به گزارش پایگاه خبری گفتمان دریا، در هفته ۲۷ سال ۲۰۲۴ بورس بالتیک ، بازار کشتیهای فلهبر اقیانوس اطلس با نوسانهای شدید روبهرو بود. در این هفته شاهد رونق زودگذر و سپس افت ناگهانی نرخها بودیم، به طوری که شاخصBCI 5TC با افت ۳,۷۴۶ دلاری به ۲۷,۶۹۲ دلار رسید. کاهش تقاضا، بهویژه برای حمل زغالسنگ، و افزایش عرضه از جمله دلایل اصلی این نوسانات نامتعارف در بازار فلهبر در هفته گذشته بودند. چشمانداز کوتاهمدت این بازار نیز نامشخص ارزیابی شد.
رونق گذرا، رکود ناگهانی
هفته ۲۷ سال ۲۰۲۴ بازار بورس بالتیک، با جهشی امیدوارکننده و روندی مثبت در بازار کشتیهای فلهبر کیپسایز همراه شد؛ به صورتی که شاخص BCI 5TC با رشدی ۲۸۸۱ دلاری، به ۳۱۴۳۸ دلار رسید. این افزایش نشاندهنده رونق نسبی در بازار و تقاضای قوی برای حمل فلهبر، بهویژه در اوایل هفته در مسیرهای اقیانوس آرام بود. فعالیت قابل توجه شرکتهای فعال در استخراج و فروش مواد معدنی در این منطقه و افزایش نرخها، گواه این رونق است.
با این حال، بازار در اواخر هفته تحت تاثیر افزایش عرضه تناژ و کاهش تقاضای زغال سنگ قرار گرفت و شاهد افت محسوسی بود. این افت منجر به کاهش قابل توجه شاخص C5 به ۱۰.۲۸ دلار در روز جمعه شد.
بازار حمل و نقل دریایی اقیانوس اطلس که در اواخر ماه ژوئن با تقاضای بالا و نرخهای مناسب برای بارگیریهای اواخر ژوئیه از جنوب برزیل و غرب آفریقا به مقصد خاور دور رونق گرفته بود، ناگهان با افت تقاضا و تعدیل نرخها روبهرو شد. این امر منجر به فعالیت محدود، معاملات ضعیفتر و جابهجایی تاریخهای بارگیری به ماه اوت شد.
در نهایت، بازار با افت شاخص BCI 5TC به کار خود پایان داد. این شاخص در طول هفته ۳,۷۴۶ دلار کاهش یافت و به ۲۷,۶۹۲ دلار رسید.
در نتیجه، چشمانداز کوتاه مدت برای بازار حمل و نقل دریایی اقیانوس اطلس مبهم شد. تقاضا به عوامل مختلفی از جمله وضعیت اقتصادی جهانی، تقاضا از سوی چین و شرایط آب و هوایی بستگی دارد. با این حال، در حال حاضر انتظار میرود که بازار کشتیهای فلهبر کیپسایز در ماههای آتی ضعیف باقی بماند.
تداوم کاهش نرخها در بازار پاناماکس
هفته ۲۷، بورس بالتیک با افت قابل توجه نرخها در بازار پاناماکس به پایان رسید. این روند در هر دو بخش اقیانوس اطلس و آسیا به دلیل کمبود تقاضا برای مواد معدنی در اقیانوس اطلس و عدم سفارش محمولههای جدید از اندونزی و شمال شرق آسیا (NoPac) در آسیا، به طور مشابه مشاهده شد.
همچنین نرخها در بازار حمل و نقل دریایی ترانس آتلانتیک با سرعتی چشمگیر در حال کاهش است. شاخص قیمت بالتیک (BPI) که مبنای سنجش نرخها در این مسیر است، به حدود ۱۱,۰۰۰ دلار سقوط کرده است. در همین راستا، گزارشهایی حاکی از آن است که یک کشتی ۷۹,۰۰۰ تنی برای حمل محمولهای از جبلالطارق به سمت آمریکای جنوبی-شمالی و سپس تحویل در اسکا-جبل الطارق، فقط ۱۰,۷۵۰ دلار دریافت میکند.
اگرچه حجم صادرات از استرالیا در سطح قابل قبولی قرار داشت، اما بازار حمل و نقل دریایی آسیا در هر دو بخش جنوبی و شمالی با کمبود محمولههای ارزشمند مواجه بود. این موضوع، تبعات منفی بر نرخها گذاشته و چشمانداز کوتاهمدت را با ابهام روبهرو کرده است.
بازار حمل و نقل کانتینری شرق آسیا با چالش کمبود تقاضا در مبادی اصلی روبهرو است که منجر به فشار نزولی بر نرخها شده است. در این راستا، شاهد توافق یک کشتی ۸۲,۰۰۰ تنی برای یک سفر دور رفت و برگشت به منطقه شمال شرق آسیا (NoPac) به قیمت ۱۲,۰۰۰ دلار هستیم. در مقابل، تقاضای اندک برای حمل و نقل از اندونزی، کشتیهای کوچکتر و قدیمیتر را به سمت پذیرش نرخهای پایینتر سوق داده و میانگین نرخ در این مسیر (P5) را به ۱۳,۰۰۰ دلار در این هفته رسانده است که نشاندهنده کمبود تقاضا در این بخش از بازار است.
فعالیت در بخش اجاره بلندمدت کشتیهای کانتینری در این هفته در سطحی محدود باقی ماند. با این وجود، شاهد معاملهای استثنایی بودیم که در آن یک کشتی ۸۴,۰۰۰ تنی در مسیر سنگاپور به ژاپن، موفق به کسب ۱۱۷ درصد نرخ میانگین شاخص تایمچارتر بالتیک(BPI) برای یک دوره یک ساله شد.
رکود هم در تقاضا هم در نرخ
در هفته گذشته، هفتهای کمرونق برای بخش حمل و نقل دریایی فلهبر رقم خورد، چرا که تقاضا و نرخها در بیشتر مناطق کاهش یافت. تنها نقطه روشن این بازار، خلیج آمریکا بود که علیرغم تعطیلات، شاهد تقاضای بهتری بود و نرخهای Ultramax برای سفر به آسیا به اواسط ۲۰,۰۰۰ دلار رسید.
در هفته۲۷، شرایط رکود بر بازار حمل و نقل دریایی فلهبر حاکم بود، به طوری که شاهد کاهش تقاضا و نرخها در اکثر نقاط جهان بودیم. در این میان، تنها خلیج آمریکا توانست از این رکود نسبی فرار کند و با تقاضای قوی برای صادرات غلات، نرخهای Ultramax را در مسیر آسیا به اواسط ۲۰,۰۰۰ دلار برساند.
تقاضای جدید در سایر مناطق محدود و یافتن محموله برای کشتیها در مسیرهای قارهای-مدیترانه دشوار بود. با وجود این، یک کشتی Ultramax56,000 تنی برای سفری از اروپا به خاور دور از طریق دریای سیاه با نرخی در محدوده پایین ۲۰,۰۰۰ دلار رزرو شد. این موضوع نشاندهنده وجود تقاضای اندکی در این مسیر خاص است. در مقابل، در آسیا، به دلیل حجم محدود محموله از جنوب، شاهد کاهش نرخها بودیم.
اما در هفته ۲۷ بازار بورس بالتیک، بازار حمل و نقل فلهبر در اقیانوس هند نیز با کمبود تقاضا و نرخهای ضعیف مواجه بود. در حالی که تقاضا برای قراردادهای دورهای در این بازار اندک است، هنوز مشخص نیست که فصل تابستان چه تغییری در وضعیت بازار ایجاد خواهد کرد.
ارزیابی بازار کشتیهای فلهبر Handysize
در طول هفته ۲۷، فعالیت قابل توجهی در بخش Handysize در هر دو بخش اقیانوس اطلس و آرام مشاهده نشد. در اقیانوس اطلس، کمبود کلی محموله، فضای بازار را تحت تاثیر قرار داد.
جشنهای روز استقلال در ایالات متحده در اواخر هفته فعالیت را در بازار Handysize کند کرد. با این حال، شاهد چندین رزرو در مسیرهای مختلف بودیم:
تقاضای متوسط، ثبات نرخها در نفتکشها
در این هفته، تقاضای متوسط برای نفتکشهای LR2 MEG (محمولههای بزرگ بنزین) نرخها را در سطح ثابتی نگه داشت. کرایه TC1 برای مسیر ۷۵ هزار تنی MEG از خاورمیانه به ژاپن در تمام طول هفته در محدوده WS180-WS190 باقی ماند و کرایه TC20 برای مسیر ۹۰ هزار تنی MEG از خلیج فارس به بریتانیا و قاره اروپا در محدوده ۵.۸ تا ۵.۹ میلیون دلار ثابت بود.
گفتنی است که کرایه TC1 برای مسیر خاورمیانه به ژاپن و کرایه TC20 برای مسیر خلیج فارس به اروپا استفاده میشود. کرایه TC1 برای ۷۵,۰۰۰ تن محموله و کرایه TC20 برای ۹۰,۰۰۰ تن محموله اعمال میشود.
کرایه TC1 به عنوان شاخصی برای بازار نفتکشهای VLCC در سراسر جهان و کرایه TC20 به عنوان شاخصی برای بازار نفتکشهای VLCC در مسیر خلیج فارس به اروپا شناخته میشود.
در این هفته، شاهد فعالیت محدودی در بخش LR2 مدیترانه شرقی/غرب سوئز بودیم. با این حال، همین تقاضای اندک منجر به افزایش نرخها شد. شاخص TC15 به میزان ۲۰۰ هزار دلار افزایش یافت و به ۳.۹ میلیون دلار رسید.
TC15 ، یک شاخص کلیدی برای نرخ حمل و نقل دریایی در مسیر دریایی مدیترانه شرقی/غرب سوئز با استفاده از نفتکشهای LR2 (Long Range 2) است. برخلاف TC1 (خاورمیانه به ژاپن) و TC20 (خلیج فارس به اروپا) که برای نفتکشهای VLCC (بسیار بزرگ) و مسیرهای طولانیتر استفاده میشوند،TC15 برای نفتکشهای LR2 با ظرفیت کمتر و مسیرهای منطقهای به کار میرود.
فراوانی تناژ، کاهش نرخها در بخش LR1
در این هفته، شاهد فراوانی تناژ در بخش LR1 برای حمل MEG (محمولههای بزرگ بنزین) بودیم که منجر به کاهش نرخها شد. شاخص TC5 برای ۵۵ هزار تن MEG از خاورمیانه به ژاپن از WS231.88 به WS227.19 کاهش یافت و شاخص TC8 برای ۶۵ هزار تن MEG از خاورمیانه به بریتانیا و قاره اروپا بدون تغییر در ۴.۸ میلیون دلار باقی ماند.
TC8، یک شاخص کلیدی برای نرخ حمل و نقل دریایی در مسیر دریایی خاورمیانه به بریتانیا و قاره اروپا با استفاده از نفتکشهای LR1 (Long Range 1) است.
این شاخص معمولا هزینه حمل و نقل ۶۵,۰۰۰ تن محموله نفتی (معمولاً بنزین) را به ازای هر سفر در این مسیر خاص نشان میدهد.
نرخهای کرایه حمل و نقل برای کشتی های میانبرد
شاخص TC17 که برای مسیر حمل ۳۵ هزار تن از خاورمیانه به شرق آفریقا استفاده میشود، ۵۵.۷۲ واحد WS کاهش یافت و به ۲۴۸.۵۷ واحد در نرخ حمل و نقل این مقیاس رسید.
کاهش ۵۵.۷۲ واحد در این شاخص، نشاندهنده فشار قابل توجه بر نرخهای کرایه حمل و نقل در این مسیر است.
اما در مسیر بریتانیا-قاره اروپا، نرخهای کرایه حمل و نقل برای کشتی های میانبرد (MR) در سطح فعلی باقی ماندند.
شاخص TC2 که برای مسیر حمل ۳۷ هزار تن از منطقه آمستردام، روتردام، آنتورپ به سواحل اقیانوس آتلانتیک آمریکا(ARA/US-Atlantic coast) استفاده میشود، در پایان هفته به ۱۸۲.۱۹ واحد WSرسید که معادل با سود روزانه ۱۹,۶۷۵ دلار در یک سفر دریایی رفت و برگشت به بالتیک است.
مسیر حمل و نقل TC19 (حمل ۳۷ هزار تن از منطقه ARA (آمستردام، روتردام، آنتورپ به غرب آفریقا) طی این هفته روند مشابهی با TC2 (مسیر بریتانیا-قاره اروپا) داشته و در حال حاضر در سطح ۲۰۲.۱۹ واحد نرخ حمل و نقل WS قرار دارد که حاکی از ثبات نسبی نرخ های کرایه حمل و نقل در این دو مسیر است.
بازار کشتیهای Handymax چگونه بود؟
در دریای مدیترانه، نرخ کرایه حمل ۳۰ هزار تن کشتیهای Handymax در مسیر عرضی مدیترانه (TC6) در محدوده ۱۸۵-۱۹۰ واحد نرخ حمل و نقل WS ثابت باقی مانده است.
در شمال غرب اروپا، نرخ کرایه حمل ۳۰ هزار تن در مسیر عرضی بریتانیا-قاره اروپا (TC23) این هفته ۱۰.۸۴ واحد کاهش یافته و به ۱۶۵.۸۳ واحد WSرسید.
بازار VLCC ها زیر ذرهبین
در هفته۲۷، بازار VLCC کمی سست و ضعیف شده است. نرخ کرایه حمل ۲۷۰,۰۰۰ تن نفت خام از خلیج فارس به چین، نسبت به جمعه هفته گذشته، یک واحد کاهش یافته و به WS48.45 رسیده است. این نرخ برابر با سود روزانه ۲۴,۲۶۶ دلاری در سفر دور برگشت (round-trip) براساس شاخص شناور بورس بالتیک (Baltic Exchange) است.
نرخ حمل ۲۶۰,۰۰۰ تن نفت خام از غرب آفریقا به چین، در طول هفته۲۷، یک واحد کاهش یافته و به WS54.17 رسیده است. این نرخ معادل با سود روزانه ۳۰,۹۷۶ دلاری در سفر دور برگشت است.
نرخ حمل ۲۷۰,۰۰۰ تن نفت خام از خلیج مکزیک به چین نیز ۱۰۸,۵۰۰ دلار کاهش یافته و به ۷,۶۳۰,۰۰۰ دلار رسیده است که این نرخ معادل با سود روزانه ۳۴,۰۷۲ دلاری در سفر دور برگشت است.
نرخ حمل ۲۶۰,۰۰۰ تن نفت خام از غرب آفریقا به چین، در طول هفته، ۱ واحد کاهش یافته و به WS54.17 رسیده است. این نرخ معادل با سود روزانه ۳۰,۹۷۶ دلاری در سفر دور برگشت است.
همچنین نرخ حمل ۲۷۰,۰۰۰ تن نفت خام از خلیج مکزیک به چین نیز ۱۰۸,۵۰۰ دلار کاهش پیدا کرده و به ۷,۶۳۰,۰۰۰ دلار رسیده است. این نرخ معادل با سود روزانه ۳۴,۰۷۲ دلاری در سفر دور برگشت است.
این اطلاعات نشان میدهد که بازار VLCC در مجموع این هفته ضعیف بوده است.
بازار کشتیهای سوئزمکس
بازار سوئزمکس(یعنی کشتیهای با ظرفیت حمل بین ۱۲۰,۰۰۰ تا ۲۰۰,۰۰۰ تن) در غرب آفریقا در هفته۲۷، افت چشمگیری داشت؛ به طوری که فعالیتهای اندکی در این بخش گزارش شده است. افت فعالیتها میتواند به معنای کاهش تقاضا، افزایش عرضه یا هر دو باشد که منجر به ضعف بازار شده است.
در بخش حمل نفت خام در منطقه خاورمیانه، نرخ کرایه حمل ۱۴۰,۰۰۰تن نفت خام از مسیر استراتژیک خلیج فارس به دریای مدیترانه (از طریق کانال سوئز)، همچنان در حدود WS93.5 ثابت مانده است.
ثبات نرخها در این مسیر مهم، نشاندهنده ثبات نسبی در بازار حمل نفت خام خاورمیانه به اروپا از طریق کانال سوئز است و در نتیجه در این بازار، تعادل نسبی بین عرضه و تقاضا برقرار است و تغییرات چشمگیری در نرخها رخ نداده است.
بخش حمل نفت خام توسط کشتیهای افرامکس
در بازار دریای شمال، نرخ کرایه حمل ۸۰,۰۰۰ تن نفت خام در مسیر عبور از سواحل اروپای قارهای (Cross-UK Continent) توسط کشتیهای افرامکس به شدت، ۱۴ امتیاز کاهش یافته و به سطح WS131.67 رسیده است.
این کاهش نرخ به معنای ایجاد درآمد روزانه مبتنی بر اجاره روندتریپِ سود روزانه رفت و برگشت (TCE) معادل ۳۲,۰۴۱ دلار بر اساس مسیر حمل از Hound Point به Wilhelmshaven است.
این کاهش چشمگیر نرخ کرایه در بازار افرامکس دریای شمال نشان میدهد که در این بخش، شاهد مازاد عرضه در مقایسه با تقاضا هستیم.
از سوی دیگر، کاهش درآمد روزانه ناشی از این کاهش نرخ، به معنای فشار بر سودآوری فعالان این بخش از بازار حمل و نقل دریایی است. این موضوع میتواند نشاندهنده شرایط رکودی در بازار حمل نفت خام منطقه دریای شمال باشد.
تعطیلات روز استقلال آمریکا که روز پنجشنبه برگزار شد، منجر به کاهش فعالیتها و معاملات در بازار آتلانتیک شده است.
رونق قراردادهای دورهای و نقدی در بازار LNG
فعالیت قراردادی در بازار نقدی LNG بالا است، اما این فعالیت عمدتاً در سمت اقیانوس اطلس متمرکز شده است و هنوز نتوانسته است به طور چشمگیری نرخها را افزایش دهد.
طبق گزارشهای دریافتشده از برخی قراردادهای دورهای و نقدی منعقد شده در ابتدای هفته جاری، حدود ۴-۵ قرارداد جدید موجب تثبیت سطح فعلی نرخها در بازار شده است.
در طول ماههای تابستان، کشتیهای مدرن با موتورهای ۲ زمانه توانستهاند نرخ روزانه نزدیک به ۱۰۰,۰۰۰ دلار دریافت کنند که این روند، نشاندهنده وضعیت سالم و فعال بازار عقد قرارداد است؛ اما با نزدیک شدن به فصل تعطیلات اصلی، به دلیل دشواری در افزایش بیشتر نرخها، تلاش زیادی لازم است تا بتوان قرارداد کشتیها را با نرخهای بسیار بالاتر بست.
در حالی که بازار اقیانوس آرام در پس بازار اقیانوس اطلس قرار داشت، شاخص BLNG1 که معیار بازار حمل و نقل دریایی بین استرالیا و ژاپن است، تقریباً ثابت بود.
در بازار اقیانوس اطلس، شاخص BLNG2 مسیر حمل و نقل هیوستون – قارهای افزایش یافت، به طوری که کشتیهای ۱۶۰ متر مکعبی به ۶۹,۶۰۰ دلار رسیدند، در حالی که کشتیهای با موتورهای ۲ زمانه همچنان ۲۰,۰۰۰ دلار بالاتر از آنها بودند و به ۸۹,۱۰۰ دلار رسیدند.
افزایش حجم قراردادها در بازار LPG
در هفته ۲۷ بورس بالتیک، در بخش LPG، تنها تعداد محدودی از قراردادهای منعقد شده از خاورمیانه گزارش شده است و در نتیجه، نرخها کمی کاهش یافتهاند. در ماه جولای، تعداد زیادی از قراردادهای جدید منعقد شده است و از این لحاظ، ممکن است عملکرد این دوره تابستانی بهتر از سالهای قبل باشد. اما هنوز اوایل ماه است و در بخش LPG، هیچ چیز قطعی نیست. این در حالی است که شاخص BLPG1 Ras Tanura-Chib , 4.071 دلار کاهش یافته و به ۶۳.۱۴۳ دلار رسیده است که معادل با درآمد روزانه ۴۲,۱۴۷ دلار است.
این در حالی است که شاخص BLPG1 نیز کاهش یافته است و درآمد روزانه شناورها در این بخش حدود ۴۲,۱۴۷ دلار گزارش شده است.
این گزارش نشان میدهد که بازار آتلانتیک، شاهد بهبود فعالیتها بوده است، اما نرخها همچنان تحت فشار هرچند جزئی قرار دارند. شاخص BLPG2 در مسیر هیوستون-فلاشینگ ۱.۸ دلار کاهش یافت و به ۶۱ دلار رسید که معادل با درآمد روزانه ۵۸,۲۶۲ دلار است. همچنین شاخص BLPG3 در مسیر هیوستون-چیبا ۲.۱۴۳ دلار افت کرد و به ۱۰۸.۵۷۱ دلار رسید که معادل با درآمد روزانه ۳۹,۹۷۷ دلار است.
ترجمه: ترابران
انتهای پیام/
بازنشر مرینپرس به نقل از گفتمان دریا