کامل شدن آزمایشات سلول سوخت متانول توسط شرکت بلو ورلد
شرکت فناوری سبز Blue World Technologies اولین سلول سوختی دما بالای PEM خود را با ظرفیت ۲۰۰ کیلووات قبل از نصب بر روی شناور سوخت متانول متعلق به مرسک، با موفقیت آزمایش کرد. فرآیند تکمیل آزمایشات در تأسیساتی واقع در دانمارک به پایان رسید و بر اساس نتایج به دست آمده، استفاده از این فناوری را می توان پیشرفتی بزرگ در تلاش برای کربن زدایی از حمل و نقل دریایی، به حساب آورد.
دنیس نالدال جنسن، مدیر فناوری بلو ورلد، گفت: «ما ثابت می کنیم که فناوری سلول سوختی HT PEM این پتانسیل را دارد که یکی از فناوری های کلیدی در کربن زدایی از بخشهایی باشد که با چالش های سختی همراه هستند. در طول دوره آزمایشات، راه اندازی سیستم با پردازنده سوخت متانول، اتصال سری پشته های سلول سوختی و همچنین متعادل نمودن اجزای اطراف سلول سوختی، با موفقیت راه اندازی شد.»
به گفته بلو ورلد، سیستم سلول سوختی می تواند بین ۲۰ تا ۳۰ درصد در مصرف سوخت تجاری، صرفه جویی فراهم کند، قابلیتی که در کاهش هزینه های سوخت های سبز بسیار مهم و کلیدی خواهد بود. پس از انجام موفقیت آمیز آزمایشات، اولین پروژه واقعی شامل نصب سیستمی یک مگاواتی بر روی شناوری دوگانه سوز متعلق به شرکت کشتیرانی مرسک در نیمه اول ۲۰۲۶، برنامه ریزی شده است. علاوه بر آن، A.P. Moller Maersk نیز از طریق بازوی سرمایهگذاری Maersk Growth غول دریایی دانمارکی به عنوان بخشی از سرمایهگذاری در پایان سال ۲۰۲۳ ، در این پروژه سرمایه گذاری نموده است.
الکس اسموت، مدیر سرمایه گذاری Maersk Growth، گفت: «صنعت حمل و نقل دریایی برای رسیدن به انتشار کربن صفر به فناوری ها و مسیرهای جدید نیاز دارد و فناوری سلول سوختی HT PEM برای یافتن تعادلی بین بازدهی بالای الکتریکی، ابعاد و توان خروجی، بسیار مفید و امیدوارکننده خواهد بود.»
در سفارشات اولیه بلو ورلد، سیستم های تولید برق شناور ها تأمین می شود، با این وجود، این شرکت امیدوار است که اولین سیستم رانش چند مگاواتی خود را تا سال ۲۰۲۷ در سطح تجاری راه اندازی کند. سرمایهگذاری مرسک در فناوری سلولهای سوختی بلو ورلد و دارا بودن اولین کشتی های کانتینر بر با سوخت متانول، علاقه چشمگیر این شرکت را در به کارگیری پیشرانه های سوخت متانول نشان میدهد.
منبع:
- ship-technology
بازنشر فانوس دریا به نقل از مرین تاپیکس