موضوعات: اخبار دریایی

تامین ۸۰ درصد نیازمندی‌های ناوگان از داخل کشور/ کمبود ۴۲۰۰ نفر دریانورد در جهان طی سال آتی

 

به گزارش خبرنگار مانا، معاون توسعه بازار گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانورد با بیان اینکه شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر دارای ۱۴۱ فروند کشتی کانتینری، فله بر، چند منظوره، تانکر مسافری  و … است، اظهار داشت: این شرکت جایگاه اول در منطقه خاورمیانه را داراست و در جهان جایگاه ۲۲  و در میان ۱۰۰ شرکت برتر کشور قرار دارد.

وی افزود: طی سال‌های آینده باید ٣۴ فروند کشتی از ناوگان خارج شوند و ٨٠ فروند کشتی جدید باید وارد ناوگان شود.  

معاون توسعه بازار گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: در تحریم‌های بسیار سنگین توانسته‌ایم به هفت منطقه در دنیا تردد داشته باشیم تا نیاز داخل کشور را تامین کنیم.

وی با اشاره به توسعه ناوگان از طریق توان داخل اظهار داشت: قرارداد ساخت ۱۰ فروند کشتی با سازندگان داخلی منعقد شده و  برای ساخت ۴ فروند دیگر در حال مذاکره هستیم.

وی تاکید کرد: روزانه با ٢٠٠ حمله سایبری مواجه می‌شویم و اجازه ایجاد اختلالات را نمی‌دهیم.

 وی با اشاره به تأمین بیش از ۸۰ درصد کل نیازمندی‌های ناوگان از داخل کشور گفت: بر این اساس با تامین سوخت، ملزومات، نیروی انسانی، بیمه و انجام تعمیرات در داخل از خروج بییش از ۳۰۰ میلیون دلار ارز در سال از کشور جلوگیری شده است.

معاون توسعه بازار گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در حال حاضر تنها ۳۰ نفر نیروی خارجی بر روی ناوگان گروه کشتیرانی حضور دارند اظهار داشت: ایرانیزه کردن دریانوردان فعال بر روی ناوگان جزو اهداف گروه بوده است و بر این اساس تعداد نیروی خارجی حاضر بر روی ناوگان طی پنج سال گذشته روند کاهشی داشته و از ۶۷۰ نفر سال ۹۸ به ۳۲ نفر در حال حاضر رسیده است.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت نیروی انسانی کارآمد در صنعت دریانوردی گفت: شرایط سخت کار دریانوردی و  دوری از خانواده، لزوم افزایش سطح آموزش دریانوردان، رقابت بین المللی برای جذب و ارتقاء دریانوردان و بالا بودن میانگین سنی دریانوردان را مهمترین چالش‌های این حرفه در سطح بین المللی بیان کرد.

وی با اشاره به چالش‌های نیروی انسانی کارآمد  دریانوردی در سطح جهان تصریح کرد: در سال ۲۰۲۳ با کمبود ۹ درصدی دریانوردان مواجه هستیم در حالیکه این کمبود در سال ۲۰۲۲ حدود ۵ و بوده است.

وی اظهار داشت بر اساس پیش بینی‌ها در سال ۲۰۲۵ میلادی جهان با کمبود ۱۸ درصدی افسران و کارکنان کشتی‌های تجاری مواجه خواهد شد. این کمبود برای سال آتی حدود ۴۲۰۰ نفر پیش بینی شده اشت.

معاون توسعه بازار گروه کشتیرانی  بالا بردن کیفیت و استفاده از تکنولوژی‌های روزآمد و هوشمند در آموزش، بهبود شرایط و محیط کار، بهبود امکانات و تجهیزات و زیست اجتماعی در داخل کشتی، تسهیل امکانات ارتباط با خانواده دریانوردان و اتخاذ سیاست‌های حمایت از خانواده دریانوردان و جبران خدمات را از جمله راهکار‌های شرکت‌های موفق در نگه داشت دریانوردان بیان کرد.

وی اشاعه فرهنگ دریایی، شناساندن اقتصاد دریا و شغل دریا نوردی به جامعه، تهیه و تولید محتوای آموزشی در قالب فیلم، تدوین سند جامع، ارتباط موثر با خانواده دریانوردان، ایجاد مراکز رفاهی ویژه دریانوردان و … را از جمله راه‌های مقابله با چالش‌های کمبود دریانورد دانست.

بازنشر مرین‌پرس به نقل از مانا

مدیر سایت

انتشار
منتشر شده توسط:
مدیر سایت