گزارش به کارگیری سلولهای سوختی در کشتی ها
مرکز تحقیقاتی Mærsk Mc-Kinney Møller ، گزارشی در خصوص کشتیرانی بدون کربن ارائه کرده که در آن به موضوع ارزیابی فنی-اقتصادی کاربرد سلولهای سوختی در سیستم های تولید برق کشتی ها، پرداخته شده است.
نتایج این گزارش نشان می دهد که سلول های سوختی در آینده نزدیک، حتی با در نظر گرفتن احتمالات بلوغ تکنولوژیکی بالاتر، نمی توانند به طور کامل جایگزین سوخت های سنتی موتور های درونسوز فعلی شوند و با آنها رقابت کنند.از اصلی ترین دلایل این مسأله هم می توان به هزینه های اولیه بالای فناوری های مذکور، نیاز به اعمال تنظیمات جدید بر روی موتورهای دریایی و فرایند های عملیاتی استاندارد مرتبط با خدمه، اشاره نمود.
در این مطالعه نقش سلول های سوختی در تأمین برق مورد نیاز کشتی ها در مقایسه با موتورهای اصلی شناور، مورد ارزیابی قرار گرفته است. به شیوه ی سنتی، برق کشتی ها از طریق موتورهای دیزل چهارزمانه تولید می شود، اما کارایی و عمومیت استفاده از این موتورها نسبت به موتورهای دو زمانه کمتر است. در نتیجه، بسیاری از کشتی ها این امکان را خواهند داشت که ترکیبی از موتورهای دوزمانه و سلول های سوختی را به کار برده و با این رویکرد، استفاده از فناوری های موجود در کشتی ها، ساده تر خواهد شد و به همین ترتیب، هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه ای نیز به نوبه خود، به ثمر می رسد.
مطالعه ای دیگر با موضوع پتانسیل به کارگیری همزمان سلول های سوختی در کشتی های فله بر، تانکر و کانتینر بر انجام شد و در آن به بررسی داده های عملیاتی واقعی برای تجزیه و تحلیل تأثیرات احتمالی یکپارچه سازی سلول های سوختی بر بازدهی انرژی، انتشار گازهای گلخانه ای، هزینه های سوخت و تجهیزات و طراحی کشتی های گوناگون، طی سالهای ۲۰۲۵ تا ۲۰۴۰ پرداخته شد. نتایج این مطالعه نشان می دهد که تحت فرضیات در نظر گرفته شده، سلول های سوختی می توانند همزمان منجر به کاهش تقاضای مصرفی سوخت کشتی ها و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای شوند. علاوه بر این، به نظر نمی رسد که فناوری های جدید، نیاز به اصلاحات یا تغییرات زیادی در طراحی و ساخت موتورها داشته باشد، به گونه ای که هزینه هایی فراتر از انتظار از این منظر بر مالکان شناور تحمیل شود.
با این حال، نتایج همچنین نشان می دهد که علاوه بر هزینه های بالای پیش بینی شده سوخت های جایگزین، حق بیمه اضافی سلول های سوختی بر رقابت پذیری آنها در کوتاه مدت و میان مدت تأثیر می گذارد. در درازمدت، مشروط بر تدوین قوانینی برای اخذ مالیات از سوخت های کربنی و مکانیزم های مشابه، چشم انداز مالی سلول های سوختی بهبود می یابد.
این پروژه با همکاری مرکز تحقیقاتی Mærsk Mc-Kinney Moller و شرکای آن به نامهای Stolt Tankers، صنایع سنگین میتسوبیشی، کشتی سازی Tsuneishi، انرژی زیمنس، Seaspan Corporation، ABB، دفتر حمل و نقل آمریکا، Royal Caribbean Group، Maersk، Total Energies و Alfa Laval، انجام پذیرفت.
منبع:
- Marinelink
بازنشر فانوس دریا به نقل از مرین تاپیکس