ایران با خط جدید ریلی به پاکستان وصل می‌شود

ایران با خط جدید ریلی به پاکستان وصل می‌شود

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از اتصال ایران و پاکستان با مسیر ریلی جدید خبر داد.
به گزارش اقتصاد سرآمد، میعاد صالحی درباره اعلام آمادگی پاکستان برای عضویت در کریدور شمال -جنوب و ظرفیت‌های ریلی دو کشوربه ایلنا اظهار داشت: در مجموعه راه‌آهن تلاش بر این است که تبادلات ریلی را با کشورهای همسایه افزایش دهیم، در راستای تحقق این هدف اگر مشکل نرم‌افزاری مانع بود با کشورهای همسایه پروتکل‌هایی را به امضا رساندیم برای اینکه واگن دو کشور وارد خاک همدیگر شوند. اگر نیاز به یکسان‌سازی تعرفه‌ها بود یا تخفیفاتی اعمال شود یا تعرفه‌های ترجیحی به اجرا برسد، تلاش بر این بود که با تمام کشورهای همسایه درباره تعرفه‌ها این اقدامات انجام شود.
وی ادامه داد: همچنین در این مسیر اگر حلقه مفقوده برای اتصال ریلی بین کشورها وجود داشت به سمت احداث مسیر ریلی رفتیم.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: مشخصا درباره موضوع کشور پاکستان، از زاهدان تا میرجاوه (مرز ایرانو پاکستان) 96 کیلومتر فاصله دارد اما به لحاظ ریلی در این مسیر به پاکستان هم اتصال ریلی داریم و هم نداریم. با خط فوق عریض احداث شده 110 سال گذشته که بسیار مستعمل بوده به پاکستان اتصال ریلی داریم اما با خط ریلی استاندارد کشورمان که منطبق با استانداردهای اروپایی است به این کشور متصل نیستیم.
صالحی تاکید کرد: برای اتصال ریلی به پاکستان نیاز داریم خط آهن نرمال و استاندارد احداث کنیم که بتوانیم با لکوموتیوها و واگن‌های باری کشور خودمان با نقطه صفر مرزی تردد داشته باشیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه خط آهن موجود بین ایران و پاکستان خط فوق عریض است، افزود: در حال حاضر به صورت محدود از این خط استفاده می‌شود اما بار باید با لوکوموتیو کشور پاکستان باید تا زاهدان منتقل شود که همین اقدام کار را متفاوت می‌کند.
وی گفت: خط آهن فعلی زاهدان تا میرجاوه 96 کیلومتر طول دارد و خط ریلی غیرنرمال است و بار باید در این مسیر با کامیون ترانشیپمنت داشته باشد یا جابجایی از مد ریلی به جاده‌ای و بالعکس انجام شود در حال حاضر انتقال بار از این مسیر نمی‌صرفد با احداث خط جدید انتقال از مسیر انجام خواهد شد.مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به محل تامین مالی مورد نیاز احداث خط جدید زاهدان – میرجاوه ادامه داد: 10 میلیارد دلار تهاتر نفتی برای نوسازی ناوگان ریلی و ساخت خطوط راه‌آهن در نظر گرفته شده که 5 میلیارد دلار از استجازه نفتی 5 خط راه‌آهن شلمچه-بصره، احداث خط دوم بافق-تربت حیدریه – سنگان، خط زاهدان – میرجاوه و مسیر شیرگاه- میان‌دوره واریانت پل ورسک و همچنین نوسازی ناوگان انجام می‌شود.
صالحی تاکید کرد: این مسیر توان ترانزیت و جابه‌جایی 8 میلیون تن بار در سال را دارد.وی با اشاره به روابط سیاسی دو کشور و اثرگذاری آن در احداث خط جدید ریلی و تبادلات تجاری بین دو کشور اظهار داشت: در حال حاضر هم در شرایط فعلی حجم صادرات بار به صادرات خوب است و موضوع این است که به دنبال این هستیم همین بار از طریق ریل به این کشور منتقل شود.    

بازنشر مرین‌پرس به نقل از اقتصاد سرآمد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

شکست طرح امدادرسانی دریایی آمریکا به غزه

پ تیر 21 , 1403
منابع آمریکایی در نهایت شکست طرح جنجالی کمک‌های دریایی به غزه را اعلام کردند.به گزارش اقتصادسرآمد به نقل از الجزیره، طرح ۲۳۰ میلیون دلاری آمریکا برای ساخت اسکله موقت در سواحل غزه در نهایت با شکست مفتضحانه همراه بود.بر این اساس، منابع آگاه آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود به […]

همچنین بخوانید: