تقويت ذخاير ژنتيكی بخش دريایی موزه تاريخ طبيعی

تقويت ذخاير ژنتيكی بخش دريایی موزه تاريخ طبيعی

 

محمد طالبی متین در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به اهمیت ذخایر ژنتیکی گونه‌های جانوری دریایی جهت حفاظت و احیای این گونه‌های مهم، از تهیه نمونه آبزیان خلیج فارس جهت ارتقا و تقویت ذخایر ژنتیکی در بخش دریایی موزه تاریخ طبیعی خبر داد.

مدیر‌کل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، ادامه داد: پروژه تقویت ذخایر ژنتیکی از طریق تهیه نمونه آبزیان منطقه خلیج فارس از سال گذشته به صورت مستمر توسط کارشناسان بخش زیست بوم سازمان حفاظت محیط زیست در حال انجام است.

به گفته این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، منطقه خلیج فارس به لحاظ دارا بودن انواع گونه‌های آبزیان بسیار غنی است؛ لذا قصد داریم بانک اطلاعات داده‌ای ذخایر ژنتیکی این منطقه را تدوین و تکمیل کنیم.

طالبی متین در ادامه گفته‌های خود خاطرنشان ساخت: همچنین تاکنون اطلاعات موجود در خصوص گونه‌های گیاهی و جانوری خلیج فارس و دریای عمان و خزر در قالب بانک داده‌ای جمع آوری شده است.

وی بیان داشت: هدف از این بانک داده‌ای، ایجاد مرجعی منطقه‌ای برای تمام کشور‌های حاشیه این دریا‌ها و نیز دسته بندی علمی آمار و اطلاعات در مورد گونه‌های بومی و غیربومی و مهاجم موجود در این اکوسیستم‌ها است.

وی خاطرنشان ساخت: با توجه به اهمیت زیست بوم‌های دریایی خلیج فارس و چالش‌هایی که در برابر آن‌ها قرار دارند، اقداماتی برای حفاظت و مدیریت پایدار منابع دریایی این منطقه لازم است؛ برنامه‌ها و سیاست‌های بیشتری برای کاهش آلودگی و محافظت از زیست بوم‌ها و جانوران دریایی باید اجرا شود.

مدیر‌کل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، تصریح کرد: از سوی دیگر همکاری بین کشور‌های منطقه و جوامع علمی، صنعتی و مردمی برای حفاظت و مدیریت پایدار منابع دریایی خلیج فارس امری حیاتی است.

بازنشر مرین‌پرس به نقل از مانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

بنادر چابهار و گوادر ؛ موتورهای دوقلوی توسعه اقتصادی!

پ تیر 14 , 1403
تین نیوز در دریای عمان، دو بندر به عنوان نقاط پتانسیل اقتصادی و با اهمیت ژئوپلیتیکی وجود دارند؛ گوادر در پاکستان و چابهار در ایران. این دو بندر، که اغلب به عنوان رقیب  دیده می شوند، دارای قابلیت تبدیل شدن به مراکز مکملی از توسعه منطقه ای هستند که همکاری […]

همچنین بخوانید: