تأثیر سفر‌های منظم، تسهیل نقل و انتقالات مالی و بیمه حمل کالا بر افزایش استفاده از ظرفیت‌های کریدور

تأثیر سفر‌های منظم، تسهیل نقل و انتقالات مالی و بیمه حمل کالا بر افزایش استفاده از ظرفیت‌های کریدور، نخستین همایش لجستیک و تجارت کریدور شمال-جنوب با حضور نمایندگان کشور‌های قزاقستان،…

تأثیر سفر‌های منظم، تسهیل نقل و انتقالات مالی و بیمه حمل کالا بر افزایش استفاده از ظرفیت‌های کریدور

تأثیر سفر‌های منظم، تسهیل نقل و انتقالات مالی و بیمه حمل کالا بر افزایش استفاده از ظرفیت‌های کریدور، نخستین همایش لجستیک و تجارت کریدور شمال-جنوب با حضور نمایندگان کشور‌های قزاقستان، روسیه، ایران، ترکمنستان، افغانستان، ارمنستان، بلاروس، ازبکستان، آذربایجان، امارات متحده عربی، عمان و بیش از ۴۰۰ نفر از فعالان اقتصادی در روز‌های ۲۹ و ۳۰ تیر ۱۴۰۳ در ساحل دریای خزر در شهرآکتائو قزاقستان برگزار شد.

به گزارش بندر و دریا به نقل از مانا، از مهمترین محور‌های مورد بحث در این همایش، تمرکز بر توسعه زیرساخت‌ها، رفع موانع جهت تسریع در عملیات انتقال کالا و بهره‌گیری بیشتر از تکنولوژی دیجیتال جهت افزایش بهره‌وری از یال شرقی کریدور شمال-جنوب بود.

این کریدور در فاز اول توانایی حمل ۵ الی ۸ میلیون تن کالا و در فاز نهایی توانایی حمل بیش از ۳۰ میلیون تن را خواهد داشت.

در این همایش که با هدف بررسی و حل موانع و چالش‌های موجود در مسیر بهره‌برداری از کریدور شمال-جنوب برگزار شد، سید کمال هادیانفر معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران نیز حضور داشت.

وی در این نشست ابراز امیدواری کرد: با تحقق این اهداف، شاهد افزایش قابل توجهی در حجم مبادلات تجاری از طریق این کریدور باشیم.

معاون نخست وزیر قزاقستان در این همایش بر تمرکز بر توسعه زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری در آن‌ها تاکید کرد و گفت: برای افزایش میزان ترانزیت فعلی از ۶ میلیون تن در سال جاری به ۱۵ میلیون تن در سال ۲۰۲۷ و به ۳۰ میلیون تن انواع کالا در سال ۲۰۳۰، مبلغ بیش از یک میلیارد و ۹۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده است.

مقامات روسیه نیز بر استفاده هر چه بیشتر از این مسیر تأکید کرده و به لزوم تکمیل مسیر ریلی رشت به آستارا به عنوان قطعه باقیمانده مسیر ریلی یال غربی کریدور شمال-جنوب اشاره کردند.

مقامات افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان نیز برآماده‌سازی و تکمیل کریدور فرعی شمال-جنوب که از طریق کشور‌های افغانستان و پاکستان به اقیانوس هند منتهی می‌شود، تأکید کردند.

مدیرعامل شرکت خدمات بندری و دریایی کاوه نیز در این همایش با اشاره به اهمیت کریدور شمال جنوب گفت:وجود سفر‌های منظم، تسهیل نقل و انتقالات مالی و بیمه حمل کالا تاثیر زیادی در توسعه ظرفیت‌های کریدور شمال جنوب دارد.

هادی کریمی با تشریح موانع لجستیکی کریدور شمال-جنوب اظهار داشت: با حل سه معضل از میان بیش از ۴۰ معضل شناسایی شده، حداقل ۱۰ میلیون تن کالا به حجم مبادلات کالا در حوزه‌های صادرات، واردات و ترانزیت در این کریدور اضافه خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: نقل و انتقالات مالی حوزه لجستیک، بیمه حمل کالا و سفر‌های منظم ریلی، دریایی و زمینی سه مانع اصلی شناسایی شده در مسیر افزایش بهره‌برداری از کریدور شمال-جنوب هستند.

 

بازنشر مرین‌پرس به نقل از بندر و دریا

بازدید: 29

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *