سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه طبق گزارشهای IMO همچنان بیش از ۸۰ درصد سوانح دریایی ناشی از خطای انسانی است، گفت که سازمان بنادر در راستای اجرای الزامات کنوانسیون کار دریایی سالهای اخیر به بیش از ۱۰۰۰ مورد از شکایات و موضوعات مورد ادعای دریانوردان خارجی و ایرانی شاغل روی کشتیهای تحت پرچم ایرانی و خارجی متردد در آبهای تحت حاکمیت خود و آبهای بینالمللی پرداخته است
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ترابران، علیاکبر مرزبان، سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در مراسم بزرگداشت روز جهانی دریانورد، گفت: «بر کسی پوشیده نیست که صنعت حمل و نقل دریایی سهم بیبدیل و تأثیرگذاری از کل حمل و نقل جهانی را به لحاظ ارزش و حجم دارا است و در این میان دریانوردان با تخصصهای ویژه بهعنوان یکی از مولفههای اساسی در تحرک اقتصادی کشتیرانیها هستند.»
او افزود: در راستای توسعه پایدار به جز قدمهای بزرگ و مؤثری که در سطح جهانی برای تدوین استانداردهای آموزشی و کیفیت کار و زندگی دریانوردان برداشته شد؛ «طبق گزارشهای IMO همچنان بیش از ۸۰ درصد سوانح دریایی ناشی از خطای انسانی ارزیابی میشود. به همین دلیل توجه ویژه به بحث تعامل انسانی و ارتقای سطح دانش و مهارت دریانوردان در دستورکار نهادهای بینالمللی بهویژه کمیته HTW و کمیته MSC قرار گرفته است.»
مرزبان یادآور شد: «در همین راستا و با هدف انطباق استانداردهای آموزشی با تحولات جدید در حال حاضر بازنگری جامع کنوانسیون STCW جزء برنامههای جدی IMO است و قرار است تا سال ۲۰۲۷ نهایی و به تصویب برسد.»
او تاکید کرد: «سازمان بنادر نیز به عنوان مرجع حاکمیت دریایی کشور میکوشد تا با ارتقای سطح آموزش کمی و کیفی دریانوردان تربیت دریانوردان توانا و متخصص و مجرب را همواره در اهداف کلان ملی خود مد نظر قرار داده و گامهای مؤثری برداشته است.»
سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: «با توجه به رشد صنعت دریانوردی همگام با سایر صنایع دنیا، روشهای حمل و نقل دریایی در حال تحول است و فناوریهای جدید در این صنعت هر روز نمود و بروز بیشتری مییابد، طرح مباحث جدید نظیر کشتیهای خودران راهبردها و سیاستهای IMO را نیز در این زمینهها برای ارتقای دانش و مهارت دریانوردان و در صورت لزوم اصلاح مقررات موجود و یا ایجاد قوانین جدید دستخوش تغییر و تحول کرد.»
او با اشاره به اهمیت نقش دریانوردان در صنعت کشتیرانی اظهار کرد: «اگر چه در سالهای اخیر تحریمهای یکجانبه آمریکا صنعت دریایی و دریانوردی ما را تحت تاثیر قرار داد اما تحریمها با مشارکت فعالانه و تعیینکننده جامعه دریانوردان، نهادهای حاکمیتی و مجموعههای کارفرمایی و کارگری جامعه دریایی و بندری کشور خنثی شد و با ابلاغ سیاستهای کلی توسعه دریامحور فصل نوینی از رشد و توسعه اقتصاد دریایی در ابعاد مختلف گشوده شد.»
مرزبان افزود: «درباره افزایش کمی دریانوردان نیز قدمهای بزرگی در طول دو سه سال اخیر برداشته شد که از جمله آنها میتوان به اعطای مجوز فعالیت به یک دانشگاه یک دانشکده فنی و حرفه ای، یک هنرستان علوم دریایی و یک مؤسسه آموزشی خصوصی در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد که منجر به افزایش ۳۰ درصدی جذب دانشجویان دریانوردی شد.»
مرزبان در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: «در رابطه با رسیدگی به وضعیت اشتغال دریانوردان روی کشتیها، سازمان بنادر در راستای اجرای الزامات کنوانسیون کار دریایی سالهای اخیر به بیش از ۱۰۰۰ مورد از شکایات و موضوعات مورد ادعای دریانوردان خارجی و در ایرانی شاغل روی کشتیهای تحت پرچم ایرانی و خارجی متردد در آبهای تحت حاکمیت خود و آبهای بینالمللی پرداخته است و تلاش کرده است در راستای تحقق صحيح الزامات كنوانسیونهای خاص مربوط به کار و زندگی دریانوردان به نحو احسن بر اجرای الزامات توسط مالکان کشتیها نظارت کند.»