جذابیت اندک در بازار بورس ایران

گروه بازارسرمایه – سمیه ملایی – خبرها از گمانه‌زنی‌ها درباره تیم اقتصادی مسعود پزشکیان، برنده انتخابات ریاست‌جمهوری همچنان ادامه دارد،…

جذابیت اندک  در بازار  بورس ایران

گروه بازارسرمایه – سمیه ملایی – خبرها از گمانه‌زنی‌ها درباره تیم اقتصادی مسعود پزشکیان، برنده انتخابات ریاست‌جمهوری همچنان ادامه دارد، اما بیشتر فعالان بازار سرمایه این روزها همچنان گزینه صبر را سرلوحه خود قرار داده‌اند و از خرید و فروش‌های هیجانی خوددداری می‌کنند حتی نظاره‌گر بودن بورس به صندوق‌های اهرمی نیز سرایت کرده است و علی‌رغم اینکه پول پارک‌شده خوبی نزدشان است بازهم بورس را انتخاب نمی‌کنند و رغبت بیشتری به سپرده‌های بانکی دارند. سودهای بدون ریسک در شبکه بانکی و نبود دورنمای روشن درباره صتایع بورسی سبب شده است که صندوق‌های اهرمی موجود نیز تمایلی برای سرمایه‌گذاری در سهام نداشته باشند.
صندوق اهرمی (LETF) یک نوع صندوق سرمایه‌گذاری است که با استفاده از اهرم، سود بیشتری برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند. این صندوق‌ها به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهند که علاوه بر استفاده از مزایای همه صندوق‌های سرمایه‌گذاری، مثل مدیریت حرفه‌ای و نقدشوندگی بالا، از اهرم هم استفاده کنند تا بتوانند با پذیرش ریسک بیشتر، با پول بیشتری نسبت به دارایی خود سرمایه‌گذاری کنند.
به زبان ساده، صندوق اهرمی امکانی را فراهم می‌کند که سرمایه‌گذاران بتوانند با مبلغی بیش از دارایی خود سرمایه‌گذاری و بازدهی مضاعف کسب کنند به عبارت دیگر، در صندوق‌های اهرمی، با استفاده از تکنیک اهرم و با خرید هر واحد از آن توسط سرمایه‌گذاران، مدیر صندوق این امکان را دارد که علاوه بر سرمایه سرمایه‌گذاران، از تسهیلات بانکی استفاده کرده و با مبلغی بیش از دارایی صندوق، اقدام به خرید سهام و ایجاد پرتفوی سرمایه‌گذاری کند و همین تفاوت است که مفهوم اهرم در این صندوق‌ها را آشکار می‌کند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری، بسته به نوع فعالیت، میزان ریسک و بازدهی خود، در سبدی از دارایی‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنند و صندوق‌های اهرمی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و بخش عمده‌ای از پرتفوی آنها از سهام بورسی و حق تقدم این سهام تشکیل می‌شود.

افزایش ۸۷۷واحدی شاخص کل بورس
رشد یا کاهش اندک شاخص کل بورس به نوعی حکایت از برآیند برابر نیروهای عرضه و تقاضا دارد در بیشتر نمادهای بازار سرمایه نیز روند تغییرات قیمت نظیر نوسان شاخص کل بورس است. به دلیل رسیدن به سطوح جذاب قیمتی در سهام از یک‌سو تعداد فروشنده‌ها کاهش یافته است و از سوی دیگر، تمایل در صعود بیشتر شده است که گاهی به صورت صف‌های خرید مشاهده می‌شود، اما قدرت خریداران هم به دلایل ندانستن برنامه‌های اقتصادی و سیاسی دولت جدید کم است امری که در کوچک بودن یا دوام نداشتن صف‌های خرید در بورس این روزها به خوبی دیده می‌شود نبود تداوم در صف‌های خرید به دلیل رغبت بیشتر فعالان بازار سرمایه برای گرفتن نوسان است به عبارت دیگر، بورس در این روزها نوعی رخوت انتظاری را سپری می‌کند که سرمایه‌گذاران را وادار کرده است به گرفتن سودهای مقطعی هر چند کم راضی باشند موردی که در کاهش ارزش معاملات خرد، سرانه خریدوفروش و خروج پول حقیقی از بورس در آمارهای روز یکشنبه نیز مشهود است.
ارزش معاملات خرد ۲۴تیرماه، ۳.۱همت (هزار میلیارد تومان) بود که به دلیل زیر ۵همت گویای نبود دورنمای روشن از یک‌سو و پارک شدن پول‌های قدرتمند برای استفاده از فرصت است. مقایسه ارزش معاملات خرد با روز شنبه که در همین حدود بود نشان می‌دهد ارزش معاملات تغییر خاصی نداشته است یعنی حجم روند صعودی شاخص کل بورس را تایید نمی‌کند.
حجم معاملات باید روند موجود در بازار را تأیید کند تا معامله‌گران بتوانند با اطمینان در جهت روند معامله کنند. به عنوان مثال، برای انجام معامله خرید در روند صعودی، حجم معاملات باید همزمان با افزایش قیمت، بیشتر شود. بالعکس، موردی که در بازار بورس این روزها دیده نمی‌شود همچنین حجم معاملات نشان‌دهنده قوی یا ضعیف بودن روند مورد بررسی است، اگر در روند صعودی حجم معاملات افزایش یابد، تأییدکننده قوی بودن روند صعودی (قدرت در دست خریداران است) و اگر این حجم کاهش یابد، نشان‌دهنده ضعیف شدن قدرت روند صعودی بوده و اخطاری برای بازگشت روند و نزولی شدن آن محسوب می‌شود. همچنین، اگر در روند نزولی حجم معاملات افزایش یابد، تأییدکننده قوی بودن روند نزولی (قدرت در دست فروشندگان است) و اگر این حجم کاهش یابد، نشان‌دهنده ضعیف شدن قدرت روند نزولی است. برای انجام معامله فروش در روند نزولی، حجم معاملات باید همزمان با کاهش قیمت، افزایش یابد. در زمان خنثی بودن بازار، حجم معاملات تمایل به کم شدن دارد. همان‌طور که در شکل زیر ملاحظه می‌کنید، واگرایی ایجاد شده در نمودار قیمت و اندیکاتور حجم، نشانه‌ای از کاهش قدرت صعودی و بازگشت نمودار در جهت نزولی است. هنگامی که قیمت در یک روند صعودی نسبت به سقف قبلی بالاتر رفته و این موضوع همراه با کاهش حجم معاملات باشد، واگرایی رخ می‌دهد. به تعبیری دیگر، با رسیدن قیمت به حمایت‌های معتبر، انتظار افزایش تقاضا و افزایش حجم معاملات خرید داریم. همچنین، در مقاومت‌های معتبر انتظار افزایش عرضه و حجم معاملات فروش داریم. نمودار زیر نشان‌دهنده چند واگرایی ایجاد شده بین نمودار و اندیکاتور حجم است که بعد از ایجاد آن، شاهد ریزش اندک قیمت هستیم. دلیل ریزش اندک این است که قیمت در یک روند صعودی قرار دارد. برای نشان دادن حجم معاملات، می‌توان از اندیکاتورهای دیگری نیز استفاده کرد. تکنیکالیست‌ها معتقدند که حجم معاملات معمولاً جلوتر از قیمت سهم حرکت کرده و بنابراین، با مشاهده یک میله بلند قرمز رنگ در روند صعودی و نیز یک میله بلند سبز رنگ در روند نزولی، باید با احتیاط بیشتری به معامله بپردازید.

تاثیر بر شاخص کل بورس
شرکت‌های سرمایه‌گذاری نفت و گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو) با ۱۸۳۷، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با ۵۳۴، پتروشیمی پردیس با ۳۴۹، پتروشیمی شیراز با ۱۷۲، گسترش نفت و گاز پارسیان با ۱۵۶ و ایران خودرو با ۱۴۳ در حالی بیشترین تاثیر مثبت را در رشد شاخص کل داشتند که شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان با ۶۴۱، معدنی و صنعتی چادرملو با ۲۹۷، فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش با ۲۳۷، صنایع پتروشیمی خلیج فارس با ۲۲۲ و کشتیرانی جمهوری اسلامی با ۲۲۰واحد بالاترین تاثیر منفی را داشتند.
فلزات اساسی با کسب ۰.۱۷همت رتبه اول برترین گروه‌های بورسی را از آن خود کردند و گروه‌های شیمیایی با ۰.۱۶، انبوه‌سازی (مسکن) با ۰.۱۳ و خوروسازی با ۱.۲همت رتبه‌های بعدی را کسب کردند.

بازنشر مرین‌پرس به نقل از اقتصاد سرآمد

بازدید: 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *