کاهش برداشت آب کارون با افتتاح تصفیه خانه پتروشیمی بندر امام

  امید صدیقی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: یکی از بزرگترین پروژه‌های زیست محیطی که فاز نخست آن…

کاهش برداشت آب کارون با افتتاح تصفیه خانه پتروشیمی بندر امام

 

امید صدیقی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: یکی از بزرگترین پروژه‌های زیست محیطی که فاز نخست آن اوایل تیر ماه به بهره برداری رسید، احداث تصفیه‌خانه پتروشیمی بندر امام به طرفیت ۴۰ هزار متر مکعب در روز است.

مدیرکل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، افزود: این تصفیه‌خانه با ظرفیت سالانه هشت هزار و ۳۰۰ تُن با هدف صیانت از محیط زیست و اکوسیستم دریایی منطقه بندر ماهشهر احداث شده است.

وی با اشاره به اینکه این تصفیه‌خانه در نتیجه پیگیری‌های سازمان حفاظت محیط زیست و همکاری پتروشیمی بندر امام و مدیریت منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر، احداث شده است، گفت: هم اکنون با افتتاح این پروژه مهم زیست محیطی، فاضلاب صنعتی و بهداشتی مجتمع پتروشیمی بندر امام تصفیه و در حد مجاز و طبق استاندارد‌های محیط زیست تصفیه و تخلیه می‌شود.

وی اذعان داشت: همچنین بخش عمده‌ای از آلودگی‌های منتهی به دریا حذف و کاهش خواهد یافت؛ همچنین با بازچرخانی و استفاده مجدد فاضلاب صنعتی و بهداشتی تصفیه شده و استفاده مجدد آن در مجتمع، حجم زیادی از برداشت آب شیرین از رودخانه کارون حذف شده است.

به گفته مدیرکل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، تا قبل از راه‌اندازی این تصفیه‌خانه علاوه بر اینکه پساب تصفیه نشده به دریا وارد می‌شد این میزان آب را از رودخانه کارون بر می‌داشت که در واقع سالانه بیش از ۱۰ میلیون مترمکعب برداشت آب شیرین از رودخانه کارون داشتیم؛ بنابراین علاوه بر حذف  برداشت آب کارون، ورود آلودگی به دریا نیز حذف شد.

صدیقی با تاکید بر ارزش بالای زیست محیطی پروژه تصفیه‌خانه پترورشیمی بندر امام، این پروژه را یکی از مهمترین پروژه‌های انجام شده در دولت سیزدهم عنوان کرد و بیان داشت: امیدواریم به زودی شاهد بهره‌برداری  سایر تصفیه‌خانه‌های مجتمع‌های پتروشیمی و صنعتی کشور و جلوگیری از ورود آلودگی‌های صنعتی به دریا‌های کشور باشیم.

گفتنی است، چهارم تیر ماه امسال در مراسمی به صورت ویدئو کنفرانس و با حضور سرپرست ریاست جمهوری، وزیر نفت، جمعی از اعضای دولت و مدیران ارشد، تصفیه خانه مرکزی پساب پتروشیمی بندرامام به عنوان پروژه‌ای راهبردی با هدف صیانت از محیط زیست، اکوسیستم دریایی منطقه بندرماهشهر و ایفای نقش مسئولیت اجتماعی با سرمایه‌گذاری بیست هزار میلیارد ریال و ظرفیت روزانه ۴۰ هزار متر مکعب به صورت رسمی افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

تصفیه‌خانه مرکزی پتروشیمی بندرامام دارای در زمینی به مساحت ۶ هکتار در دو بخش اصلی شامل تصفیه پساب و نمک‌زدایی احداث شده که بیش از ۴۰ هزار مترمکعب پستی را دریافت و ۲۶ هزار متر‌مکعب آب اسمزی به‌عنوان خروجی آن وارد فرآیند مجتمع می‌شود و نقش بسزایی در کاهش آب مصرفی مجتمع خواهد داشت.

بازنشر مرین‌پرس به نقل از مانا

بازدید: 4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *