راه‌اندازی دو خط کشتیرانی بین خرمشهر و بصره برای زائران اربعین

  به گزارش مانا، چندی پیش وزیر کشور از توافق میان ایران و عراق برای راه‌اندازی خط دریایی خرمشهر-بصره خبر…

راه‌اندازی دو خط کشتیرانی بین خرمشهر و بصره برای زائران اربعین

 

به گزارش مانا، چندی پیش وزیر کشور از توافق میان ایران و عراق برای راه‌اندازی خط دریایی خرمشهر-بصره خبر داد. احمد وحیدی پس از بازید از مرز شلمچه و حضور در کشور عراق و بندر السیبه جهت هماهنگی‌های لازم برای برگزاری باشکوه پیاده‌روی اربعین حسینی بیان کرد: از مردم شریف عراق به دلیل میزبانی و اهتمام جدی در موضوع اربعین و زوار اباعبدالله الحسین (ع) تشکر می‌کنم.

وی افزود: با تصمیمات گرفته شده در حوزه‌های حمل‌ونقل، بهداشت و هلال‌احمر، عبور سریع از مرز و هماهنگی بیشتر میان بخش‌های گذرنامه اتخاذ شد تا سال جاری نیز مشکلی نداشته باشیم. امیدواریم خدماتی که ارائه می‌شود از سال گذشته بهتر باشد.

وزیر کشور بیان کرد: درباره تقویت حمل‌ونقل عمومی از شلمچه به نجف و کربلا نیز بحث شد و کشور عراق پذیرفت که اگر اتوبوس‌های مناسب داشته باشیم، به تسهیل حمل‌ونقل کمک کنیم، البته جزئیات آن همچنان در دستور بررسی خواهد بود، اما موافقت اصولی انجام شد، همچنین برای راه‌اندازی خط دریایی خرمشهر-بصره بحث شد و کلیات مورد توافق است، اما درباره جزئیات در جلسات اجرایی بعدی بحث خواهد شد.

دو خط راه‌اندازی می‌شود

یحیی آل اسحاق رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق نیز در گفتگو با مانا درباره خط دریایی بین بصره و خرمشهر بیان کرد: مقامات دو کشور در حال رایزنی برای ایجاد دو خط گردشگری هستند. اکنون این خط برای سفر اربعین بیشتر مطرح است، اما راه‌اندازی چنین خطوطی حتماً می‌تواند در بخش بازرگانی هم مؤثر باشد.

وی افزود: هر دو خط اگر ایجاد شود، امکان جدیدی برای توسعه تبادلات بین دو کشور و بازرگانان فراهم خواهد کرد. در حال حاضر هدف اصلی از طراحی این دو خط، جابه‌جایی زائران اربعین است.

صرفه اقتصادی خط بصره

سید حمید حسینی عضو هیئت مدیره اتاق ایران و عراق نیز در گفتگو با مانا یادآور شد: از قدیم یک خط گردشگری بین ایران و بصره وجود داشت که مدت‌ها کار جابه‌جایی مسافر را انجام می‌داد.

وی افزود: این خط خیلی خوب بود و از آن استقبال می‌شد. نمی‌دانم چرا آن را تعطیل کردند. دلیل تعطیلی این خط مسافری هرگز اعلام نشد شاید به دلیل شیوع کرونا بود.

عضو هیئت مدیره اتاق ایران و عراق گفت: خط موجود بین بصره و خرمشهر از خرمشهر حرکت می‌کرد و به بصره می‌رفت. این خط برای اهالی خرمشهر و آبادن خیلی جاذبه داشت، زیرا لازم نبود به شلمچه و لب مرز بروند و بعد با ماشین به بصره بروند.

وی ادامه داد: آن‌ها از مسیر آبی خود را با نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه صرف زمان به بصره می‌رساندند. مسیر حرکت آن‌ها از فضای اروند رود بود و در دو طرف مسیر هم جاذبه‌های زیادی وجود داشت.

حسینی با تأکید بر اینکه ایجاد دو خط جدید بین بصره و خرمشهر می‌تواند حتی بر فضای تجاری دو کشور هم مؤثر باشد، درباره مسیر فعلی ترانزیت کالا بین ایران و عراق بیان کرد: خیلی از بار‌های ما با کشتی به عراق می‌رود. بخشی از آهن آلات و عمده کلینکر از خرمشهر با کشتی به این کشور صادر می‌شود، اما وضعیت این بار‌ها به گونه‌ای نیست که همراه آن مسافر هم حمل شود.

وی افزود: باری که اکنون جابه‌جا می‌شود، کثیف است، اما اگر این مسیر شکل بگیرد، می‌توان بخشی از بار تجاری را هم با مسافران جابه‌جا کرد.

عضو هیئت مدیره اتاق ایران و عراق توضیح داد:، چون این مسیر قطع وصل شده است احتمالاً خیلی از آن‌هایی که کالا به عراق می‌فرستند، روی این مسیر حساب نمی‌کنند، اما اگر مسیر طراحی شده همیشگی و در دسترس باشد، از آنجا‌که قیمت مسیر آبی خرمشهر به بصره قابل رقابت است، تجار به این سمت خواهند آمد.

وی گفت: البته به این شرط که در گمرک محل خروج مسافران، امکان ترخیص کالا هم وجود داشته باشد. درباره اینکه در بصره چنین امکانی وجود دارد یا نه، اطلاعی ندارم.

به گفته حسینی، خط مسافری که قبلاً بین بصره و خرمشهر بود توسط بخش خصوصی و یکی از اهالی آبادن ایجاد شده بود و او از کارش رضایت داشت.

وی اضافه کرد: فعالیت بخش خصوصی باید اقتصادی باشد و اگر این‌گونه نباشد، قطعاً آن را تعطیل می‌کند.

بازنشر مرین‌پرس به نقل از مانا

بازدید: 5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *