جزر و مد در بازار کشتی‌های فله بورس بالتیک

سیدابوالفضل جعفری‌نژاد مترجم در هفته ۲۵ سال میلادی جاری، رشد تقاضا در کنار عرضه محدود کشتی‌ها، عاملی در تقویت نرخ‌ها در بازار کشتی‌های کیپ‌سایز بود، به صورتی که پیش‌بینی این…

جزر و مد در بازار کشتی‌های فله بورس بالتیک

در هفته ۲۵ سال میلادی جاری، رشد تقاضا در کنار عرضه محدود کشتی‌ها، عاملی در تقویت نرخ‌ها در بازار کشتی‌های کیپ‌سایز بود، به صورتی که پیش‌بینی این روند در هفته‌های آتی نیز ادامه یابد.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، هفته ۲۵ برای بازار کیپ‌سایز با روندی آرام آغاز شد. تعطیلات در سنگاپور، یکی ازعوامل مهم این رکود اولیه بود؛ چرا که فعالیت معاملاتی در این منطقه کلیدی از بازار، تا حدی کاسته شد و حجم معاملات و نرخ کرایه‌ها نیز به تبع آن تحت تاثیر قرار گرفت. با این حال، روند بازار دیری نپایید و در اواخر هفته تحولی چشمگیر را شاهد بودیم. بازگشت شرکت‌های فعال در استخراج و فروش مواد معدنی به بازار منطقه اقیانوس آرام، تقاضا برای حمل و نقل فله‌خشک را به طور قابل توجهی افزایش داد و منجر به رشد حجم محموله‌ها و رونق فعالیت در این بخش از بازار شد.

رشد تقاضا در کنار عرضه محدود کشتی‌ها، عاملی در تقویت نرخ‌ها در بازار کیپ‌سایز بود. پیش‌بینی می‌شود این روند در هفته‌های آتی نیز ادامه یابد؛ به خصوص با توجه به افزایش تقاضا که برای حمل و نقل سنگ آهن از برزیل و استرالیا وجود دارد.

پاسیفیک پیشتاز رونق بازار کشتی‌های کیپ‌سایز

رشد چشمگیر تقاضا برای حمل زغال سنگ از سواحل شرقی استرالیا، محرک اصلی رونق بازار در اقیانوس آرام در هفته ۲۵ بود. این امر منجر به افزایش حجم محموله‌ها و تقویت نرخ‌ها در این منطقه شد. شاخص C5  بالتیک (شاخصی در بازار بورس بالتیک که نرخ کرایه کشتی‌های کیپ‌سایز در مسیر سنگاپور-اروپا را نشان می‌دهد) که بازتابی از شرایط کلی بازار کیپ‌سایز در اقیانوس آرام است، در طول این هفته، روندی صعودی را تجربه کرد و در نهایت به ۱۱.۰۹۵ دلار در هر تن رسید. لازم به ذکر است که انعقاد قراردادهای متعدد در اواخر هفته، به تثبیت این افزایش نرخ کمک کرد.

در حالی که بازار اقیانوس آرام (پاسیفیک) تحت‌الشعاع تقاضای زغال سنگ قرار داشت، اقیانوس اطلس(آتلانتیک) نیز شاهد رونق در برخی مسیرهای خاص بود. تقویت تقاضا برای حمل مواد معدنی از مبادی جنوب برزیل و غرب آفریقا به مقصد چین، از عوامل اصلی حمایت از نرخ‌ها در این منطقه بود.

علاوه بر شاخص C5، شاهد افزایش شاخص‌های کلیدی دیگر بازار نیز بودیم. شاخص C3 بالتیک (شاخصی در بازار بورس بالتیک که نرخ کرایه کشتی‌های کیپ‌سایز در مسیر آسیا-اروپا را نشان می‌دهد) تا پایان هفته با رشدی چشمگیر به ۲۷.۳۷۵ دلار رسید. این افزایش نشان‌دهنده تقاضای قوی برای حمل و نقل فله‌خشک در مسیرهای مختلف بود.

شاخص C9 بالتیک (شاخصی در بازار بورس بالتیک که نرخ کرایه کشتی‌های کیپ‌سایز در مسیر شرق کانادا به خاور دور را نشان می‌دهد) نیز رشدی قابل توجه را تجربه کرد. این شاخص به دلیل نرخ‌های بالاتر برای محموله‌های مناقصه از سواحل شرقی کانادا به خاور دور به طور قابل‌توجهی افزایش یافت.

در مجموع، این یک هفته صعودی و مثبت برای بازار کیپ‌سایز بود. شاخص BCI 5TC (شاخص ترکیبی بالتیک برای پنج مسیر اصلی در بازار فله‌بر) که معیاری کلی از نرخ کرایه‌ها در این بخش از بازار است، با افزایش ۵۲۶ دلاری به ۲۶,۰۵۹ دلار رسید که نشان‌دهنده رونق کلی در بازار و افزایش تقاضا برای خدمات حمل و نقل فله‌خشک بود.

هفته‌ای آرام با تقاضای ضعیف برای غلات و مواد معدنی

درهفته ۲۵ بازار بورس بالتیک، شاهد روندی کاهشی در فعالیت و تقاضا در کشتی‌های فله بر Panamax بودیم. معاملات در مسیر ترانس آتلانتیک، مسیری که بنادر آمریکای شمالی مانند نیویورک، نورفولک و ساوانا را به بنادر اروپا از جمله آنتورپ، ساوت‌همپتون و برمرهاون متصل می‌کند، به طور قابل توجهی، کاهش یافت و تقاضا برای حمل و نقل غلات و مواد معدنی در سراسر حوضه به طور کلی ضعیف بود.

در EC آمریکای جنوبی (منطقه‌ای شامل برزیل، آرژانتین و اروگوئه)، شاهد نوسانات نرخ‌ها بودیم. فعالیت کلی در این منطقه محدود بود، اما به نظر می‌رسد شاخص P6بالتیک (شاخصی در بازار بورس بالتیک که نرخ کرایه کشتی‌های Panamax در مسیر شرق آمریکای جنوبی به خاور دور را نشان می‌دهد) برای نیمه اول جولای در سطح متعادلی قرار خواهد داشت. با این حال، پیش‌بینی نرخ‌ها برای نیمه دوم جولای به دلیل وفور کشتی‌های حامل بار و بدون بار ضعیف‌تر خواهد بود.

کاهش نرخ‌ها در آسیا به دلیل افزایش عرضه و تقاضای ضعیف

نرخ‌های نقدی برای کشتی‌های Panamax در مسیر آپس (آفریقا، اقیانوس اطلس، هند) در اواسط هفته به $۱۹,۲۵۰ + $۹۲۵,۰۰۰ برای کشتی‌های ۸۲,۰۰۰ تنی رسید. این نرخ‌ها در مقایسه با هفته قبل اندکی کاهش داشت.

از سوی دیگر، بازار آسیا در طول هفته روندی کاهشی داشت. افزایش تعداد کشتی‌ها در منطقه، به‌ویژه در شرق آسیا، یکی از عوامل اصلی افت نرخ‌ها بود. تقاضا برای حمل و نقل مواد معدنی از شمال اقیانوس آرام، استرالیا و اندونزی نیز محدود بود و به این روند کاهشی دامن زد.

فعالیت در بخش قراردادهای دوره‌ای نیز محدود بود. با این حال، گزارش‌هایی مبنی بر انعقاد قراردادی برای یک کشتی ۸۲,۰۰۰ تنی با تحویل در چین به نرخ $۱۷,۵۰۰ برای ۱۲ تا ۱۵ ماه وجود داشت. این نرخ در مقایسه با هفته قبل اندکی پایین‌تر بود.

بازار نرخ کرایه حمل کشتی‌های فله‌بر Ultramax/Supramax

بازار نرخ کرایه حمل کشتی‌های فله‌بر Ultramax/Supramax در هفته‌ای که گذشت، شاهد روندی نسبتاً ثابت بود؛ با این حال نرخ‌ها در خلیج آمریکا تحت فشار نزولی قرار داشت.

فعالیت در خلیج آمریکا در طول هفته ۲۵ محدود بود و نرخ‌ها به دلیل کمبود تقاضا برای حمل و نقل غلات به سمت شرق آسیا، روندی کاهشی داشت.

تقاضا برای حمل و نقل زغال سنگ از اندونزی به هند نیز اندکی افزایش یافت و نرخ‌ها را در این مسیر تا حدودی تقویت کرد.

همچنین فعالیت در دریای مدیترانه و دریای شمال محدود بود و نرخ‌ها در این مناطق نسبتاً ثابت بود.

انتظار می‌رود که بازار نرخ کرایه حمل کشتی‌های فله‌بر Ultramax/Supramax در هفته‌های آینده نیز روندی نسبتاً ثابت داشته باشد. تقاضا برای حمل و نقل غلات از دریای سیاه و همچنین تقاضای فصلی برای حمل و نقل زغال سنگ از اندونزی به هند می‌تواند از نرخ‌ها حمایت کند. با این حال، مازاد عرضه کشتی در برخی از مناطق می‌تواند مانع از افزایش قابل توجه نرخ‌ها شود.

تقاضای بهتر در برخی مناطق، نرخ‌ها را تقویت کرد

در این هفته، با این حال تقاضا در برخی مناطق مانند مسیر اروپا-مدیترانه افزایش یافت و به نفع صاحبان کشتی عمل کرد.

نرخ کرایه حمل یک کشتی ۵۳,۰۰۰ تنی برای یک سفر از گذرگاه جنوب غربی(گذرگاهی در خلیج مکزیک) به شرق مدیترانه در محدوده پایین ۲۰,۰۰۰ دلار ثابت شد. این نرخ در مقایسه با هفته قبل اندکی پایین‌تر بود.

همچنین تقاضا برای حمل و نقل در مسیر اروپا-مدیترانه افزایش یافت و نرخ‌ها را تا حدودی تقویت کرد.

در منطقه جنوب اقیانوس اطلس، شاهد افزایش اندکی در نرخ‌های معامله شده بودیم. نرخ یک کشتی Ultramax برای یک سفر از EC آمریکای جنوبی به سمت شمال با نرخ ۱۸,۰۰۰ دلار به اضافه ۸۰۰,۰۰۰ دلار ثابت ماند. این نرخ در مقایسه با هفته قبل اندکی بالاتر بود.

انتظار می‌رود که  نرخ کرایه حمل بازار کشتی‌های فله‌بر Ultramax/Supramax در هفته‌های آینده نیز روندی نسبتاً ثابت داشته باشد. تقاضا برای حمل و نقل غلات از دریای سیاه و همچنین تقاضای فصلی برای حمل و نقل زغال سنگ از اندونزی به هند می‌تواند از نرخ‌ها حمایت کند.

چه چیزی نرخ‌ها را تقویت کرد؟

در طول هفته۲۵، تقاضا برای حمل و نقل فولاد و محمولات عمومی از مسیر شمال آسیا و چین به سمت اروپا از طریق دماغه امید نیک (در آفریقای جنوبی) شاهد روندی صعودی بود که در نتیجه، افزایش قابل توجه این تقاضا به حفظ انتظارات بالای مالکان کشتی کمک کرد.

به عنوان نمونه، هزینه کرایه حمل یک کشتی ۶۳,۰۰۰ تنی در اواخر هفته برای یک سفر از شمال چین به اروپا از طریق دماغه امید نیک روی نرخ ۱۵,۰۰۰ دلار برای ۶۵ روز اول و ۱۸,۰۰۰ دلار برای مابقی دوره، ثابت ماند.

این امر به دلیل افزایش تقاضای فولاد در اروپا و همچنین تمایل صادرکنندگان چینی به استفاده از این مسیر به جای کانال سوئز به دلیل هزینه‌های پایین‌تر بود.

فعالیت در سایر مناطق و بخش‌های بازار کشتی‌های فله‌بر  Ultramax/Supramaxنسبتاً محدود بود. نرخ‌ها در مسیرهای ترانس آتلانتیک و دریای مدیترانه ثابت بود.

تقاضا در جنوب شرق آسیا و هند ثابت بود

در این هفته، بازار شاهد روندی نسبتاً ثابت بود، به طوری که تقاضا برای حمل و نقل از جنوب شرق آسیا و هند در سطح ثابتی باقی ماند. فعالیت در بخش قراردادهای دوره‌ای نیز محدود بود.

تقاضا برای حمل و نقل غلات و مواد معدنی از جنوب شرق آسیا به سمت شرق آسیا و هند ثابت بود. نرخ‌ها برای این مسیر در اواخر هفته به ۲۰,۰۰۰ دلار برای یک کشتی ۵۹,۰۰۰ تنی رسید.

همچنین، تقاضا برای حمل و نقل زغال سنگ از استرالیا و اندونزی به هند نیز ثابت بود.

فعالیت در بخش قراردادهای دوره‌ای نیز محدود بود. با این حال، نرخ کرایه حمل یک کشتی ۶۴,۰۰۰ تنی با موقعیت فعلی در تایلند برای یک دوره در بازه زمانی تا حداکثر سپتامبر/حداقل دسامبر ۲۰۲۴ با تحویل در هر نقطه از جهان، روی نرخ ۱۹,۵۰۰ دلار ثابت ماند.

بازار نرخ کرایه حمل کشتی‌های فله‌بر  Handysize

بازار نرخ کرایه حمل کشتی‌های فله‌بر   Handysize در هفته گذشته شاهد تحولی چشمگیر بود، به طوری که تقاضای قوی در خلیج آمریکا به دلیل کمبود تناژ در این منطقه، نرخ‌ها را به طور قابل توجهی افزایش داد.

در این بازار، شاهد فعالیت‌هایی در مسیرهای مختلف بودیم. نرخ کرایه حمل یک کشتی فله‌بر Handysize37,000 تنی برای یک سفر از گذرگاه جنوب غربی به ایرلند روی ۱۷,۰۰۰ دلار ثابت ماند. در مسیر دیگری، یک کشتی ۳۸,۰۰۰ تنی با محموله سنگ آهن از مراکش از مسیر سنت لارنس به مدیترانه با نرخ ۱۲,۰۰۰ دلار ثابت ماند. همچنین، یک کشتی ۳۴,۰۰۰ تنی از پوئرتو کابلو در ونزوئلا برای دو تا سه سفر با بار قابل تحویل در اقیانوس آتلانتیک، روی نرخی حدود ۱۳,۵۰۰ دلار ثابت شد.

رشد تقاضا در مدیترانه و اروپا، رکود در اقیانوس اطلس جنوبی

در هفته ۲۵، شاهد رونق در بازارهای مدیترانه و قاره اروپا بودیم، به طوری که سطح استعلامات برای حمل بار افزایش یافت. نرخ‌ها نیز به طور کلی ثابت یا اندکی افزایش یافت. یک نمونه از این افزایش نرخ، فیکس شدن کرایه حمل یک کشتی ۳۶,۰۰۰ تنی برای حمل بار از کنستانتا(رومانی) به مراکش با نرخ ۱۳,۵۰۰ دلار است؛ اما در منطقه اقیانوس اطلس جنوبی، به دلیل عدم تناسب عرضه بار با تقاضای کشتی‌های خالی، شاهد روند منفی بودیم که این موضوع، منجر به کاهش نرخ‌ها در برخی مسیرها شد.

بازار Handysize در آسیا

در آخر هفته ۲۵، به دلیل تعطیلات در سنگاپور، فعالیت‌های قابل مشاهده در بازار Handysize آسیا کم بود. با این حال، شاهد معامله فیکس شدن نرخ کرایه حمل بار دو کشتی Handysize بودیم.

یک کشتی ۳۸,۰۰۰ تنی حامل فولاد از لیان‌یونگ‌گانگ به خلیج فارس و سواحل غربی هند با نرخ ۱۵,۵۰۰ دلار و یک کشتی ۳۸,۰۰۰ تنی دیگر حامل فولاد از سنگاپور از طریق سیگادینگ به قاره اروپا با نرخ ۱۲,۰۰۰ دلار فیکس شد.

لازم به ذکر است که این گزارش تحلیلی بر اساس اطلاعات موجود تا ۲۱ ژوئن ۲۰۲۴ (برابر با ۳۱خرداد ۱۴۰۳) تهیه شده است و شرایط بازار می‌تواند به سرعت تغییر کند و این گزارش، ضمانتی برای تحولات آتی بازار نیست.

بازنشر مرین‌پرس به نقل از ترابران

بازدید: 34

دیدگاهی در “جزر و مد در بازار کشتی‌های فله بورس بالتیک

  1. گزارش بسیار جامع و جالبی بود. ممنون میشم گزارشات هفته های آینده را نیز منتشر بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *