مطالعات تاثیر تغییر طول اسکله برگشتی در کاهش روند رسوب گذاری بندر انزلی

مطالعات تاثیر تغییر طول اسکله برگشتی در کاهش روند رسوب گذاری بندر انزلی




تین نیوز

سیده معصومه صداقی عضو هیات علمی و رئیس بخش حمل و نقل دریایی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: بندر انزلی یکی از سه بندر اصلی سواحل شمالی کشور است که با داشتن اسکله های متعدد، عمق آبخور مناسب و پسکرانه وسیع، دارای امکانات مناسبی برای سرویس دهی به انواع شناورهای تجاری، نفتی، مسافری، صیادی و نظامی است.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، بندر انزلی یکی از سه بندر اصلی سواحل شمالی کشور است که با داشتن اسکله های متعدد، عمق آبخور مناسب و پسکرانه وسیع، دارای امکانات مناسبی برای سرویس دهی به انواع شناورهای تجاری، نفتی، مسافری، صیادی و نظامی است. این بندر از ابتدا بر روی مصب روگاهای متصل به تالاب انزلی ساخته شده بود و از این رو، همواره در معرض رسوبات ورودی از سمت تالاب قرار داشته و عملیات لایروبی به طور پیوسته در آن انجام شده است.

در سال های اخیر، با توجه به کاهش قابل توجه سطح آب دریای خزر و افزایش حجم رسوبات تالاب ناشی از شرایط بالادست، حجم رسوبات با منشا تالاب در بندر افزایش یافته است. با توجه به راستای اسکله برگشتی (شماره ۱۰) که عمود بر مسیر جریانات خروجی از تالاب است، پیشنهاد حذف یا کاهش طول اسکله مذکور با هدف تسهیل عبور رسوبات از کانال بندر و جلوگیری از نشست آنها در حوضچه (رویکرد در حرکت نگاه داشتن رسوبات) مطرح شده است.

از آنجا که اسکله برگشتی در حال حاضر یکی از اسکله های عملیاتی بندر است و با توجه به تبعات عملیاتی، اجرایی و مالی این رویکرد، ارزیابی فنی موضوع و بررسی تاثیر کاهش طول اسکله برگشتی بر هیدرودینامیک و روند رسوب گذاری بندر به مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی محول شد، در این مطالعه، بررسی تاثیر تغییر طول اسکله برگشتی از جنبه های مختلف شامل موارد زیر مورد بررسی قرار گرفته است.

اهداف این مطالعه شامل بررسی تاثیر حذف یا کاهش طول اسکله برگشتی بر نفوذ امواج به کانال بندر و تامین آرامش اسکله های شماره ۱ تا ۹، رژیم جریان حوضچه و کانال بندر، الگوی شکل گیری گردابه ها و تامین آرامش اسکله ها در برابر سرعت جریانات، الگوی رسوب گذاری در حوضچه و کانال بندر، شرایط ناوبری از نظر مسیر تردد، دایره چرخش و نحوه پهلوگیری و جدا شدن شناورها از اسکله ها، کاربری و بهره وری عملیاتی اسکله (حداقل طول لازم برای حفظ کاربری عملیاتی) است.

بازنشر مرین‌پرس به نقل از تین‌نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

دلایل کاهش سرمایه‌گذاری در کریدور اقتصادی چین و پاکستان

د تیر 11 , 1403
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، براساس گزارش اخیر مرکز امور مالی و توسعه سبز در دانشکده مالی فنهای (FISF) شانگهای چین؛ سرمایه گذاری در پروژه BRI از زمان اعلام آن در سال ۲۰۱۳ میلادی از مرز یک تریلیون دلار عبور و به ۱.۰۵۳ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۳ میلادی رسید […]

همچنین بخوانید: