به کارائیب(TC21)  نیز در طول هفته در محدوده ۶۷۷,۰۰۰ تا ۷۵۰,۰۰۰ دلار ارزیابی شد.

شرایط بد بازار کشتی‌های هندی‌مکس

در بازار کشتی‌های هندی‌مکس، اوضاع در منطقه مدیترانه به شدت بد شد. به طوری که نرخ حمل ۳۰,۰۰۰ تن شاخص TC6 در عرض مدیترانه، ۵۹ واحد سقوط کرد و به WS156 رسید.

همچنین در شمال غرب اروپا نیز، نرخ حمل ۳۰,۰۰۰ تن شاخص TC23در عرض بریتانیا و قاره اروپا ۱۵ واحد افت کرده و به WS191 رسید.

سقوط بازار کشتی‌های نفتکش VLCC

بازار کشتی‌های نفتکش VLCC  این هفته سقوط کرد و دستاوردهای اخیر خود را از دست داد. نرخ کرایه برای مسیر ۲۷۰,۰۰۰ تنی خاورمیانه به چین با ۸ واحد کاهش، به WS47 رسید که معادل با درآمد روزانه ۲۳,۶۵۶ دلار است.

در بازار آتلانتیک نیز، نرخ حمل ۲۶۰,۰۰۰ تن از غرب آفریقا به چین با ۵ واحد کاهش، به WS52.39 رسید که معادل با درآمد روزانه ۳۰,۰۲۸ دلار است. همچنین نرخ حمل ۲۷۰,۰۰۰ تن از خلیج مکزیک به چین ۳۳۵,۰۰۰ دلار کاهش یافت و به ۷,۱۰۰,۰۰۰ دلار رسید که برابر با درآمد روزانه ۳۰,۹۲۹ دلار است.

این کاهش نرخ‌ها نشان‌دهنده رکود حاکم بر بازار کشتیرانی و حمل و نقل دریایی بورس بالتیک است.

بازار کشتی‌های سوئزمکس ضعیف باقی ماند

بازار کشتی‌های کشتی سوئز مکس  (Suezmax) یا سوئز گذر در غرب آفریقا این هفته نیز روند نزولی داشتند. نرخ کرایه حمل ۱۳۰,۰۰۰ تن بار از نیجریه به اروپای قاره‌ای ۷ واحد دیگر کاهش یافت و به ۸۰.۳۹ واحد WS رسید که معادل با درآمد روزانه ۲۶,۲۶۸ دلار است.

همچنین بورس بالتیک یک مسیر جدید ۱۳۰,۰۰۰ تنی از گویان به اروپای قاره‌ای را معرفی کرد که روز پنجشنبه در ۸۰.۵۶ واحد WS ارزیابی شد که برابر با درآمد روزانه ۲۶,۰۳۴ دلار برای مسیر گردشی با تخلیه در روتردام است.

در منطقه دریای مدیترانه و دریای سیاه نیز نرخ مسیر ۱۳۵,۰۰۰ تنی از CPC به مدیترانه ۲.۵ واحد دیگر کاهش یافت و به ۹۷.۵ واحد WS رسید که برابر با درآمد روزانه کمتر از ۳۱,۰۰۰ دلار است. در خاورمیانه، نرخ مسیر ۱۴۰,۰۰۰ تنی خلیج فارس به مدیترانه (از طریق کانال سوئز) همچنان در حدود WS85 باقی مانده است.

نرخ کرایه کشتی‌های افرامکس متفاوت بود

در دریای شمال، نرخ کرایه برای حمل ۸۰,۰۰۰ تن بار از اروپای قاره‌ای در سطح ۱۲۰ واحد WS ثابت ماند که معادل با درآمد روزانه کمی بیش از ۲۳,۲۰۰ دلار برای مسیر گردشی از هاوند پوینت به ویلهلمزهاون است.

اما در بازار مدیترانه، نرخ کرایه برای حمل ۸۰,۰۰۰ تن بار از مسیر مدیترانه‌ای پس از کاهش اخیر، ۱۸.۵ واحد بهبود یافت و به ۱۴۶.۶۷ واحد WS رسید که برابر با درآمد روزانه حدود ۳۷,۸۰۰ دلار برای مسیر گردشی از سیهان به لاورا است.

بازار آتلانتیک همچنان در وضعیت بحرانی

در سرتاسر بازار آتلانتیک، نرخ حمل کالا همچنان در حال سقوط است. به عنوان مثال، نرخ کرایه برای مسیر ۷۰,۰۰۰ تنی از شرق مکزیک به خلیج مکزیک(TD26)، ۷۱.۵ واحد دیگر کاهش یافت و به ۱۲۸.۳۳ واحد WS رسید که معادل با درآمد روزانه ۱۷,۸۵۱ دلار است.

همچنین نرخ مسیر ۷۰,۰۰۰ تنی از کووِناس به خلیج مکزیک (TD9)، با ۶۲.۵ واحد سقوط، به ۱۱۸.۴۴ واحد WS رسید که برابر با درآمد روزانه ۱۸,۱۴۵ دلار است.

حتی نرخ مسیر ۷۰,۰۰۰ تنی آتلانتیکی از خلیج مکزیک به اروپای قاره‌ای(TD25)  نیز تقریباً ۲۵ واحد کاهش یافت و به ۱۲۸.۳۳ واحد WS رسید که برابر با درآمد روزانه ۲۴,۷۴۲ دلار است.

این کاهش شدید نرخ‌ها نشان می‌دهد بازار حمل و نقل دریایی در منطقه آتلانتیک با رکود جدی مواجه است.

نوسان در بازار حمل و نقل LNG

در هفته سی و یکم، بازار LNG در منطقه اقیانوس آرام تا حدودی بهبود یافت و بخشی از افت اخیر خود در مقابل بازار آتلانتیک را جبران کرد.

این بهبود در شرایطی رخ داد که عرضه کشتی‌هایی با  ظرفیت حمل ۱۷۴ متر مکعب گاز طبیعی مایع (LNG) با موتورهای دو زمانه در منطقه آسیا محدود بود. به گونه‌ای که شاخص BLNG1-174 2,300 دلار افزایش یافت که بیشترین حرکت در بین مسیرهای مختلف در این هفته بود و به ۷۶,۱۰۰ دلار رسید. در مقابل، شاخص BLNG1-160 هیچ تغییری نکرد و همچنان در سطح ۶۱,۰۰۰ دلار باقی ماند.

بازار LNG همچنان در رکود

اخبار بازگشت فعالیت هر سه قطار ترمینال LNG فریپورت و امکان بازیابی نرخ تولید طبیعی، هیچ تأثیری بر نرخ‌های بازار نداشته است.

به طوری که شاخص‌های BLNG2-160 و BLNG174 به ترتیب ۶۰۰ دلار کاهش یافتند و در بازه قیمتی ۵۷,۷۰۰ دلار و ۷۳,۸۰۰ دلار بسته شدند.

علی‌رغم در دسترس بودن کشتی‌ها، تنها گزارش‌ها از اجاره یک کشتی با ظرفیت حمل TFDE 160 متر مکعب گاز طبیعی مایع (LNG)  برای بارگیری در اواخر آگوست از آمریکا به اروپا حکایت داشت و انگیزه‌ای برای افزایش نرخ‌ها وجود نداشت.

معاملات دوره‌ای در بازار LNG، همانند ماه‌های تابستان، چندان فعال نبوده است. بر اساس آخرین گزارش‌ها، قراردادهای اجاره کشتی‌های LNG برای دوره‌های شش ماهه، یک ساله و سه ساله به ترتیب در سطح ۱۰۰,۸۰۰ دلار، ۸۱,۵۰۰ دلار و ۸۴,۰۰۰ دلار بسته شده‌اند که همه این قیمت‌ها نسبت به هفته قبل کاهش داشته‌اند.

این کاهش قیمت‌ها نشان می‌دهد که بازار اجاره کشتی‌های حمل LNG در رکود قرار داشته و فعالیت چندانی در آن صورت نگرفته است.

بازار حمل LPG در خلیج فارس کُند شده است

در هفته گذشته، شاهد کاهش قابل توجه نرخ‌های حمل LPG در منطقه خلیج فارس بودیم. به طوری که شاخص BLPG1 5.166 دلار افت کرد و به ۴۶.۶۶۷ دلار رسید. این پایین‌ترین سطح نرخ‌ها از اوایل فوریه تاکنون است.

این کاهش نرخ‌ها حاکی از آن است که در هفته مورد بررسی، تعداد قراردادهای جدید حمل و نقل LPG که توسط شرکت‌های کشتیرانی بسته شده است، نسبت به انتظارات کمتر بوده و در نتیجه تقاضا برای حمل و نقل LPG  در این هفته ضعیف بوده است.

همزمان با کاهش تقاضا، عرضه کشتی‌های در دسترس برای حمل و نقل LPG بیشتر از حد انتظار بوده است. این مازاد عرضه کشتی نسبت به تقاضا نیز موجب کاهش نرخ‌های کرایه حمل و نقل LPG شده است.

در مجموع، این دو عامل – کاهش تقاضا و افزایش عرضه کشتی – موجب شده است که نرخ‌های حمل و نقل LPG در منطقه خلیج فارس با افت شدیدی مواجه شوند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که یک کشتی دیگر نیز برای حمل LPG در منطقه خلیج فارس تحت پیش‌قرارداد قرار گرفته و قرار است با نرخ حدود ۴۵ دلار کار کند. اما این کاهش نرخ هنوز در شاخص‌های کلی منعکس نشده است.

با این حال، با توجه به شرایط بازار و مازاد عرضه کشتی‌ها نسبت به تقاضا، انتظار می‌رود که در آینده نزدیک، نرخ‌های حمل و نقل LPG در این منطقه کاهش بیشتری را تجربه کنند.

به عبارت ساده‌تر، بازار در حال حاضر در وضعیت ضعیفی قرار دارد و احتمالاً در آینده نزدیک شاهد افت بیشتر نرخ‌ها خواهیم بود.

بازار حمل LPG در مسیرهای آتلانتیک کمی بهبود یافت

در هفته سی و یکم، تعداد قراردادهای جدید حمل LPG بر اساس شاخص BLPG2 در مسیرهای آتلانتیک، به‌ویژه مسیر هیوستون-فلوشینگ افزایش یافت که در هفته‌های اخیر کمتر دیده می‌شد.

این افزایش تقاضا در حالی است که چهار کشتی قصد عزیمت به مقصد فلوشینگ را دارند. با این حال، نرخ‌ها واکنش چندانی به این افزایش تقاضا نشان نداده‌اند.

در مسیر هیوستون به چیبا با شاخص (BLPG3) نیز تنها حرکت جزئی و در حد چند سنت شاهد بودیم و نرخ در در بازه قیمتی ۹۰.۴۱۷ دلار بسته شد که معادل با درآمد روزانه ۲۷,۷۸۲ دلار است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که اداره کانال پاناما قصد دارد در ماه‌های آینده، عبور و مرور از کانال را به طور کامل بازگشایی کند که این می‌تواند تا حدودی بر مایل‌های حمل و نقل تأثیر بگذارد. با این حال، با وجود مازاد محصول در بازار، نیاز به تحرک بیشتر برای افزایش نرخ‌ها وجود دارد.

گفتنی است شاخص BLPG2 برای مسیر هیوستون-فلوشینگ نیز با مثبت ۰.۳۷۵ سنت بسته شده و در ۴۹.۷۵ دلار قرار گرفته است که معادل با TCE روزانه ۴۳,۸۲۷ دلار است.

بازنشر فانوس دریا به نقل از ترابران

بازدید: 28

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *