روسیه و چین برای توسعه یک مسیر دریایی شمالی شروع به همکاری کرده ند

روسیه و چین برای توسعه یک مسیر دریایی شمالی شروع به همکاری کرده ند فدراسیون روسیه در پی جلب حمایت چین برای توسعه مسیر دریایی جدیدی در شمال آن کشور…



روسیه و چین برای توسعه یک مسیر دریایی شمالی شروع به همکاری کرده ند

روسیه و چین برای توسعه یک مسیر دریایی شمالی شروع به همکاری کرده ند


فدراسیون روسیه در پی جلب حمایت چین برای توسعه مسیر دریایی جدیدی در شمال آن کشور است. الکسی لیخاچف، رئیس شرکت دولتی Rosatom، در جریان سفری رسمی به هاربین چین، گزارشی را به رئیس جمهور پوتین ارائه داد و اعلام نمود که کمیسیونی فرعی و مشترک مابین چین و روسیه برای توسعه مسیری دریایی در شمال کشور روسیه (NSR) تشکیل شده است.

شرکت روستوم به عنوان نماینده روسیه و وزیر حمل و نقل چین به عنوان رئیس کمسیون مشترک خواهند بود. لیخاچف ضمن تأیید موضوع تأکید کرد که هدف اصلی از این کمیسیون، تدوین برنامه ای مشترک به منظور توسعه ترانزیت چین از طریق NSR، در کوتاه ترین زمان ممکن است.

وی با اشاره به این موضوع که حجم ترانزیت چین از مسیر جدید تا سال ۲۰۳۰ به ۵۰ میلیون تن خواهد رسید، افزود که توسعه همکاری با چین در زمینه ساخت کشتی های با قابلیت سفر در مناطق قطبی و توسعه بنادر و مراکز لجستیکی از اهمیت بالایی برخوردار است.

در سال ۲۰۲۲، پوتین شرکت روستوم را به عنوان ناظر بر توسعه مسیر دریایی شمالی NSR و مدیریت ناوگان یخ‌شکن‌ها منصوب کرد. این مسیر ۳۵۰۰ مایلی، بخشی از پروژه‌های اقتصادی اولویت بالای کرملین بوده و به منظور تقویت نفوذ روسیه در قطب شمال طراحی شده است.

مسیر دریایی NSR که از سواحل قطب شمال روسیه از دریای کارا تا تنگه برینگ کشیده شده است، با هدف کاهش مسافت بین اروپا و بنادر شرق آسیا به نصف در مقایسه با مسیر کانال سوئز، توسعه می یابد.

روستوم از پیشرفت‌هایی در انتقال محموله‌ها از طریق NSR خبر داده است. در سال گذشته، با افزایش تقاضای چین برای نفت خام روسیه، میزان محموله‌های انتقالی از طریق این مسیر به رکورد جدید ۳۵ میلیون تن رسید، که از رکورد ۳۴.۱ میلیون تنی سال ۲۰۲۱ فراتر رفته است. در سال ۲۰۲۳، روسیه تقریباً ۱.۵ میلیون تن نفت خام را از دریای بالتیک به چین از طریق مسیر قطب شمال منتقل نمود.

در همین راستا، الکساندر تسیبولسکی، فرماندار منطقه آرخانگلسک روسیه، نیز اخیراً در چین حضور یافت و از بندر دالیان بازدید کرد. تسیبولسکی از کشتیرانان بندر دالیان دعوت کرد تا از مسیر دریایی شمالی استفاده کنند. با توسعه بندر آرخانگلسک، این بندر به عنوان مرکزی کلیدی برای کشتیرانی روسیه در قطب شمال شناخته خواهد شد.

روسیه علاقه‌مند به افزایش حجم حمل و نقل با بنادر چین، از جمله دالیان است. در حال حاضر، تعداد کشتی‌هایی که از شانگهای به سمت آرخانگلسک در مسیر شمالی حرکت می‌کنند، در حال افزایش است. پیش‌بینی می‌شود که در طول تابستان امسال، تا ۱۲ کشتی از شانگهای به سمت آرخانگلسک حرکت کنند.

منبع:

  1. maritime-executive

بازنشر فانوس دریا به نقل از مرین تاپیکس

بازدید: 40

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *