روان‌‍ شناسی دریانوردی، ضرورت توجه به حفظ و ارتقا سلامت روان دریانوردان

روان‌‍ شناسی دریانوردی، ضرورت توجه به حفظ  و ارتقا سلامت روان دریانوردان

به گزارش بندر و دریا، شرایط شغلی با نوبت کاری خاص، محیط فیزیکی و شغلی سخت، شرایط کاری خطرناک، محدود و دور از خانواده، همچنین مجموعه‌ای از مشکلات مربوط به تشکیل گروه، موانع فرهنگی و ارتباطی در شرایط کار در فضای چند فرهنگی و چندزبانه خدمه، دریانوردی را به شغلی چالش‌برانگیز و زندگی در دریا را ذاتاً استثنایی کرده است.

این ویژگی‌های شغلی در مجموع می‌توانند به‌طور بالقوه چندین استرس فیزیکی، ذهنی و روانی مانند خستگی، محرومیت از خواب، فرسودگی شغلی، تنهایی، اختلال در زندگی اجتماعی و خانوادگی ایجاد کنند که ممکن است ریتم‌های شبانه‌روزی دریانوردان، نیازهای اجتماعی و بهزیستی روانی آنان را تحت تأثیر قرار دهد.
در بین بسیاری از عوامل استرس‌زا، انزوای اجتماعی و دلتنگی، عامل ایجاد استرس روانی در کشتی‌ها برای دریانوردان است. علاوه بر اینها، دریانوردان همچنین شرایط خاص ایمنی را تجربه می‌کنند که عمل یا عدم اقدام آنها در زمینه ایمنی، می‌تواند به طور بالقوه بر ایمنی خدمه و کشتی تأثیر بگذارد. از آنجایی‌ که رفاه و بهزیستی روانی دریانوردان عامل مهمی در تضمین عملکرد عملیاتی و ایمنی دریایی است، بنابراین شناسایی و درک مشکلات روانی دریایی و ارتقای بهزیستی بهینه جسمی، روانی و اجتماعی برای تضمین سلامت شغلی و ایمنی دریایی ضروری است.
در این چنین فضای شغلی و محیط کاری پر چالش، توسعه و استفاده از برنامه‌های روانشناسی برای حل چالش‌های جدی دریانوردی و دریانوردان در حوزه بررسی سلامت روانشناختی دریانوردان، آموزش بهداشت روانی و مداخلات روان شناختی ضروری است.
صنعت حمل و نقل می‌تواند با بهره‌گیری از آموزش‌ها و مداخلات روانشناسی علمی مدرن، منفعت زیادی در راستای حفظ و توسعه منابع انسانی کسب کند. استفاده از مداخلات (پیشگیری، تشخیص و درمان) و آموزش‌های روانشناسی در زمینه دریایی و دریانوردی سهم به‌سزایی در ارتقا سلامت روان و افزایش سطح رفاه و بهزیستی روانی دریانوردان دارد.

بازنشر مرین‌پرس به نقل از بندر و دریا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

تدوین دستورالعمل نحوه تعیین حریم اکولوژیک تالاب‌های ساحلی

س تیر 12 , 1403
  محمد طالبی متین در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: در راستای عمل به تکالیف ابلاغی در قوانین و مقررات جهت تعیین حد بستر و حریم برخی تالاب‌های ساحلی، تدوین دستورالعمل نحوه تعیین حد بستر و حریم اکولوژیک تالاب‌های ساحلی در مراحل نهایی تدوین است. مدیر کل دفتر زیست […]
تدوین دستورالعمل نحوه تعیین حریم اکولوژیک تالاب‌های ساحلی

همچنین بخوانید: