بخش پایانی پیام رهبر معظم انقلاب به نمایندگان مجلس دوازدهم در ۷ خرداد ۱۴۰۳: نکته آخر یادآوری این حقیقت است که هر یک از نمایندگان مجلس، نماینده همه ملّت ایران است؛ این بدان معنی است که کار اصلی نماینده تامین منافع ملی است.
پیگیری مسائل حوزه انتخابیه باید در چارچوب نگاه کلان به مسائل کشور انجام گیرد و از تصویب طرح های آبادانی به صورت افراطی و بیرون از حد طاقت بودجه عمرانی پرهیز شود. معظم له در دیدار ۴ خرداد ۱۴۰۱ با نمایندگان مجلس نیز فرمودند: یکی از کارهایی که مجلس می تواند در مورد بودجه انجام بدهد، این است که به کسری بودجه اضافه نکند؛ یعنی هزینه هایی که تعیین می شود بدون اینکه درآمد معادلش محاسبه دقیق شده باشد و معلوم باشد که این درآمد و این منبع وجود دارد. گاهی این جوری است که منابع بودجه، منابع خیالی است، منابع واقعی نیست. خب، در قبال منابع خیالی، هزینه های واقعی است؛ این کسری بودجه را افزایش می دهد؛ کسری بودجه ام الخبائث است؛ بسیاری از مشکلات بزرگ اقتصادی ما ناشی از کسری بودجه است و در دیدار ۴ اسفند ۱۴۰۱ با نمایندگان مجلس خبرگان نیز فرمودند: از شبهه هم نباید رنجید و همچنانکه مرحوم شهید مطهری خودش شبهه و پاسخ آن را کشف می کرد، … شبهه ما را وادار میکند بیشتر فکر کنیم، بیشتر مطالعه کنیم، بیشتر مراجعه کنیم، بیشتر مشورت کنیم، بیشتر از کسی که بیش از ما می فهمد سوال کنیم … مراقب باشیم حرف سست نزنیم.
ظاهرا برخی از حجاج ۱۴۰۲ با قطار سریع السیر از مدینه به مکه مشرف شدند ولی جابجایی بسیاری از حجاج ۱۴۰۳ با همین قطارها بود که با سرعت حداکثر ۳۰۰ و زمان سیر ۱۵۰ دقیقه یا دوساعت و نیم محقق گردید (به جای اتوبوس ۷ ساعته).
این راه آهن ۴۵۰ کیلومتری با وجود توان مالی عربستان و نبود دیگر فشارها، به جای سه سال ۹ ساله احداث گردید (تین ۲۵۶۳۴۰).
هفتم فوریه ۲۰۰۷ (۱۸ بهمن ۸۵) سوالاتی در زمینه مراحل ساخت خطوط سریع السیر فرانسه و اروپا برای آقای بارون، مدیر گروه راه آهن سریع السیر UIC (اتحادیه جهانی راه آهنها) ارسال که پاسخ آنها روز بعد (۱۹ بهمن) دریافت شد (تین ۲۷۱۴۶۰):
۱) خط HS از پاریس به مارسی در چند مرحله احداث گردید: سنت فلورنتین – لیون، ۳۰۱ کیلومتر، ۱۹۸۱، پاریس – سنت فلورنتین، ۱۱۶ کیلومتر، ۱۹۸۳، راه آهن رون – آلپ، ۸۳ کیلومتر، ۱۹۹۴، راه آهن والانس – مارسی، ۲۹۵ کیلومتر، ۲۰۰۱، با این تجربه و … میانگین زمان احداث خط جدید سریع السیر در مسافتی حدود ۳۰۰ کیلومتر نزدیک به ۵ سال است (تین ۲۷۱۴۶۰).
احداث راه آهن سریع السیر تهران مشهد که نمایندگان دوره یازدهم به عنوان نمونه طرح های عظیم اقتصادی و پیشران در ماده ۴۸ گنجاندند، با هزینه برآوردی بیش از ۲۰ میلیارد دلار علاوه بر خارج از طاقت بودن برای بودجه عمرانی کشور و زمان احداث طولانی که در حالت خوش بینانه ۱۵ سال و در حالت عادی بیش از ۳۰ سال به طول خواهد انجامید، دارای ریسک های فراوان به ویژه ریسک فناوری، تامین مالی، سیاسی … است (تین ۲۷۲۲۹۹) و یارانه سنگینی به صورت هزینه واقعی برای کمک به نگهداری و بهره برداری نیاز دارد که با احتساب جابجایی ۴۰ میلیون مسافر (مسافر خیالی)، به نرخ امروز به حدود ۲ میلیارد دلار و با مسافرین واقعی که در بهترین حالت کمتر از ۱۰ میلیون مسافر خواهد بود سالانه به چندین میلیارد دلار می رسد (تین ۲۶۲۰۱۵).
در کنار این پرسش تعریف و هدف از احداث راه آهن سریع السیر نیز همچنان مبهم و مغایر تعاریف موجود است (تین ۲۶۳۸۷۹).
چنانچه به این مشکلات، عدم تناسب بین بخش های مختلف علمی و فناوری در صنعت ریلی هم افزوده شود نگرانی ها از پیشرفت کاریکاتوری (تین ۲۶۳۶۸۷) و فاصله بهره وری با متوسط دنیا و بسیار شدیدتر با برترین های جهان تشدید می گردد (تین ۲۵۷۵۲۷).
با مقایسه زمان سیر قطار سریع السیر مشهد با قطار مکه مدینه می توان به تحقق مدت سیر ۴ تا ۵ ساعت (وابسته به توقف ها) امیدداشت درحالی که قطاری مشابه سریع السیر عربستان چندسال پیش درایران آزمایش شد (تین ۲۶۷۰۲۲) و طبق شبیه سازی این قطار با سرعت ۲۵۰، سفر ۱۱ ساعته مشهد در حالت برقی را به ۴:۳۰ و در حالت دیزلی به ۵:۳۰ و نوع دوگانه (Dual) به حدود ۵ ساعت می رساند (تین ۲۶۹۳۲۶). برقی کردن این مسیر با کمتر از یک دهم قیمت و زمان، سرعت قطارهای مسافری به تدریج از ۱۶۰ به ۲۰۰، سیر روزانه واگن ها رفت و برگشتی و بهره وری آنها دوبرابر و با اتوبوسی و افزایش سرعت به ۲۵۰ تا ۴ برابر می رسد.