
یکی از ناخداهای قدیمی بندر لنگه با یادآوری اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی چراغهای این بندر روشن شد،گفت: ساخت بندر جدید لنگه باعث توسعه و ایجاد اشتغال میشود.
به گزارش بندر و دریا، ناخدا رضا حسینزاده با یادآوری اینکه قبلا ناخدا بودم و مسیرهای دور را با کشتی میرفتم، اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی دیگر راههای دور را کنار گذاشتم.، مانند مسیرهای منتهی به قاره آفریقا. قبل از انقلاب با همراهی ناخدا حاج احمد گلمد تا هند و آفریقا میرفتیم. بار لنج ما خرما بود.
وی ادامه داد: قبل از انقلاب بندر لنگه، رونقی نداشت. کلا ۴ لنج اینجا بود. هر چه این بندر رونق گرفت پس از انقلاب گرفت. اینجا قبلا ۴ لنج بود که در حال حاضر به بالای ۲۰۰ لنج رسیده است. حدود ۷۰ کشتی هم در بندر لنگه داریم. پای این کشتیها و لندیگرافها در زمان حاجمحمد صابری که مدیر فعالی بود، اینجا باز شد. هرچند نان لنج سنتیها را بریدند، اما خوشحال هستیم که چراغهای شهرمان روشن و بندر لنگه رونق گرفته است. حالا اگر برای قشری درآمدی ندارد، برای اکثر اقشار دیگر از جمله کارگران، اداره بندر، مملکت و … درآمد دارد.
وی با بیان اینکه اداره بندر از سال ۱۳۵۲ اینجا فعالیت دارد، افزود: در آن زمان آقای رفیعی و بعد آقای پوری محمدی آمد. بعد آقای وجدانی و پس از پیروزی انقلاب آقای عزیزاللهی آمد. بعد از وی، آقای ناصری، در ادامه آقای شجاع بختیار و بعد آقای امینی، بعد آقای عیدیزاده و بعد آقای مکیزاده آمد، بعد محمود صابری و آقای عسگری نسب آمد. در ادامه نیز آقای سالاری آمد.
وی با اشاره به اینکه مشکل الان ما در بندر حوضچه است، اضافه کرد: در فصل بارندگی، لنجها امنیتی ندارند. امید ما به بندر جدید در غرب استان است که قرار است ساخته شود. بهلحاظ آب و هوایی با مشکلاتی در حوضچه و اسکله مواجه هستیم.
ناخدا حسینزاده با بیان اینکه اگر گمرک در این شهر باشد کل مردم نفس میکشند، گفت: همه کارها به گمرک متصل است. اگر گمرک تعطیل شود، کارگران، ملوانان و صاحبان لنج بیکار میشوند. هرچه فعالیت در بندر لنگه بیشتر شود، مردم بیشتری اینجا آمده و امرار معاش میکنند.
وی با بیان اینکه لنگه بندری تجاری است و بندر ملوانی نیست، اظهار کرد: بندر تجاری با بنادر ملوانی خیلی متفاوت است. بندر شیو را داریم که بندر ملوانی است، بندر چارک و خمیر ملوانی هستند. در لنگه بهعنوان بندر تجاری، سوختی که لنجها میدهند متاسفانه کفاف نمیدهد. در سال شش بار به لنجها بسته به ظرفیت موتور آن سوخت برای مسیر رفت و برگشت تحویل میشود.
وی بیان کرد: با شش بار سوخت میتوانیم شش سفر را انجام دهیم و مابقی نیاز را بهصورت آزاد و با قیمت هر لیتر ۳۳ هزار تومان خریداری میکنیم. این برای لنجداران گران تمام میشود. این در حالی است که سوخت یارانهای ۳۵۰ تومانی را هم بهطور کامل به ما نمیدهند. چراکه فقط تا ۱۵ مایل که جز مرزهای ایران است، سوخت با نرخ ۳۵۰ تومان یارانه تعلق میگیرد و مابقی نیاز را باید به نرخ بانکرینگ پرداخت کنیم.
وی با بیان اینکه هزینه تامین ۱۰۰۰ لیتر گازوئیل به نرخ بانکرینگ برای یک سفر حدود ۳۵ میلیون تومان است، گفت: این در حالی است که درآمد رفت و برگشت ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان است که باید حقوق حداقل ۱۰ ملوان را با آن پرداخت کنیم.
وی با یادآوری اینکه در خوشبینانهترین حالت ممکن یک لنج طی ماه دو سفر انجام میدهد در پاسخ به این پرسش که آیا شما از مزایای ته لنجیهایی که بنادر بوشهر و خوزستان دارند، برخوردار هستید، افزود: خیر. یک سرویس که آنها اجناس ملوانی بیاورند به اندازه درآمد یک سال ماست.
ناخدا حسینزاده با اشاره به اینکه این موضوع را به استانداری گفتهایم، اظهار کرد: میگویند بندر لنگه تجاری است و تهلنجی به شما تعلق نمیگیرد! از مسئولان میخواهیم در جلسات شورای تامین یک نفر از ناخداها و تعاونیها را دعوت کنند.
وی بیان کرد: وقتی یک لنج از دبی بار میآورد یا بار میبرد، کلی شغل ایجاد میشود. کارگر که بار را تخلیه میکند، خودروها که آنرا بار میزنند. گمرک و اداره بندر عوارض میگیرند، دارایی مالیات میگیرد و در مجموع بازار رونق پیدا میکند و… .
وی یادآور شد: شهر لنگه فاقد گردشگری دریایی و خشکی است. باوجود آنکه اداره بندر اسکلهای برای گردشگری ایجاد کرد اما کسی از آن استفاده نمیکند. چون برخی مسئولان در این زمینه همکاری نمیکنند.
وی با بیان اینکه برای مجوز گردشگری درخواست دادهایم، اضافه کرد: در پاسخ به این درخواست به ما اعلام شد که باید زیرنظر سازمان هواپیمایی بروید!
وی در ادامه با تاکید بر اینکه ساخت بندر جدید لنگه باعث رونق و ایجاد اشتغال میشود، افزود: خوشحال شدیم که گفته شد، بندر جدید احداث میشود. بهلحاظ اقتصادی وضعیت بسیار خوب خواهد شد.
بازنشر مرینپرس به نقل از بندر و دریا