زنان در اولویت نیستند

زنان در اولویت نیستند؛ مهسا از زنان دریانورد کشور با اشاره به موانع و مشکلات بازار کار برای بانوان می‌گوید:…

زنان در اولویت نیستند

به گزارش بندر و دریا،  مهسا مسعودی معتقد است: هنوز تصور و دید درستی از توانایی زنان در مشاغل دریانوردی در جامعه ایجاد نشده‌ و هنوز این شغل را مردانه می‌بینند.

او ادامه داد: متاسفانه عده‌ای هنوز هم بر این باور هستند که این شغل مناسبی بانوان نیست و یک زن نمی‌تواند از پس انجام وظایف تعریف این شغل برآید.

مسعودی گفت: نگاه دیگری وجود دارد این است که از آنجا که محیط شغل دریانوردی مردانه بوده، بنابراین این محیط برای حضور نیروی کار زن امنیت ندارد. به‌هیچ وجه این موضوع درست نیست و یک باور غلط در این زمینه ایجاد شده ‌است. در مدت کار روی کشتی هیچ موردی در این باره را شاهد نبودم و نیروی کار مرد و زن مانند محیط کار در خشکی به فعالیت حرفه‌ای می‌پردازند.

وی با بیان اینکه تمام این موضوعات باعث شده فرصت‌های شغلی بانوان در حرفه دریانوردی بسیار محدود باشد، افزود: در حال حاضر با داشتن مدرک افسری دوم شناورهای زیر ۵۰۰ تن و هم افسری شناورهای زیر سه هزار تن فرصت شغلی بسیار محدودی دارم. این در حالی است که برای این جایگاه آگهی‌ها و تقاضای نیروی کار بسیار زیاد بوده که البته اولویت با جذب مردان است.

او یادآور شد: به تمام شرکت‌ها درخواست کار داده‌ام،‌اما متاسفانه با وجود این‌که کار یک زن روی کشتی هیچ منع قانونی ندارد، در اولویت‌های جذب نیروی کار نیستیم و از زنان شاغل در این حوزه حمایت نمی‌شود و حمایت‌ها در حد شعار است. هرچند مسئولان هم در رفع این مشکل بازار کار بانوان دریانورد تلاش می‌کنند، اما در نهایت شرکت‌های فعال در این حوزه خصوصی هستند و مسئولان نمی‌توانند جذب نیروی کار زن در این حوزه را الزامی کنند.

مسعودی تاکید کرد: در حالی که بانوان دریانورد در ایران در بازار کار با مشکلاتی مواجه هستند، زنان دریانورد در دنیا و در سایر کشورها این مشکلات را ندارند و دیدگاه عموم نسبت به ورود زنان به مشاغل دریانوردی تغییر کرده و زنان در این کشورها هم‌سطح مردان و بدون تبعیض در حال کار هستند و به‌سرعت وارد بازار کار می‌شوند.

وی با اشاره به بحث بیمه زنان دریانورد گفت: تنها وقتی روی شناور کار می‌کنیم، بیمه می‌شویم و پس از اتمام کار بیمه قطع می‌شود. هرچند با مشکلات متعدد مواجه هستیم، اما این مسیری است که خودمان آن را انتخاب کردیم و تنها علاقه است که زنان دریانورد را در این فضای کاری حفظ کرده‌ است.

بازنشر مرین‌پرس به نقل از بندر و دریا

بازدید: 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *